Nissan Primera

Nissan

Info

Nissan Primera var i mange år en populær stor mellemklasse bil. Den blev introduceret tilbage i 1990, hvor den efterfulgte Nissan Bluebird, og den fik lov til at være Nissans bud på en stor mellemklasse bil i 17 år, indtil produktionen blev stoppet i 2007. Der er ikke kommet en efterfølger, hvilket måske godt kan undre en smule, da Nissan Primera havde ganske fin succes.

Den kom i tre forskellige generationer. Første generation blev produceret i perioden 1990-1996, og den fandtes både som stationcar, firedørs sedan og femdørs coupe. På motorfronten var der lidt forskelligt at vælge imellem. Helt præcist to benzinmotorer med henholdsvis 90 og 116 hestekræfter, men de fik begge direkte indsprøjtning undervejs, og dermed steg ydelsen til henholdsvis 102 og 125 hestekræfter. På dieselfronten var der kun en 2,0 liters med 75 hestekræfter.

I 1996 kom anden generation og i modsætning til tidligere fandtes der ikke en stationcar version ved præsentationen. Den kom først et år senere, da Nissan Primera gennemgik et facelift. Et facelift som ellers kun bød på forbedret ydelse til motorprogrammet, der stadig bestod af gammel kendinge på nær dieselmotoren, som havde fået turbo, og dermed var ydelsen øget til 90 hestekræfter. Et større facelift kom i 1999, hvor Nissan Primera fik en omgang med den store pensel i kabinen, ligesom der også kom nye motorer til – blandt andet en 1,8 liters benzinmotor med 114 hestekræfter.

Den sidste generation blev produceret fra 2002 til 2007, og her var der egentlig ikke så meget nyt. Der var et par nyheder på motorfronten, men de måtte droppes, da dieselmotorerne ikke levede op til de normer for c02-udslip som efterfølgende blev indført. På trods af at det efterhånden er nogle år siden, at Nissan Primera blev taget af proggrammet, så er der stadig et forholdsvist stort udvalg på brugtbilsmarkedet, hvor man kan gøre et godt køb, da Nissan Primera er en holdbar størrelse.

Konkurrenter

Citroën C5, Mazda 626 og Opel Vectra er oplagte konkurrenter.

Udstyr

Udstyret var hverken under eller over niveauet for biler i den store mellemklasse i den periode. Det er dog hver at bemærke, at sikkerhedsudstyret blev væsentligt forbedret i anden generation, som blandt andet havde ABS, selestrammer og to airbags som standard.


icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev