Nissan Leaf

Nissan

Info

Nissan Leaf er en 100 procent elbil, hvilket betyder, at den er drevet af 48 serieforbundne litium-ion batterier. Bilen blev sat til salg på det europæiske marked i 2011, og samme år blev den valgt til årets bil i Europa. Den lille mellemklasse bil, der drives af en elmotor, imponerede med sine gode køreegenskaber og sin forholdsvis lange rækkevidde, taget i betragtning, at det er en ren elbil.

Nissan Leaf fik dog yderligere et løft, da der kom en faceliftet version i 2013, hvor der var ændret på forskellige ting, som gjorde den endnu mere velegnet til det europæiske marked. Rent visuelt var der ikke de store ændringer, men det var der teknisk og i kabinen. Vigtigst var nok det faktum, at Nissan Leaf efter faceliftet kunne køre længere på en opladning. Officielt var rækkevidden steget fra 174 kilometer til 199 kilometer. Derudover var laderen blandt andet flyttet fra bagagerummet til motorrummet, og det gav 40 liter ekstra bagagerumsplads.

En manøvre der kunne lade sig gøre, da laderen var skrumpet i størrelse. Nissan Leaf er i det hele taget en glimrende bil til dem, der ikke har det store pendlerbehov, og batteriet lader tilmed også op via bremsefriktionen, men det er nu langt fra nok til, at Nissan Leaf kan bruges til de lange ture, medmindre man vil vente på, at bilen lader op undervejs.

Konkurrenter

De oplagte konkurrenter er Renault Zoe og Citroën C Zero, som også er rene elbiler.

Udstyr

Der findes tre udstyrsniveauer til Nissan Leaf efter faceliftet, ellers var der kun et. I grundmodellen er der varme i både for- og bagsæder, varme i rattet og mulighed for at forvarme kabine og batteri, når bilen er tilsluttet elnettet. I topversionen får man blandt andet læderindtræk, LED lygter og BOSE anlæg, men altså kun hvis der er tale om udgaver fra 2013 og frem


icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev