Mercedes introducerer en ny platform med den nye CLA, og med fremragende aerodynamik, gearkasse, 320 kW-hurtigladning og en rækkevidde snublende tæt på 800 kilometer, føles bilen som startskuddet på en hel ny generation af elbiler.

Tyske ingeniører er måske ikke de mest progressive eller nyskabende. De er ikke ligesom franskmændene, der kunne finde på de mest vidunderlige og skøre løsninger, på et problem ingen havde tænkt over. Til gengæld er tyskerne rigtig gode til at forfine og optimere. Evolution frem for revolution. For den nye Mercedes CLA with EQ Technology, som den mundret hedder, er ikke en revolution, men den føles som den første af en ny generation af elbiler. Som om tyskerne har sat sig ned og sagt; nu har vi prøvet det der med elbiler. Så hvordan kan vi gøre dem bedre? Og den opgave har de så forsøgt at løse, som kun tyske ingeniører kan. Mercedes kalder selv CLA for den klogeste Mercedes nogensinde, og den første model på den nye platform Mercedes Modular Architecture, men det er først og fremmest rækkevidden, der imponerer.

Brugttesten – her er alt du skal vide om Mercedes EQB

Vælger du din CLA med baghjulstræk, hedder den CLA 250+, har 272 hestekræfter og en flot rækkevidde på 792 kilometer. 800 kilometer er i princippet ikke umuligt at opnå, det er bare et spørgsmål om at have et batteri, der er stort nok. Her er Mercedes dog ikke gået amok. Batteriet er ’kun’ 85 kWh, og rækkevidden opnås i stedet for med mange optimeringer rundt om hele bilen, som får den til at bruge næsten ingen strøm.

Aerodynamisk overskud

Designere og teknikere har arbejdet sammen om at udvikle det mest vindglatte design, man kan præstere. Ifølge Mercedes betyder 0,01 procent lavere Cd-værdi et fald i energiforbrug på 2,5 procent over langdistance-rækkevidde. Uanset hvordan de tal skal tolkes, så er der altså kilometer at hente, specielt ved høj fart. Derfor er undersiden fuldstændig glat i en grad, hvor selv hjulophæng er dækket til.

Dansk firma forvandler dieselhakkere til bæredygtige elbiler med lang rækkevidde

Resultatet er en Cd-værdi på kun 0,21. Man er gået så langt, at man ligefrem har designet to forskellige bagkofangere, en med anhængertræk og en uden – for selv krogen skaber kilometer-stjælende turbulens, og det kompromis vil man ikke acceptere. Så derfor har man lavet to forskellige kofangere, der er optimeret til hver sin opgave. CLA må for øvrigt trække 1.500 kg med baghjulstræk og 1.800 med firehjulstræk.

Mercedes har tilmed udviklet deres egen testcyklus, fordi de har indset, at WLTP-normen er urealistisk i forhold til, hvordan vi faktisk kører. Gennemsnitsfarten i denne test er 46 km/t, mens den i Mercedes egen test er 97 km/t. En elbil skal kunne klare lange stræk med høj fart, og derfor har Mercedes udviklet en 2-trins gearkasse. Andet gear lægges ind omkring 100 km/t, alt efter hvordan du kører. Fordelen er, viser det sig, trods de utallige gange, vi har fået at vide, at en elmotor ikke behøver gearing, at forbruget falder markant ved høje hastigheder, hvis du har en højere gearing. CLA 350 4Matic med to elmotorer har en samlet ydelse på 354 hestekræfter og 515 Nm mod 335 Nm, men den forreste elmotor fungerer i princippet kun som en booster, når den ekstra effekt er nødvendig, eller baghjulene spinder. Fordi motoren er typen med permanent magneter, har man designet en type kobling, der helt frakobler motoren, når den er overflødig.   

Luft til luft

Endnu et indsatsområde er varmepumpen, der for første gang er en luft til luft-type. Fordi den ikke skal igennem et væskesystem, er der masser af energi at spare, faktisk bruger den kun en tredjedel af den energi, en tilsvarende traditionel varmepumpe ville bruge. Og en af årsagerne er, at den nye type udnytter overskydende varme fra både drivlinjen, batteriet og luften på en gang.

