Hele 30 forskellige konkurrenter har kæmpet om at blive sendt videre til finalen i den prestigefyldte kåring som Årets Bil 2026. I år dominerede de kinesiske elbiler – men ikke på banen, hvor det gik lidt for glat.

Finalisterne til Årets Bil 2026 er klar. Ud af 30 kandidater skal syv finalister gå videre, og finalisterne er; Firefly, Renault 4, Renault 5/Nissan Micra, Kia EV4, Toyota CH-R+ og Zeekr 7X.

Årets Bil 2025 - Kia EV3 vinder knebent

Trods et stort felt, var der få rigtig gode biler. Den våde asfalt på Jyllandsringen afslørede, at mange af elbilerne, det vil sige nærmest hele feltet, havde svært ved at stå fast på banen. Skurken er dæk med lav rullemodstand – godt for rækkevidden, men dårligt for vejgrebet, og på Jyllandsringen bliver det straffet. Specielt, hvis ESP-systemet ikke er rigtig godt kalibreret, som lader til at være et problem, der oftere ses hos de kinesiske producenter end de europæiske.

Helstøbt – Renault 4

Biler som BYD Sealion 7, Firefly, JAC E30X og Mazda 6e bød på deciderede udfordrende køreegenskaber. Specielt er Mazda 6e en skuffelse, fordi mærket er kendt for traditionelt at have skarpe køreegenskaber, men den elektriske baghjulstrækker har direkte lumske køreegenskaber på den fugtige og glatte asfalt.

Generation 2

Modsat er en model som Mercedes CLA en skarp konkurrent til titlen som Årets Bil 2026 trods en lidt højere prislap. Ny teknik betyder, at den har meget lavt forbrug og lynhurtig ladning, og derfor føles bilen som en generation nyere end flere af de andre deltagere.

Næste generation – Mercedes CLA with EQ Technology

Renault 4 og 5 charmerer sig også sikkert ind i finalen. Renault 5 med sine underholdende køreegenskaber og fede design, og Renault 4 med sit lige så charmerende design og mere praktik. Fordi Renault 5 teknisk er identisk med Nissan Micra, får den også en nominering.

Skarp konkurrence

Nissan Leaf og Kia EV4 er begge fornuftige og solide biler, og på papiret meget tæt på hinanden med en startpris på 270.000 kroner og en rækkevidde på op til 625 kilometer. Stillet over for hinanden løber Kia EV4 dog med sejren, fordi den har et meget mere anvendeligt bagsæde og mere komfortable køreegenskaber. Toyota CH-R+ har en frapris på 300.000 kroner, og sigter dermed lige efter struben på sidste års vinder Skoda Elroq. Til den pris får man et batteri på 77 kWh, og der er tilmed en firehjulstrukken variant på vej med 343 hestekræfter, som sandsynligvis vil koste nogenlunde det samme som billigste Skoda Elroq med 77 kWh batteri, altså omkring 320.000 kroner.

Japansk Renault 5 klar – den hedder Nissan Micra

Den endelige vinder af Årets Bil 2026 kåres 25 november.

Her er deltagerne til Årets Bil 2026

Audi A6 e-tron
BYD Dolphin Surf
BYD Sealion 7
Citroën ë-C3 Aircross
Dacia Bigster
Fiat Grande Panda
Firefly
Hongqi EHS7
Hyundai Ioniq 9
JAC E30X
Kia EV4
Leapmotor B10
Mazda 6e
Mercedes-Benz CLA
MG S5
KGM Musso EV
Nissan Leaf
Omoda 5 EV
Opel Frontera
Opel Grandland
Renault 4
Renault 5/Nissan Micra
Skyworth K
Suzuki eVitara/Toyota Urban Cruiser
Toyota C-HR+
Zeekr X
Zeekr 001
Zeekr 7X