BYD er klar til at underbyde resten af markedet med en overraskende velfungerende elbil, der starter ved 149.995 kroner. Du får masser af udstyr, fornuftigt med plads og meget bedre køreegenskaber end frygtet.

Nej-hatten er trukket godt ned om ørerne, da nøglerne til den skriggule BYD bliver udleveret. En kinesisk elbil, der til forveksling ligner den hedengangne Chevrolet Spark, og samtidig lover at være Danmarks billigste elbil. Det er lige før, jeg hopper tilbage på cyklen og okser hjem igen. Men allerede fra døren smækker, er der noget galt med BYD Dolphin Surf. Lyden fra døren minder mere om en mellemstor japansk bil, og meget mindre om billigt plastik fra Kina. 

Dacia Spring - kan strøm blive for billigt?

Vi har sat os i topmodellen Comfort, og selvom den metalgrå maling på kabinens overflade virker sart, er samlingerne mellem de forskellige dele lille, præcis og solid. Jeg er ikke sikker på, at kabinen vil blive ved med at være pæn, men den skal nok klare en flok børnehavebørns hærgen. Rattet kan justeres ud og ind, og førersædet er elbetjent (det er det faktisk allerede fra midterste model Boost), men man har stadig følelsen af at have benene nærmest inde under sig, som på en stol i folkeskolen. Til gengæld bliver man forkælet med endeløse rækker af elektronik, som var det en indkøbsliste på Temu. Som nærmest et varemærke for BYD, har Dolphin Surf en 10,1-tommers skærm, der kan rotere, og den har både navigation og trådløs Apple Carplay/Android Auto. Du får bakkamera OG baksensor, adaptiv fartpilot med skiltegenkendelse, automatisk fjernlysassistent og nøgleløs adgang, eksempelvis via app. Og det er altså kun basisudgaven til 150.000 kroner. Nå ja, selv metallak er standard. Til gengæld må du vente helt til foråret 2026, før du kan købe billigste variant.

Basismodellen

Basismodellen Active må også nøjes med et 30 kWh batteri. Det giver en rækkevidde på 220 kilometer, og batteriet kan lades med enten 11 kW eller 65 kW hurtigladning. Elmotoren yder her kun 88 hestekræfter og 175 Nm, som kan sende den lille elbil til 100 km/t på 11,1 sekunder. Midterste trin Boost koster 175.000 kroner, og her får du samme motor, men med et 43,2 kWh stort batteri. Det giver en rækkevidde på 322 kilometer, og batteriet kan hurtiglades med op til 85 kW, så batteriet kan lades fra 10 til 80 procent på 30 minutter. Det tungere batteri gør, at 0 til 100 km/t tager 12,1 sekunder, til gengæld får du så 16 tommer alufælge i stedet for stålfælge på 15 tommer, de føromtalte el-justerbare forsæder, regnsensor og el-justerbare sidespejle med varme.

BYD Dolphin er funky billig el

Og så kommer vi til topmodellen Comfort til 190.000 kroner. Her er største ændring den kraftigere motor med 156 hestekræfter og 220 Nm, så du kan runde 100 km/t på 9,1 sekunder og spinde forhjulene hver gang, du accelererer, og hjulene ikke peger ligeud. Selv på knastør asfalt. De ekstra kræfter koster lidt på rækkevidden, så du må nøjes med 310 kilometer. Til gengæld får du 360 graders kamera, trådløs opladning af telefonen, LED-forlygter og varme i forsæderne.

Kinesisk oppusteligt badedyr

Næste overraskelse kommer, som vi sætter i gang. Med det samme mærkes det, at undervognen er helt anderledes end BYD’s øvrige modelprogram, som har tendens til at køre som et oppusteligt badedyr. Senest kørte vi BYD Atto 2, som skal behandles som et overfyldt glas vand, mens det er helt anderledes med Dolphin Surf. Undervognen er fast og tyngdepunktet lavt, så krængningen er væk i sving, og selv ved intens kørsel viser bilen fornuftige takter og lader sig styre på speederløft, uden at bagenden bliver for løs. Den kører faktisk fint, og selvom undervognen er fast, så er Dolphin Surf ikke engang håbløst ukomfortabel. Støjdæmpningen er godkendt, og ikke engang vognbaneassistenten bliver jeg rigtig træt af.

Blebørn

Selvom designet leder tankerne hen på Chevrolet Spark, er BYD Dolphin Surf faktisk ikke så lille en bil.  Den er 399 centimeter lang og får dermed Toyota Aygo X til at ligne en 29 centimeter kortere legetøjsbil. Akselafstanden er hele 2,5 meter, og der giver helt reel plads på bagsædet – i hvert fald bedre end Renault 5 – så jeg uden større selvskade kan klemme mig ind på bagsædet med mine 185 centimeter. Selv bagagerummet sluger 308 liter, som er fuldt tilstrækkeligt, til at mormor kan have alle indkøb til påskefrokosten, eller at den lille familie kan have weekendoppakning med til et blebarn med hyppig vandladning.

Renault 5 – supercharmøren  

Det er næsten chokerende, men efter et par timer i selskab med den lille kineser, er min nejhat smidt ud ad vinduet. BYD Dolpin Surf er slet ikke ringe, den er faktisk ganske hæderlig, og du får tilmed en imponerende garanti på seks år eller 150.000 kilometer. Eneste minus er, at du må vente lidt endnu til du kan få fingre i den billigste version.