Reel konkurrent til dieselbil? Audi A6 e-tron

Resultatet er på papiret en uhyre effektiv bil, der bruger ned til 12,5 kW/100 km. Men det overraskende er, at bilen i det store hele levede op til Mercedes tal. På vores testtur i CLA 250+ havde vi et forbrug på kun 13,7 kWh/100 km. Den slags kan man også opnå i andre elbiler, men her kørte vi på ingen måde pænt. Vi prøvede faktisk slet ikke at opnå et lavt forbrug, og airconditionsystemet fik lov at arbejde hårdt, fordi udetemperaturen var 29 grader.

Dejligt dynamisk

Dagen efter kørte vi CLA 350 4Matic nogenlunde på samme måde, og her var forbruget 16,3 kW/100 km, så den indledende test tyder på, at den baghjulstrukne version er noget mere sparsommelig. 0 til 100 km/t klares på 6,7 sekunder mod 4,9 sekunder, så du behøver ikke de ekstra kræfter. De 272 heste matcher tilmed meget fint CLA’s køreegenskaber, for bilen kører præcis, som en Mercedes bør køre. Først og fremmest gør CLA meget lidt væsen af sig. Kabinen er fint støjdæmpet, og evnen til at absorbere bump og ujævnheder er udsøgt, i en grad hvor du bare ikke er opmærksom på, hvad der sker under dit sæde.

Engang verdens mest solgte elbil - vi møder ny Nissan Leaf

Det er jo klassisk Mercedes, men når du så møder en bugtet sognevej, viser CLA sig fra en anderledes væver side. Karrossen er altid i fuld kontrol, så du har ingen gyngende eller krængende fornemmelse, et fint kommunikerende og direkte styretøj, og presser du bilen, kvitterer den med at blive bred over bagenden i stedet for at understyre. Ganske delikat og virkelig et solidt stykke ingeniørarbejde, for det er svært at skabe en bil, der både er så velkørende og samtidig komfortabel.

Plastik og AI

Kabinen domineres af to store skærme. Den i midten måler 14 tommer, og for første gang i en bilmodel har du en AI-assistent, der kombinerer ChatGPT og Microsoft Bing. Sammen med Google Maps er der nu ingen grænser for, hvor meget information du kan få leveret. Det gælder også i ruteplanlægningen. For at finde bedste rute, beregner systemet energibehovet, og tager højde for topografi, temperatur, hastighed samt behov for opvarmning og køling. Andre faktorer omfatter trafiksituationen på den planlagte rute samt tilgængelige ladestationer, deres ladeeffekt og betalingsfunktioner. Beregningen foregår i skyen og kombineres med data fra bilen, og på sigt vil selv vindforhold blive inkluderet.

Den elektriske Mercedes G-Klasse knuser alt i terrænet

Men uanset hvor smart den nye Mercedes er, så dækker det ikke over, at materialekvaliteten i kabinen er lige under mellem. Hvis du forventer Mercedes-kvalitet, bliver du skuffet, kvaliteten er simpelthen for billig, og måske er der sparet netop for at kompensere for de store tekniske landvindinger. Men i en Mercedes er det alligevel skuffende.

Til gengæld er bagsædet blevet til at bruge for voksne, takket være en fire centimeter længere akselafstand. Og til trods for den meget skrånende taglinje, er der mere plads til bagsædepassagernes hoveder fordi modellen nu er standardudstyret med et stort panoramaglastag.

Lynladning

Mercedes lover, at CLA kan hurtiglade mellem 285 og 325 kilometer på 10 minutter. 10 til 80 procent tager 22 minutter under optimale forhold, og årsagen er ny 800 volts teknologi og op til 320 kW-hurtigladning.

Skoda Elroq - danskerdarling gør dyrere storesøster overflødig

Men det er ikke kun her, det nye batteri imponerer. Energitætheden i batteriet er forøget med 20 procent, så der nu proppes 680 Wh/liter ind. Og samtidig har man reduceret udledningen af CO2 i produktionen af battericellerne med 30 procent, mens brugen af kobolt er mindsket. Hvis man sammenligner den nye elbil med den foregående version med forbrændingsmotor, er CO2-aftrykket mindsket med 40 procent af hele leveringskæden.

Teknisk overload

Hvis du har fulgt med helt hertil, så har også du nok indset, at Mercedes virkelig har gjort sig umage med den nye elbil. CLA repræsenterer et nyt kapitel i elbil-teknologi for de lidt tunge tyskere, og der er nu reelt ikke flere grunde til at undgå en elbil. Men den slags teknik koster. CLA 250+ starter ved 427.990 kroner, og traditionen tro skal du lige have et par udstyrspakker med. Så billig er den nye Mercedes ikke - men man kan vel heller ikke forvente sig andet af den klogeste Mercedes nogensinde.