Polos perfekte match

|

Folkevogns Polo er en smuk bil på størrelse med en Golf 2’er, og de fleste tror faktisk, du kører rundt i en Golf. Kør den uden skilte og du kan narre enhver. Indvendigt er der plads nok til børnene på bagsædet og voksne, sidder skam også fint. Når sæderne slås ned, er der god plads til at kan fragte fx to haveborde og otte klapstole til grillfesten i kolonihaven.

Rattet er dejligt tykt og alt i kabinen spiller, efter den sædvanlige folkevognskvalitet. Her er ikke noget, som føles tarveligt, billigt eller plastikagtigt. Sæderne kunne dog støtte lidt bedre, især om lårene, men det er i småtingsafdelingen.

Vi tester en Highline, der er højeste udstyrstrin og det er der, du skal op, hvis du vil have 115 hk i din 1,0 liter-tre-cylindrede turbobenziner. Koblet til en syv-trins DSG-gearkasse er Polo en ganske kvik fornøjelse at køre, men den er en smule tørstig. Vi lå på mellem 10,0 til 14,0 km/l alt efter kørestil.

Normalt lyder tre-cylindrede motorer som fiskekuttere, eller en firecylindret, hvor det ene ben er gået, men det er lykkedes Polo, at få en sportslig lyd, dog mest i de lave omdrejninger. Kør den til det røde felt og den lyder anstrengt metallisk. Men ellers er du velsignet med en dyb brummen, og med så mange trin i kassen, skifter den som en rallybil og du er hurtigt oppe i fart. Og kører derfor lidt friskt. På motorvejen er den støjsvag og suger bugen fast til asfalten – hvilket gør det til en halvsvær øvelse at overholde fartgrænserne.

Skal man sige noget negativt
Skal man sige noget negativt, er det, at den er sen til at komme afsted, når lysreguleringspæren skifter fra rød til grøn. Fra du træder klampen i bund, til vognen kobler ind og sætter af, går der sekunder. Mange vil aldrig bemærke det, men racerkøreren i dig, når at forbande det.

Suzuki Swift er den japanske supermini

Største problem er dog, at sikkerhedssystemerne blander sig som gammelmandstics utidigt i din kørsel, især når der køres friskt til – og det gør du som sagt ofte, fordi Polo’en føles overskudsagtigt. Mange gange oplevede vi, at bilen bimlede og bamlede ved overhalinger, og nogle gange skete det på lige vej, helt uden andre trafikanter. En enkelt gang, hvor der vitterligt var lidt fare på færde forude, tog den over og bremsede hårdt, selv om chaufføren var på bremsen, i gang med at redde vognen ud af situationen. Der gør, at man rent faktisk udvikler føromtalte gammelmandstics og kører med nerverne uden på tøjet, fordi du bare venter på, hvornår bilen næste gang hakker bremserne umotiveret. Skulle hilse fra gammelmanden og sige, at det tager altså lige toppen af køreglæden.

Den nye Polo sætter standarden

Via menuen på den trykfølsomme skærm, er det muligt at justere sikkerhedssystemet til at være mindre følsomt, og det hjalp på hysteriet. Man kan også vælge at slå det helt fra, men så går lidt af idéen med den aktive sikkerhed jo unægteligt lidt af. Vi skylder dog Folkevogn at sige, at det bestemt ikke er isoleret til VW – i andre bilmærker som fx Volvo, Honda og Kia har vi oplevet det samme, altså at sikkerhedssystemerne griber ind eller alarmerer uden grund. Det er et snigende forsigtighedshysteri, der breder sig i bilbranchen åbenbart. Når det så er sagt, så savner vi lane-assist, altså et system, hvor Polo’en holdes indenfor de hvide striber, og nej, det er ikke en del af ekstraudstyrslisten.

Fedtklump
Men det er også eneste fedtklump i veganersalaten. Resten af Polo er virkelig nice, den er kvik i byen, stor nok til den lille familie og lille nok til de fleste parkeringspladser og så har den det der ekstra, der gør, at du vender dig efter den, når du har parkeret den.

Det er synd, at vi allerede har kørt Polo GTI, for det er svært ikke at sammenligne med den, så tag det, som den ros, det vitterligt er. I GTI er affjedringen bedre afstemt, hvor den føles hård på den rigtige måde og den dobbelt så store motor trækker simpelthen så hårdt igennem, at Highlines 1,0’er føles som en solbadende søløve i forhold til – men det er uretfærdigt, for den er overhovedet ikke sløv, og bilerne henvender sig til forskelligt publikum. Highline er for voksne hverdagsbilister, der ikke gider tanke vognen, blot fordi de skal tværs over Sjælland og væsentligt nok, koster den i runde tal en tredjedel mindre.

Praktisk som din mormors Polo – GTI er ekstremt velskabt.

Man vil i øvrigt det meste af tiden køre GTI’en på samme civiliserede måde som Highline og det er kun når man slår bilerne over i sportsmode og speederen trykkes i gulvet, at der for alvor er forskel på de to. Den ene smider t-shirten og flasher tatoveringerne, den anden strammer en butterfly. Vores testvogn havde såkaldt sport-select-undervogn til 5.596 kr., så du i sportsindstilling får strammere undervogn, men den normale indstilling er er faktisk alt rigeligt fast.

Ked af det
Prisen for Highline og 115 hk starter ved 204.682 kroner og 221.975 med det lækre DSG-gear. Men med uundværligt ekstraudstyr kommer der flere linjer på regningen. Testbilen havde fx glaspanoramatag, som måske er lidt liret, men det ser tæskelækkert ud, og det er dejligt at få luft i håret. Hvis danske somre er som i år, er det næsten livsnødvendigt luksus, men det koster lige 11.997 kr. Lækkert er også Active Info Display, som er en del af en såkaldt DK teknikpakke til 10.498 kroner, hvor man også får nøglefri betjening og bakkamera. Det gør, at instrumenthuset er en skærm, hvor du fx kan se navigation (som også koster ekstra – i navipakke med DAB-radio 11.595 kroner). Men navigationen har en ringe opløsning og ligner et computerspil til et fjernsyn med billedrør, så jeg vil påstå, at hvis du kan undvære navigation, så nøjes med de almindelige urvisere og spar de over 20.000 kroner på hele molevitten. Men du bør have LED-pakken, som giver det sidste nymoderne strejf til designet og tilmed fantastisk lys om natten. Prisen er 11.494 kroner.

Alt i alt var vi rigtigt kede af at skulle aflevere Highline-versionen tilbage, på grund af de godmodige, men præcise køreegenskaber, den hurtige acceleration, det lækre design, at alt i kabinen bare føles rart at røre ved og at Golfen har – hrm, undskyld, Polo’en har den helt rette størrelse til både hverdag og fest.

Biltorvets vurdering

plus DSG-gearet er lækkert Kabinen er lækker Køreegenskaberne er lækre
menu Sen til at komme ud af starthullet ved stilstand Sikkerhedssystemerne er hysteriske

Specifikationer

R3/12V
999 ccm
115 hk
200 Nm ved 2000-3500 o/m
Forhjulstræk
7A
200 km/t
9,5 sekunder
107 g/km
21,3 km/l
1315 kilo
221.975 kr (testbil: 295.385 kr.)

VW Polo på biltorvet.dk

VW Polo 1,0 TSi 95 Comfortline
7.000 km År 2018 8700 Horsens
189.900 kr.
7.000 km År 2018
8700 Horsens Volkswagen Horsens
7.000 km År 2018 95 HK 22,7 km/l Hatchback
VW Polo 1,6 TDi 90 Highline
164.000 km 2009/2010 2600 Glostrup
79.900 kr.
164.000 km 2009/2010
2600 Glostrup Stengaard Biler ApS
164.000 km 2009/2010 90 HK 23,8 km/l Hatchback
VW Polo 1,4 TDi 90 Comfortline BMT
52.000 km År 2016 4600 Køge
163.900 kr.
52.000 km År 2016
4600 Køge Bilhuset Laursen A/S
52.000 km År 2016 90 HK 29,4 km/l Hatchback
icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev