De nye årgange af de meget populære mellemklasse biler er vokset meget fysisk. Her tænker jeg bl.a. på C5, Mondeo, Laguna og det samme gælder for Primera'en. Priserne for den nye Primera starter ved 236.996 for en 1.6 sedan. Testbilen's pris er oppe på 284.996 med en 1.8 liters motor med 116 hk og Acenta udstyr.

Kabinen er noget særpræget i forhold til mange af konkurrenterne. Instrumenteringen er flyttet i midten af instrumentpanelet, og er skråt stillet mod chaufføren. De tre instrumenture er dejlige store og tydelige, så jeg vænnede mig hurtigt til den anderledes placering. En af fordele ved den alternative placering er at ratkransen aldrig kommer til at skjule toppen af instrumenterne. Desuden kan bilens passagerne også lettere følge med i hastigheden..…om det så er en fordel eller ulempe er svært at sige.

Betjeningen af klimaanlægget, radio, boardcomputer osv. er samlet i midten under instrumenterne. Knapperne er kombineret med et fin 5.8" multifunktions farvedisplay som bl.a. også kan bruges til et navigationssystem og bak-kamera. Mange af knapperne har flere funktioner alt efter hvilken menu man er inde i; lidt ligesom Nokia's telefoner med den blå Intelli-tast. Betjeningen er brugervenlig og menuerne logisk bygget op, så det tager ikke lang tid at lære at betjene systemet; efter et par dage behøver man faktisk ikke flytte øjnene fra vejen når man skal skifte kanal på radioen.

Totalt set er udstyret i Primera'en komplet med blandt andet elruder, elspejle, radio med cd, boardcomputer, automatisk nedblænding af bakspejl, regnsensor, bak kamera og 16" alufælge. Især bakkameraet er bemærkelsesværdigt. I andre biler finder man "kun" baksensorer som arbejder med lyd. Således at jo hurtigere systemet bipper jo tættere er man på. På Primera'en tændes et lille kamera, placeret lige over nummerpladen, så snart bilen sættes i bakgear. Kamerabilledet bliver vist på skærmen, så man kan følge med i hvor langt der er hen til husmuren eller campingvognen. Kameraet er dog meget lysfølsomt, så i kraftig solskin er asfalten meget "hvid". En anden ulempe ved kameraet er at man faktisk er "bundet" til skærmen når man bakker. Her kan jeg bedre lide en rigtig baksensor med lyd; så kan man samtidig kikke til højre, venstre og bagud samtidig med at man kan "høre" hvor langt der hen til fx den bagved holdende bil. Det optimale ville selvfølgelig være en kombination af de to systemer.

Pladsen i kabinen er fornuftig, men ikke overraskende god; hvilket man især lægger mærke til på bagsædet. Her er Ford Mondeo stadig mester…….. Kvalitetsindtrykket er dog lige så godt som i Mondeo. Plastkvaliteten er tilstrækkelig blød, og man føler at man sidder i en helstøbt kabine.
Sikkerhedsudstyret er stort set komplet i den nye Primera. ABS, ESP, NBA (Nissan Brake Assist) 8 airbags, 5 nakkestøtter og 5 tre pkt. seler. Yderligere følger der et bagagenet med der både kan bruges til at sikre bagagen i selve bagagerummet, og som adskillelse mellem bagagerum og bagsæde.

I Primera serie er der fire 4 motorvarianter at vælge imellem. En 1.6 l med 109 Hk, 1.8 med 116 Hk, 2.0 med 140 Hk og en 2.2 DDTI med 130 Hk. Testbilen her er udstyret med den 1.8 liters motor. De 116 Hk ydes ved 5.600 o/m. og momentet på 163 Nm. nås ved 4.000 o/m. Præstationerne lyder således: 0-100 km/t: 11,9 sek., 80-120 km/t.: 9,1 sek., og en tophastighed på 194 km/t. Som man kan se ud fra tallene er Primera'en ikke nogen sprinter. Og det gør det ikke bedre at motoren føles træg og ikke særlig omdrejningsvillig, så det kræver en tung speeder fod for at få bilen til at flytte sig. Dette afspejler sig også i benzinforbruget. Testgennemsnittet endte på 11,9 km/l, hvor det officielle EU-mix lover 13,5 km/l.

I takt med at mellemklassebilerne er blevet større og tungere sættes der dermed også højere krav til bilens køreegenskaber. Og på dette punkt er Nissan fulgt godt med. En moderne undervogn med 16" hjul og ESP sikre gode køregenskaber. I ekstreme sving kan Primera'ens ene baghjul dog godt finde på at løfte sig ligesom det kan gøre i en VW Golf. Som chauffør lægger man dog ikke mærke til det, og det har ingen negativ indvirkning på køreegenskaberne.

Bagagerummet rummer 465 liter og er pænt regulært. Under "gulvet" gemmer der sig et rum med en vandtæt bakke som kan bruges til snavsede gummistøvler eller fx guldfisk. Desuden er der solide ringe til at sikre bagagen med.

Overall er den nye Nissan en vellykket bil og helstøbt bil, som sagtens kan tage kampen op i mod de mange konkurrenter.

I juli mdr. tester vi Primera'en med den store 2.2 liters diesel motor på 130 Hk. Så det bliver meget spændende at se hvordan bilens karakteristik ændres med en mere kraftfuld motor.