Jaguar I-PACE

Den elektriske gentleman - brugttest af Jaguar I-Pace

| Andreas Lang Hedegaard

Jaguar I-Pace er den bil, der har vundet flest priser i nyere tid. Men med et batteri, som udgør 40 procent af nyprisen, bør du så være bange for dyre reparationer i fremtiden? Vi sætter strøm til den elektriske gentleman.

Det er jo nærmest paradoksalt, at Jaguar i løbet sine 87 år kun én gang har vundet den prestigefyldte pris som Car of the Year – og så ovenikøbet med en elbil. Men I-Pace ryddede bordet i 2019 og vandt både Car of the Year i Europa og i verden – og rigtig mange andre titler, så forventningerne er skruet op. For ser man bort fra Tesla Model X, var I-Pace den første elektriske SUV i luksusklassen fra et etableret bilmærke. Og netop at komme før Audi e-tron og Mercedes EQC skal vise sig at bliver relevant for denne brugttest. Men en ting ad gangen – lad os få dagens patient på operationsbordet. Det er en Jaguar I-Pace HSE fra 2019, som har kørt 48.000 kilometer, og som står til salg hos Glad i Kalundborg til 649.990 kroner.

Den elektriske rumraket - brugttest af Tesla Model X

Selvom en Tesla Model X har markant mere plads end Jaguar I-Pace, er det svært ikke at sammenligne de to elektriske SUV’er. Med to elmotorer, som hver har 200 hestekræfter og driver hver deres aksel, er I-Pace ikke nær så hurtig som den amerikanske konkurrent. I-Pace skal bruge 4,8 sekunder på at runde 100 km/t. Den har heller ikke så lang en rækkevidde, og den kan heller ikke lade sit batteri så hurtigt. Til gengæld er Jaguar’en milevidt foran Tesla’en, når det kommer til samlekvalitet. I-Pace lever op til forventningerne om en Jaguar til en lille million kroner, hvor alt i kabinen er solidt og i lækre materialer. Lyden fra døren, der lukker, er bare mere solid end i Tesla’en. Og hvis du er til en dynamisk bil, så er det også I-Pace, du skal gå efter. Den føles nemlig let på tå sammenlignet med Audi e-tron og Mercedes EQC og den amerikanske konkurrent. I-Pace er direkte underholdende på en snoet landevej.

Tilbage til fremtiden - brugttest af BMW i8

Længere rækkevidde
Vi har talt med forskellige danske ejere, og Hans Peter Andersen er en af dem. Han er lidt af en elbilentusiast, og I-Pace er hans femte elbil, og samtidig er han elbilambassadør i Forenede Danske Elbilister. Han forklarer, at I-Pace havde en del børnesygdomme, da den ramte markedet i 2018. Jaguar var nemlig i et kapløb med Audi om at være først på markedet, og derfor blev der sandsynligvis klippet en hæl eller to op til introduktionen. Derfor er det vigtigt, at din bil har fået opdateringerne H264 og H280. Nærmest alle danske biler har fået opdateringerne, men du kan selv undersøge det ved at taste dit stelnummer, som kan findes nederst i venstre side af forruden eller i bilens menu, ind på osh.jaguar.com. Her kan du se bilens servicehistorik. H280 opdaterer bilens evne til at snakke med ladestandere, mens 264 er vigtig, fordi den giver bilen omkring otte procent længere rækkevidde. Opdateringen gør nemlig, at man kan udnytte en større del af batteriet, mens temperaturstyringen blev opdateret sammen med beregningen af rækkevidde.

En oliesheik værdig – brugttest af Mercedes G-Klasse

Netop batteriet er en central del af I-Pace – nogle har påstået, at batteriet på 90 kWh udgør 40 procent af nyprisen. Så det er en dyr komponent, hvis den går i stykker. Derfor har vi spurgt Jaguar Land Rovers Press og PR Manager for norden, Søren Hyltoft, om man skal være bekymret for batteriet, hvis man køber brugt. Ikke overraskende forklarer han, at man hos Jaguar ikke oplever problemer med batteriet, heller ikke i Norge, hvor der er solgt 5.000 biler. Batteriet har garanti på otte år eller 160.000 kilometer, og leveres af LG Chem. Det er faktisk identisk med det, du finder i Audi e-tron. I Audi’en kan du lade batteriet med 150 kW, mens I-Pace kun kan lade med 100 kW. Den lavere styrke slider nemlig mindre på batteriet, og det er nødvendigt, for Jaguar har simpelthen valgt en mere konservativ ladestrategi. På den måde skal Jaguar betale mindre for den garanti, LG stiller for batterierne, og det er en fordel for en mindre bilproducent som Jaguar, der ikke har samme økonomiske muskler som Audi.

Gammel kærlighed ruster ikke - brugttest af Land Rover Defender

Når du køber brugt elbil, skal du være særligt opmærksom på bremseskiverne. Jaguar I-Pace kan eksempelvis bremse med op til 0,4 g udelukkende ved hjælp af elmotorerne, når de opsamler energi. Det betyder, at mange elbiler sjældent bruger de mekaniske skiver, og så ruster de til. Det problem har Jaguar dog forudset, så bilen sørger selv for at massere skiverne, når det bliver nødvendigt. Ellers bør du kigge på dørhåndtagene. De kører automatisk ud og ind, men nogen kunder har oplevet, at plastikkappen bagved kan knække.

Brugttest: Made in China - Volvo S90 D4

Det er ikke helt til at sige, om Jaguar også kan blive Årets Brugtbil, men alle ejere, vi har snakket med, har været meget glade for bilen, og efter de to opdateringer, opstår der ikke længere irriterende fejl. Så hvis du vil prøve en engelsk bil i høj klasse, som er både hurtig og grøn, kan du sagtens overveje Jaguar I-Pace.

Jaguar I-PACE på biltorvet.dk

Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Jaguar I-PACE 90 kWh el EL SE AWD 400HK 5d 8g Aut.
NYHED
649.900 kr.
Jaguar I-PACE
90 kWh el EL SE AWD 400HK 5d 8g Aut.
Birkerød
2.086
2019
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Jaguar I-PACE 90 kWh el EL HSE AWD 400HK 5d 8g Aut.
699.900 kr.
Jaguar I-PACE
90 kWh el EL HSE AWD 400HK 5d 8g Aut.
Greve
2.100
2019
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Jaguar I-PACE 90 kWh el EL SE AWD 400HK 5d 8g Aut.
599.900 kr.
Jaguar I-PACE
90 kWh el EL SE AWD 400HK 5d 8g Aut.
Greve
8.900
2019
icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev