Mazda MX-30 - lækkert knaldtilbud med latterlig rækkevidde
Køreegenskaberne sidder lige i elskabet og det samme gør designet. Vi er vilde med Mazdas grønne el-debutant, MX-30, men to ting skærer ledningen med lykke over.
Læs nuKøreegenskaberne sidder lige i elskabet og det samme gør designet. Vi er vilde med Mazdas grønne el-debutant, MX-30, men to ting skærer ledningen med lykke over.
Læs nuMazda er klar med priserne på elbilen MX-30, og der er rigtig mange penge at spare, hvis du kan nøjes med de blot 200 kilometer rækkevidde.
Læs nuMazda er endelig klar med deres første rigtige elbil - den bliver billig, til gengæld får den en kort rækkevidde.
Læs nuMazda deler nationalitet med blandt andet verdens største bilproducent, Toyota. I størrelse halter Mazda dog langt efter Toyota, og i øjeblikket er salgstallene på det danske marked også begrænsede. Det skyldes nu ikke, at der er noget galt med kvaliteten hos Mazda, men mere det faktum, at der ikke findes en egentlig mikrobil. Den mindste model i Mazdas modelkatalog er Mazda2, som umiddelbart konkurrerer mod blandt andet VW Polo og Ford Fiesta. Hvis vi ser bort for segmentet for mikrobiler, så er Mazda faktisk rigtig godt repræsenteret i stort set alle andre klasser. Historisk set så har Mazda dog haft størst succes med den lille sportsvogn Mazda MX-5, der hentede inspiration fra de klassiske britiske sportsvogne, hvilket vil sige en lille let bil med plads til to, let motor og masser af sjove køreegenskaber. Mazda producerer selvfølgelig også mange andre mere ’almindelige’ biler, og i Golf-klassen byder Mazda ind med Mazda3. Til den store familie er der Mazda 5 med plads til syv personer, mens Mazda i firmabilsegmentet er repræsenteret ved Mazda 6. Fælles for alle modeller, og Mazda i det hele taget, er, at japanerne er kendt for at lave biler med gode køreegenskaber pakket ind i et yderst veldesignet ydre, et eksempel på dette er blandt andet Mazda 6, som sagtens kan tage kampen op mod konkurrenter som Ford Mondeo og VW Passat. Den sidste nuværende model på Mazdas program i Danmark er en kompakt SUV’er kaldet Mazda CX-5, der falder godt overens med Mazdas dyder om velkørende og veldesignede biler. 2015 byder dog på en helt ny Mazda model, nemlig Mazda CX-3, som Mazda selv kalder for en kompakt crossover SUV. En bil Mazda selv har store forventninger til, og som skulle være at finde hos de danske forhandlere i sommeren 20
Siden stiftelsen af Toyo Cork Kogyo tilbage i 1920 har Mazda været igennem flere finansielle kriser. Det begyndte dog fint nok, og op igennem 1930’erne blev der produceret en masse trehjulede motorcykler, og det var først i 1960’erne, at den egentlige bilproduktion begyndte. Herefter tog produktionen for alvor fart, og Mazda producerede en masse nye modeller. Den første krise indtraf dog i forbindelsen med den verdensomspændende oliekrise i 1973, da Mazdas motorer ikke var så økonomiske. Mazda blev dog i første omgang reddet af et indgreb fra Sumitomo Bank. I 1979 købte Ford en del af aktierne i Mazda. Det fik Mazda på ret køl igen, men i 1997 måtte Ford købe yderligere aktieposter, så de nu ejede hele 33,4 procent af aktierne i Mazda. Denne gang skyldtes krisen den økonomiske krisen i Asien. Mazda er dog kommet stærkt tilbage, og i 2010 solgte Ford de sidste aktier i selskabet. Ford og Mazda har dog fortsat en del af samarbejdet omkring blandt andet teknologi.