Mercedes GLC 450d er en fremragende rejsevogn med en endnu mere fantastisk dieselmotor. Du får mere moment end en mellemstor lastbil, men diesel er ikke længere velkommen, og det ses på den afsindige pris.
Glem alt du ved om sodende, osende og støjende dieselmotorer. Mens jeg går rundt om Mercedes GLC 450d for at rydde op efter weekendens tur til Fanø, er jeg ikke klar over, at motoren kører. Det er først, da jeg sætter mig bag rattet og skal til at starte den, at jeg indser, de seks stempler allerede er i fuldt sving.
Dansk firma forvandler dieselhakkere til bæredygtige elbiler med lang rækkevidde
Det er ellers ikke fordi motoren mangler potens. Motoren hedder OM656 D30T M og er en ingeniørmæssig bedrift med dobbelte overliggende knastaksler, variabel ventiltiming og en slagvolumen på tre liter fordelt over seks cylindre på række. Der er tilmed et mildhybrid-system koblet på motoren med 20 hestekræfter. Og effekten taler for sig sig; 367 hestekræfter og 750 Nm fra ultralave 1.200 o/min. Motoren sender dig afsted mod horisonten, som om en kæmpe har samlet dig op og slynget dig afsted. Hvis du sænker speederen helt ned i det bløde tæppe, virker GLC 450d faktisk arrig. Det kommer bag på dig, fordi den er så velopdragen normalt, men 100 km/t kan rundes på bare 6,4 sekunder. Og selvom bilen er meget støjsvag, så træder en potent knurren frem, når du presser motoren. Alt sammen ganske delikat og en fornøjelse. Vi havde ikke mulighed for det, men hvis du er typen der trækker en stor campingvogn på tværs af Europa, så er GLC 450d nok noget nær det bedste valg.
Fars fede ferie – vi kører 1.300 km i Volvo EX30 CC og campingvogn
Efter en tur på tværs af Danmark og 766 kilometer med masser af frisk motorvejskørsel endte den fuldtlastede bil, fem mand og oppakning inklusiv, på et samlet forbrug på 13,88 km/l. Officielt har GLC 450d et forbrug på 15,6 km/l, så vildt økonomisk er den ikke, men helt tosset for så kraftig en bil er det heller ikke. Og det særlige ved en dieselmaskine er jo, at selv efter at have kørt 800 kilometer, havde vi en kvart tank tilbage.
Lækker rejsevogn, men ikke den største
Som sagt blev GLC 450d godt læsset med fem personer og deres weekendoppakning, og det er lige før, det bliver bilen for meget. Man sidder rigtig godt på bagsædet, der er både okay med plads i hovedhøjde og til benene, og bagsædet støtter rigtig fint, så man sidder godt på længere ture. MEN ikke, hvis man skal sidde tre mere eller mindre bredskuldrede mænd på tværs, og specielt midtersædet er ikke nogen stor fornøjelse. Hvis man kun er fire personer, går det langt bedre.
Reel konkurrent til dieselbil? Audi A6 e-tron
Bagagerummet sluger 620 liter, som er fuldt godkendt, og det er kun udfordret, hvis du propper en 45 kilos labrador derind sammen med fem personers oppakning.
Allerhelst vil man sidde forrest og styre vognen. Du sidder fremragende i det lyse læder, og selv om materialekvaliteten ikke helt kan matche Mercedes i storhedstiden, så er det en lækker kabine, der domineres af en 11,9 tommer skærm og et 12,3 tommer stort instrumentbord. At kabinen er lækker, er egentlig ikke så stor en overraskelse, når man tager i betragtning, at testbilen har for 272.758 kroner ekstraudstyr – sådan er det, når man skal betale afgift af ekstraudstyr.
Bedre end en SUV? Audi A6 Allroad er bilernes svar på en schweizerkniv
Blandt andet er der en AMG Premium Plus pakke til 185.000 kroner, hvor du får augmented reality til navigationen, så en stor blå bil fiser op i head up displayet og peger dig i den rigtige retning. Der er også avancerede matrix-lygter med lysprojektering, et heftigt Burmester-anlæg, parkeringspakke med 360-graders kamera og lydisolerende glas for forrude og fordøre. De hjælper til med at efterlade et indtryk af en ekstremt kompetent motorvejscruiser, der med lavt støjniveau, tilgivende affjedring og massivt kraftoverskud, gør det nemt at tilbagelægge 300 kilometer i et hug.
Farvel til diesel, goddag til strøm
Uanset hvor lækker GLC 450d og dens kraftfulde dieselmotor end måtte være, så kommer vi ikke udenom, at diesel er passé i Danmark. Den årlige grønne ejerafgift er ikke så grum, men prisen på bilen er svær at spise – 1.168.900 kroner og 1.441.658 kroner for testbilen inklusiv alt udstyr. Det er afsindigt, og du skal virkelig ville diesel eller have meget specifikke behov, hvis du vælger modellen, som for øvrigt er Mercedes Danmarks sidste pressebil på diesel nogensinde.
Kan syntetisk brændstof redde din klassiske bil
Det kan man godt knibe en tåre over, for den sekscylindrede tre-liters diesel er et kraftværk med både finesse og power som få. Men i kulissen venter den nye elektriske GLC, der har en rækkevidde på op til 673 kilometer, og selvom den ’kun’ må trække 2.400 kilo, så kan du med en frapris på 620.000 kroner næsten få to af dem, for det én diesel-GLC koster.
