Sjette generation af Polo er klassens nye duks og står klar med nypudset æble og rene tavleklude – modellen er næsten forudsigeligt god og dermed også lidt kedelig. 

Først lidt teknik – sjette generation Polo er bygget på MQB-platformen. Det er samme platform som Passat, Golf og næsten alle andre VW-produkter bygges på i dag. Det vigtige du skal vide, er, at Polo er blevet længere, bredere og fladere, og modellen kan nu fås med en hel række elektriske tricks og moderne sikkerhedsudstyr, vi kender fra de større modeller.

Men hvordan opleves alt denne teknik egentlig? FINT er svaret – for sådan er det efterhånden med alle VW-produkter. Har du kørt én, har du kørt dem alle, og det er ikke nødvendigvis en dårlig ting, men mere om det senere.

Højt til loftet
Niveauet i minibilsklassen er blevet højere over de senere år, men den nye Polo lægger sig lunt til at tage føringen. Selvom kabinedelene nogle steder virker lige vel plastik-agtige, så fungerer alt i kabinen upåklageligt. Den otte tommers skærm i midterkonsollen er standard på alle varianter i Danmark, og med indfarvede paneler og Active Info Display, som for første gang er muligt at tilkøbe, er der rig mulighed for at sætte sit personlige præg på Polo. Bagsædet er en af Polos forcer. Akselafstanden er vokset 9,4 cm, og det gavner både bagsædepassagerer og bagagerummet. Faktisk er der nu plads til, at man kan sidde komfortabelt på bagsædet, selv på trods af en højde på 185 cm. Afstanden til forsædet er fin, så der er plads til knæene, men mere imponerende er det, at der er god plads til hovedet, som ellers plejer at være en udfordring i denne klasse.

Bagagerummet har plads til 351 liter, hvilket kun er 29 liter mindre end storebror Golf. Det lader dog til, at noget af pladsen i virkeligheden kommer af, at man har installeret et lappekit i stedet for et traditionelt reservehjul, men det er ikke just hensigtsmæssigt at luske en ramme sodavand eller en pakke toiletpapir ned i reservehjulsbrønden.

Mini-mester
Man skal ikke kun takke den nye platform for ekstra plads. Med platformen følger også mere sikkerhedsudstyr, så alle danske modeller får automatisk nødbremse med fodgænger-genkendelse som standard. Andre sikkerhedssystemer tæller træthedsregistrering og en yderst aktiv Rear Traffic Alert, der bremser automatisk, hvis du er ved at bakke ind i noget.

Men det er ikke kun den passive sikkerhed, der er blevet opgraderet. Bag rattet styrer Polo kompetent. Affjedringen rammer et godt kompromis mellem komfort og køredynamik, men er til den faste side, og det giver præcise og dermed sikre køreegenskaber. Både på landevej og motorvej opleves Polo som en retningsstabil og nem bil at køre. Selv støjdæmpningen er bedre, og det er en god ting, for på motorsiden bliver de mest udbredte motorer en 1-liters trecylindret turbobenzinmotor med enten 95 eller 115 hk, eller en firecylindret 1,6-liters diesel med 80 eller 95 hk. Vi prøvede både den 95-hestes benziner og diesel, og benzineren efterlader et godt indtryk. Effekten er så hæderlig, at man kan følge med trafikken på en tysk motorvej uden at blive til grin. Motoren bliver dog noget hæs, når den kommer op i høje omdrejninger. Dieselmotoren kan man ikke beskylde for at være hæs, snarere at den har en del vibrationer og en 5-trins gearkasse med meget lange gear, som gør, at man tit fanges uden et optimalt gear i tæt bytrafik.

Golf?
Samlet set er den nye Polo en kompetent pakke, og lur mig, om der ikke var en Golf-ejer eller to, der kunne nøjes med en Polo i fremtiden. Men vi rammer også ned i Polos største problem – der er ikke meget engagement i den. Som klassens duks gør den alt rigtigt, men det er også lidt kedeligt. Når det er sagt, så scorer Polo konsekvent højt på alle parametre, og som altid sætter den standarden i sin klasse.

Så længe politikerne diskutere registreringsafgift, kan Volkswagen Danmark ikke give en pris, men den nye Polo lander i danske forretninger allerede i oktober.