Nissan er klar med tredje generation af Leaf – stamfaderen til den moderne elbil. Men kan Nissan sætte dagsordenen igen, eller er den nye generation bare endnu en elbil i mængden? Vi tager til Nissans designcenter i London for at blive klogere.
Det var hos Nissan, det hele startede. Den første Leaf var verdens første ’rigtige’ elbil. Modellen blev lanceret i 2010, og lignede til forveksling enhver anden japansk hatchback, men blev verdens mest solgte elbil, indtil Tesla Model 3 slog den i 2020. Nu er tredje generation så klar, og verden ser helt anderledes ud. Privatsalget i Danmark domineres fuldstændigt af elbiler, og konkurrenterne har forlængst overhalet Nissan i teknologi og salgstal. Så har Nissan en chance for at vinde noget af det tabte tilbage? Det skal vi finde ud af i dag, hvor vi er inviteret til Nissans europæiske designcenter i hjertet af et sommervarmt og pulserende London.
Japansk Renault 5 klar – den hedder Nissan Micra
Den nye Leaf er 15 centimeter længere end Renault Megane E-Tech, som den deler platform med. Leaf får dog sine egne batterier og en elmotor, udviklet specielt til modellen og produceret i Storbritannien, med enten 130 kW og 345 Nm eller 160 kW og 355 Nm. Det sætter bilen i stand til at runde 100 km/t på 7,6 sekunder, mens den svagere udgave bruger et sekund mere. Mindste udgave får et 52 kWh batteri og en rækkevidde på op til 436 kilometer, mens den kraftigste udgave får et 75 kWh stort batteri med op til 604 kilometer rækkevidde. Forbruget er opgivet til at være 14,2 kWh/100 km.
Ladningen imponerer ikke – endnu
Rækkevidden er ikke homologeret endnu, og det samme gælder for ladetiderne. Det lille batteri kan kun hurtiglades med 105 kW, mens det store kan lades med op til 150 kW. Nissan siger, 20 til 80 procent kan nås på under 30 minutter. Det er ikke imponerende, når andre producenter på samme tid kan nå fra 10 til 80 procent, men tallene er ikke de endelige, forklarer en af ingeniørerne bag. Han forventer, at ladetiden bliver bedre, når de endelige resultater er klar.
BYD Dolphin Surf – så ringe er Danmarks billigste elbil
Leaf er altså en mellemstor hatchback med et coupé-lignende design og en ret stejl hæk. Det er omkring bagenden, designet har mest karakter, selvom det giver mindelser om den nye Ford Capri. Baglygterne kører et 2-3 tema, som går igen flere steder, som en ode til navnet Nissan, der på japansk vist nok kan oversættes til ’ni’ 3 og ’san’ 2. Design er en personlig sag, uagtet virker designet på Leaf en smule generisk. Fronten har nogle skarptskårne forlygter, som får den til at fremstå umiskendeligt japansk, hvilket er helt bevidst. Leaf er nemlig stolt af at være japansk, men man kan ikke beskylde designet for at være nyskabende, for der er både Ariya, og måske tilmed noget Tesla Model Y i den måde, taget og bagenden mødes.
En anden ting, der har dikteret designet, er jagten på høj energieffektivitet, som bedst opnås ved et vindglat design. Derfor er bunden fuldstændig flad, og med gardiner i fronten, der kun åbnes, når køling er nødvendigt. Den nye Leafs Cd-værdi er på 0,25. Til sammenligning har en Tesla Model X en Cd-værdi på 0,24, så det er ikke på nogen måde ekstremt, men ifølge Nissan er det med til, at bilen kan køre 330 kilometer med 130 km/t på en opladning.
Bedre end VW?
Kabinen slår umiddelbart alt, du finder for tiden i et VW-produkt. Materialerne føles solide, uden at være særligt eksklusive. Instrumentbordet ligner det, vi kender fra Ariya, og er domineret af to 14,3 tommer store skærme med Google Maps og assistent. På bagsædet er der ikke oceaner af benplads, men det går for selv en voksen mand, men jeg er en smule udfordret af det buede glastag, så mit hoved er der ikke helt plads til. Bagagerummet har dobbelt bund, og pladerne kan løftes op og stilles lodret ligesom i Nissan Qashqai for at lave mindre rum, så man undgår at indkøbsposerne vælter ud. Ganske smart og praktisk, men man må til gengæld undvære bagdøre, der åbner ud i en 90 graders vinkel.
Tro mod konceptet
Der er ikke store armbevægelser, men dog stolthed at spore hos Nissan-folkene. Jeg mindes ikke ret mange præsentationer, hvor man har talt om tolerancer for gummilister, men under chefdesignerens gennemgang, viser han gladeligt flere slides, hvor man ser, at gummilisterne blot er 5,5 millimeter brede, som skulle understrege den japanske samlekvalitet.
Årets Bil – lever KIA EV3 op til forventningerne?
Alligevel er indtrykket, den nye Leaf efterlader, ikke stort. Jeg savner noget nyskabende fra en model, der har stået fader til den moderne elbil. Men det er måske i virkeligheden bare Nissan, der er tro mod det oprindelige koncept. Leaf har nemlig aldrig været spændende, hurtig, eller for den sags skyld pæn, og set i det lys, er den nye Leaf faktisk klart en forbedring.