Nissan Micra diesel – pendlerbil på tilbud

|

Er du på jagt efter den bedste pendlerbil, så kan du resten af marts købe en Nissan Micra diesel uden merpris – og den er grundlæggende bedre end benzinversionen.

Har du brug for en god og billig mindre pendlerbil til mange kilometer hver dag, så kommer du ikke udenom diesel trods den igangværende heksejagt. Specielt bør du skynde dig at tage et kig på Nissan Micra Diesel. Indtil 31. marts kører mærket nemlig en kampagne, hvor du kan købe dieselvarianten til samme pris som en tilsvarende benzinbil. Og når det kommer til Micra, så er det bare med at slå til – dieselmotoren klæder nemlig den lille bil.

Køb brugt diesel nu

Dieselmotoren
Er du på jagt efter en Micra, så findes der tre muligheder til motorrummet. En gammeldags 1,0-liters benzinmotor med sølle 70 hk, en moderne 0,9-liters turbobenzinmotor med 90 hk, som dog er hverken specielt økonomisk eller stærk. Og en 1,5-liters dieselmotor med fire cylindre. Den har ligesom benzin’eren 90 hk, men dieselmotoren har et langt større bundtræk i form af et drejningsmoment på 220 Nm mod benzinmotorens 140 Nm. Det er et drejningsmomentet, der skubber dig frem, når du træder speederen ned på motorvejen, og det er netop her, Micra diesel er på hjemmebane. Ved konstant fart er kabinen godt støjdæmpet, og takket være et højtgearet 5. gear, triller motoren afsted ved lave omdrejninger, som både giver mindre støj og et lavere forbrug. Det er også på motorvejen, at man kan nyde, at Micra i seneste aftapning generelt er en ganske komfortabel bil, når man ser bort fra skarpe eller store huller, som har en tendens til at få affjedringen til at skrumle henover ujævnhederne.

Europæerne køber færre dieselbiler

Den relative høje gearing gør dog også, at man tit fanges mellem 4. og 5. gear, når farten er omkring 70 km/t. Det er måske en detalje, men hvis du pendler på de store indfaldsveje til Københavnsområdet, så er der ofte så meget trafik på motorvejen, at farten er 70 km/t i stedet for 110 km/t.  Udover den daglige pendling på ca. 30 km via Motorring 3, så tog vi også Micra med på langtur til Sverige, en 500 kilometers rundtur, og to ting betød noget på turen. Førersædet er lidt hårdt i det, og så lider retningsstabiliteten under kraftig sidevind. Efter testugen landede det samlede forbrug på 19 km/l, som er langt fra det opgivne tal på 31,3 km/l, men man må alligevel kalde Micra diesel for en økonomisk bil, når man tænker på de mange kilometer hurtigkørsel.  

Lille bagsæde
Testbilen er en Acenta, som er mellemudstyrsvarianten, der stiller med LED-kørelys, regnsensor, aircondition, Apple Carplay og fartpilot. På sikkerhedsfronten har Micra både automatisk nødbremse, som kan se fodgængere, vognbaneassistent, og skiltegenkendelse, som viser dig hastighedsbegrænsningen. Selve kvaliteten har fået et løft med seneste generation af Micra, materialerne føles lækre, og designet er moderne. Til at forsøde tilværelsen ekstra er testbilen også udstyret med navigation og infotainment system, bakkamera, parkeringssensorer bag, nøglefri betjening med start/stop knap og BOSE Personal Audio System med seks højtalere – heraf to i nakkestøtten. Den samlede pris, som bestemt løfter det samlede indtryk af kabinen, er ca. 6.500 kroner.

Vi tester den nye Volkswagen Polo

Men der er en bagside i Micra, og det er bagsædet. Her er der ikke meget plads til voksne mennesker, og konkurrenter som Yaris og Polo klarer sig bedre her. Med 300 liters bagagerumsplads har Micra dog lidt mere plads bagi end Yaris, men ikke helt så meget som Peugeot 208.

Og netop 208 er svær at slå, når man kigger på prisen. Hvis du er hurtig, skal du kun af med 154.200 kroner for en Micra diesel i Acenta-udstyrsvarianten, mens en tilsvarende Peugeot 208 diesel koster 159.900 kroner. Men her får du 100 hk i stedet for 90, klimaanlæg, 16 alufælge, bakkamera, læderrat, og takket være et forbrugstal på 33,3 km/l, som dog ikke nødvendigvis betyder, at 208 er den mest økonomiske bil af de to i virkeligheden, så betyder det dog, at den halvårlige grønne ejerafgift kun 130 kroner mod 580 kroner for Micra, og den slags tæller også, hvis man vil have den bedste pendlerbil. Om du skal have en Peugeot 208 eller en Nissan Micra, må være op til dig, men hvis du vælger Micra, så skynd dig – diesel er bedst.   

Biltorvets vurdering

plus En fin pendlerbil 19 km/l ved blandet kørsel er godkendt
menu Der findes meget stærke konkurrenter på markedet Lille bil, specielt på bagsædet

Specifikationer

R4/8v
1.461 ccm
90 hk ved 4.000 o/min
220 m ved 2.000 o/min
Forhjulstræk
5M
179 km/t
11,9 sekunder
31,3 km/l
85 g/km
1.112 kilo
154.200 kroner (165.239 kroner med ekstraudstyr)

Nissan Micra på biltorvet.dk

icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev