En Land Rover er i aluminium, så den ruster ikke – i teorien. Sådan hænger virkeligheden bare ikke sammen. Alligevel er der tonsvis af grunde til at elske den legendariske Defender, og vi guider dig til at finde et sundt eksemplar her.

Siden produktionen af Land Rovers Defender stoppede den 29. januar 2016, er modellen katapulteret mod helgenstatus i stil med ikoniske bilmodeller som Boblen, Jaguar E-Type og Ferrari F40. Land Roveren adskiller sig dog fundamentalt fra det fine selskab, fordi den fra fødslen tilbage i 1948 er designet som et arbejdsredskab til marken, skoven eller på gården. Det er man ikke et sekund i tvivl om, når man sætter sig bag rattet, selv i dagens testbil.

Første test af den nye Land Rover Defender – kan den forsvare titlen?

Det er en Defender 2,4 TDCI fra 2010, som står til salg hos Glad hos Kalundborg til 499.900 kroner. Selvom den har moderne luksusudstyr som aircondition, elektriske ruder og antispind, så kravler du stadig op og ind i bilen. Bag rattet støder venstre skulder mod karmen, og bilen gynger og hopper ned ad vejen som rundtosset elefant på en halvflad BMX-cykel. Styretøjet er upræcist, så selv en normalt overkommelig opgave som at følge en smal landevej bliver en udfordring, der skal tages seriøst. Den 6-trins gearkasse er knoklet, men skal motioneres ofte, så der skal køres bil, når du kører Defender, og det er faktisk vældig charmerende. Det er formen også, samt tanken om at Defender er en af de mest kompetente firehjulstrækkere i terrænet. Men siden den nye model, som du kan læse om ved at klikke på linket herover, endnu ikke kan købes, skal vi i dag undersøge, hvordan du finder det bedste brugte eksemplar. Derfor har vi taget fat i landets måske to bedste Land Rover-værksteder, Sjelle Auto vest for Aarhus, og Glad ved Kalundborg.

Den forbandede rust
Du bør som det første inspicere bilen for rust. For selvom Land Rovers marketingsafdeling i en menneskealder har sluppet afsted med at fortælle os, at bilernes aluminiumskarrosse er upåvirket af vind og vejr, så er rust en af de største fjender mod Defender. Så medbring noget at ligge på, en god lommelygte og en hammer eller kraftig skruetrækker. Lad os starte ved bagenden. Bagerste tværvange, hvor anhængertrækket normalt er monteret, ruster ofte. Udriggerne på chassisrammen er også udsat, og generelt kan det være en god ide at banke på rammen, for at tjekke om den er sund. Tjek også torpedoen mellem motorrum og kabine. Den er i stål, og da der samler sig vand, kan torpedoen rådne, både i bunden ved dørhængslerne og under forruden. Tjek også bunden af dørene, de ruster også på ældre modeller. Selv aluminiummet kan 'ruste', eller irre som det mere korrekt hedder. Det sker specielt ved for- og bagskærme på grund af galvanisk tæring. Skal du have en ny skærm, som også skal lakeres, koster det hurtigt 5.000 kroner hos Sjelle.

Den danske favorit - brugttest af VW Passat

Når du er færdig med at inspicere bilen for rust, skal du starte bilen i frigear. Mens den starter, skal du lytte efter en raslende lyd. Hvis den er der, så prøv at starte bilen igen, denne gang med kobling presset ned. Hvis den raslende lyd nu er væk, er der tegn på, at koblingsnavet er ved at gå. Det er nemlig en af svaghederne på motor og den 6-trins gearkasse, som stammer fra Ford. Allerede fra 100.000 kilometer kan de være meget slidte, og du skal regne med en pris på omkring 12.500 kroner for nyt nav og kobling. Drivakslerne i bagakslen har også for vane at gå, så tjek om der er meget slup i dem.

Brugttest: Made in China - Volvo S90 D4

Selve motoren er solid om end sløv. Der kan dog opstå problemer omkring dyser, så motoren går ujævnt. Hvis ikke det bliver lavet, kan det i værste fald brænde hul i stempler. Med renoverede dyser, nye flammeskiver og kodet motorstyring kigger du på en pris på 12.000-15.000 kroner.

Drømmen om det frie liv - kør-selv ferie i Norge

Som altid er rådet fra eksperterne at gå efter en bil, som har overholdt alle service med en motor, der går jævnt og som ikke hyler fra turboen. Det er også en klar fordel, hvis bilen har været rustbeskyttet, og hos Glad sværger de til Suvo, som er noget klistret stads, som kommer ind og beskytter i alle hulrum i chassiset. Uanset hvad, er det nok godt at indstille forventningerne på, at en Land Rover Defender er en krævende bil med behov for masser af opmærksomhed. Det kommer også helt naturligt, for det er svært ikke at blive forelsket i den britiske legende.