Renault Twingo stiller med charmerende design og mere plads end Renault 5. Og hvis den kun skal koste 150.000 kroner, kan den blive svær at slå.

Jeg var egentlig ikke klar over det, men den originale Renault Twingo er faktisk lidt fed. Renault har inviteret til Paris for at se den nye elektriske Twingo, og midt i den store forhal står et fabriksnyt eksemplar fra 1992. Designet, som i sin tid nok ikke var noget, en voksen mand ville ses i, er med alderen blevet nuttet og cool, og har masser af karakter. Og netop karakter og historie er guld værd i dag, hvor alle forsøger at skabe en fortælling i et nyt elbilmarked, hvor specielt de kinesiske konkurrenter hverken har historie eller karakter.

Årets Bil 2026 – så mange kinesiske biler er med i finalen

Så velkommen til den nye Twingo, der både har historien og udseendet med sig. Ligesom forgængeren ligner den lige forfra en glad frø, mens silhuetten ligner Volkswagen Up. Teknisk er bilen bygget op af dele fra resten af Renaults program, så forhjulsophænget er fra Renault 4 og 5, mens baghjulsophænget er en mere simpel torsionsstang, der stammer fra Captur. Systemet er både billigere og mere pladsbesparende end det multilink-system, som Renault 4 og 5 kører med.

Elektrisk mikro

Overordnet måler Twingo 379 centimeter, som gør den 13 centimeter kortere end Renault 5, men akselafstanden er kun knap fem centimeter kortere, så der er faktisk overraskende meget plads i kabinen – til forskel fra storebroren, hvis helt store ulempe er den manglende benplads på bagsædet. Her har Twingo et trick, den har arvet fra originalen. Det er nemlig muligt at skyde bagsædet frem eller tilbage 17 centimeter, men til forskel fra forgængeren kan det her gøres individuelt for hver af de to bagsæder. Udnytter man den fulde benplads er der op til 16 centimeter mellem forsædets ryg og bagsædets kant, og det betyder så, at du kun har 205 liter til rådighed. Omvendt kan du også skubbe sæderne helt frem for at få op til 305 liter. Du kan tilmed lægge højre forsæde ned, så du kan fragte en Ikea-reol hjem. Tag den Renault 5.

Renault 5 – supercharmøren

På forsædet mødes du af en hård, men funktionel plast, frisk design og farver. Rattet lader til at være en generation ældre end i de større Renault-modeller, sikkert for at spare penge, men du kan så glæde dig over, at du får fysiske knapper. Informationerne på den syv tommer store skærm bag rattet har fået et helt unikt design, og Renaults designafdeling har simpelthen udviklet et sæt af Twingo-agtige ikoner, som understreger, at Twingo ikke bare er en halvbagt regneøvelse, der skal afsted ud over rampen. I loftet har man presset ikonerne ind, som var de hieroglyffer. Ikke nødvendigt, men det letter stemningen i den lille, billige bil. Følelsen af entusiasme mærkes også fra de ingeniører og designere, vi taler med på dagen. De er tydeligt stolte af den nye model.

Den kinesiske forbindelse

Normalt bruger Renault mellem 3,5 og fire år på at udvikle en ny bilmodel, men Twingo blev udviklet på under to år, med det ambitiøse mål at den skulle koste under 20.000 euro. Og med de mål var det nødvendigt at hente forstærkninger i Kina. Renault er ellers et af få mærker, der indtil nu har været helt igennem europæisk. Og du behøver da heller ikke græde blåt og gult endnu. For man har oprettet et tech-center i Shanghai, der har fået navnet ACDC, og her har ingeniører arbejdet med at anvende allerede færdigudviklede dele fra Renault og underleverandører. Renault anslår, at det har sparet 20 procent i udviklingsomkostninger.

Helstøbt – Renault 4

Elmotoren er specifikt til Twingo og udviklet i Kina. Den yder 82 hestekræfter og 175 Nm og sætter den 1.200 kilo tunge bil i stand til at runde 100 km/t på 12,1 sekunder, og videre til en topfart på 130 km/t.

Første LFP-batteri i Renault

Battericellerne er fra kinesiske CATL, men batteriet skal samles på Renaults fabrik i Polen. Og så er batteriet med LFP-teknologi i stedet for NMC, som alle tidligere Renault-modeller. LFP har den fordel, at energitætheden er bedre, så batteriet fysisk fylder mindre, og så er det billigere. Renault vil også introducere LFP i de andre modeller på sigt.

Billig elbil er god nok til det meste – Hyundai Inster

Batteriet vejer 210 kilo og har en nettokapacitet på 27,5 kWh, som officielt giver en WLTP-rækkevidde på 263 kilometer, og i Danmark bliver 11 kW-ladning standard, ellers er 3,6 kW standard. Med 11 kW kan batteriet lades fra 10 til 100 procent på to timer og 35 minutter. Batteriet kan også hurtiglades med op til 50 kW, og så kan det fyldes fra 10 til 80 procent på 30 minutter.

Selve batteriet er kun luftkølet, mens stort set alle andre batterier på markedet er væskekølede. Det sparer selvfølgelig penge, men det er stadig muligt at forberede batteriet til hurtigladning. Det kan kun ske ved at bruge bilens navigation, som aktiverer opvarmning af batteriet.

Dansk pris

Twingo kommer i to versioner, og indgangsversionen hedder Evolution. Den har som standard 16-tommer fælge, syv-tommer skærm til føreren og 10-tommers central skærm med spejling af smartphone. Fartpilot, manuelt klimaanlæg, højdejusterbart førersæde og parkeringssensorer bag er standard.

Dyreste version er Techno, og den bliver introduceret omkring marts. Som den første bil i a-segmentet får den Google Maps, Google Assistant og Google Play. Techno får også adaptiv fartpilot med stop & go funktion, klimaanlæg og el-justerbare sidespejle.

BYD Dolphin Surf – så ringe er Danmarks billigste elbil

Evolution kommer først til maj, og vi må vente til januar med at kende de endelige priser, men mon ikke det lykkes den danske importør at presse prisen under 150.000 kroner. Her skal den slås blandt andet med BYD Dolphin Surf, som er både velkørende, rummelig og veludstyret, men til gengæld blottet for avec amour-følelsen, som Twingo byder på. Twingo er både frisk og fræk, rummelig og får formentlig en stærk pris. Det bliver svært at stå for.