Den nye Nissan Micra er til dig, som ikke kan lide udseendet eller farverne på Renault 5. Men ellers er der tale om samme veløkørende elbil. Der er dog små forskelle på japansk og fransk – en halv centimeter, for at være præcis. Få forklaringen her.

 

Det er sjette generation af Micra, som lander i Danmark lige efter sommer. Det nye er, at den er elektrisk, og at det er samme bil som Renault 5. Så hvis du vil vide noget om Micraen, så læs alt om den storroste franske perle.

Renault 5 – supercharmøren

Retro Renault 5 er et køreglad ikon

Kort fortalt får du en lille og kort elbil, som ifølge Nissan Danmark er designet mere muskuløs end Renault femmeren – bl.a. hjulpet på vej af at være 5,2 millimeter længere (altså en halv centimeter – det betyder meget for nogen), som den høster fra nogle lidt større kofangere.

Micra er lige under fire meter lang, 3,974 meter for at være helt præcis, og det skal vi jo holde fast i, da den bortset fra den halve centimeter, deler størrelse med sin franske tvilling.

En nuttet krammebil
Udseendet er naturligvis ændret, mest foran og bagpå, hvor designet tager retroagtigt udgangspunkt i tredje generation fra 2003-09. Altså den Micra, vi bedst kan lide; en sød, lille, blød bil, man kunne kramme. Nogen syntes måske den var lidt fimset og feminin, så det forsvandt over de seneste to generationer, men er nu stærkt tilbage med et flot retrolook, som også i virkeligheden ser ganske frisk og frejdigt ud på en tilpas unisex måde, der ikke vil være pinlig at køre i, uanset hvilket af vores arts efterhånden mange køn, du identificerer dig som.

BYD Dolphin Surf – så ringe er Danmarks billigste elbil

Indvendigt nyder du godt af Nissans eget googlebaserede menusystem inklusive en AI-assistent, du kan tale til, og som fungerer aldeles fremragende i Nissans andre modeller vi har prøvet. Men ellers er det som at sidde i Renault 5, med et andet skilt på rattet, dog uden riller på instrumentbordet, og bortset fra en detalje i midterkonsollen, hvor gummiindlægget er trykt med Fuji-bjerget – for at du føler dig lidt mere i Japan.

En anden lignende lille unik detalje er streger på dækslet til elstikket. To lodrette streger, som symboliserer det japanske ord for to, ”Ni” og tre vandrette for tre på Japansk, ”San”, og så har du ordet NiSan, hvilket er tæt nok på at være Nissan.

Helstøbt – Renault 4

Unik er også Nissans blå og rød, Authentic Blue eller Rebel Red, som du altså ikke kan få din R5’er i, men ellers deles farvepaletten.

Vi måtte ikke køre i den, men et par sidste unikke ting, som rent faktisk kunne være et argument for at vælge Nissan’en, er, at du får Nissans såkaldte e-Pedal, hvor du får maksimal regenerering på speederen, så du kan køre one-pedal-drive, og så kan du slå ESP’en fra, så du kan lave hjulspin.

Ford Puma er skarp på vejen men svag på strøm

Hvis ikke du orker læse om Renault 5, er her specifikationerne for Nissan Micra:

To tekniske versioner:

40 kWh med 310 kilometers rækkevidde parret med en elmotor på 120 hestekræfter eller
52 kWh med 408 kilometers rækkevidde parret med 150 hestekræfter.

Den lille tager ni sekunder om at ramme 100 km/t, og kan lade med 80 kW, den anden er et sekund hurtigere og lader med 100 kW.

Nissan tilbyder tre udstyrsniveauer, Engage, Advance og Evolve, alle standard med varmepumpe og farven hvid. Men rigtigt interessant bliver pakkerne ikke, før vi har priserne, men de er desværre ikke klar før sidst på måneden. Renault forlængede for nyligt deres garanti, så du får fem år eller 150.000 kilometer, og Nissan skal lige hitte ud af, om de vil matche det eller tage ekstra for den ydelse.

Det man dog kan forsikre sig om, er at det bliver en velkørende, sjov bil, for det er Renualt 5’eren og det har Nissan ikke ændret en tøddel på, lover de.

Renault 5 – supercharmøren