VW Passat

Den danske favorit - brugttest af VW Passat

| Andreas Lang Hedegaard

Glem smørrebrød eller fodboldlandsholdet – en Volkswagen Passat Variant er dén ting, alle danskere kan enes om, specielt når den er brugt. Den er nemlig lige så solid som sit ry – næsten.

For et par år siden lavede Biltorvet en sjov lille undersøgelse blandt de hundredtusindvis af søgninger, der bliver foretaget på brugtbilportalen. Det viste sig, at Danmarks mest søgte bil var en Volkswagen Passat med over 140 hestekræfter, automatgear, som var under tre år gammel og havde kørt under 100.000 kilometer – og så skulle den helst være sort. Det er testbilen ikke, men ellers er den en vaskeægte folkevogn, som vil tiltale hele den danske nation – på tværs af politiske skel og hjemstavn.

Danmarks mest eftertragtede brugte bil

Variant kalder Volkswagen sine stationcars, og selvom seneste generation af Passat tager sig godt ud som sedan, så er den ikke mindre elegant som Variant, og den er absolut mere rummelig. Variant formår nemlig på forbilledligvis at tilbyde både masser af benplads på bagsædet – altså den slags der er er værdsat af både teenagere i voksealderen, og af småbørnsforældre, der skal have albuerum til at kaste rollingerne i barnesæde – og et stort bagagerum. Faktisk snupper Variant 650 liter i bagagerum, svarende til en søndag i Ikea eller 2,5 labrador.

Alt hvad du behøver – Volkswagen Passat Variant

Vores testbil er en Passat Variant 2,0 TDI Comfortline med DSG-gear fra 2016. Den har kørt 75.000 kilometer og står til salg hos Andersen Biler i Taastrup til 279.900 kroner. Det er ikke svært at se, hvorfor bilen er så populær blandt danske familier – jeg har ikke børn, men jeg var nærmest solgt. Kabinen er klassisk Volkswagen, altså nem at overskue i god byggekvalitet, og du får en fornemmelse af at sidde i en luksuriøs bil. Køreegenskaberne er ikke synderligt dynamiske, men rammer et godt kompromis dér, hvor bilen opleves komfortabel, uden at blive slap og slatten. Men selv for en Volkswagen, vokser flagstangen med Dannebrog ikke helt ind i en sommerblå himmel.

Dieselgate
Diesel og Volkswagen har været to ord, som over en periode ikke har klinget så godt, så lad os starte her ved den ømme tå. Vi har snakket med flere erfarne Volkswagen-mekanikere. Jan Juul Jensen arbejdede 13 år på et Volkswagen mærkeværksted, men arbejder nu hos Undal Autoservice i Frederiksværk, hvor de specialiserer sig i VAG-biler. Han forklarer, at Volkswagens dieselprogram ofte er det sted, der opstår problemer. Meget tyder dog på, at de har taget ved lære af de tidligere generationer og har ændret dele som EGR-ventilen. EGR er en forkortelse for Exhaust Gas Recirculation, og systemet leder en del af udstødningsgasserne igennem cylinderen igen for at sænke NOx-tallet. Problemet er bare, at selve EGR-ventilen bliver fedtet til i sod, som gør, at den fejler, og på Volkswagens modeller, kan der være en strømfejl i ventilen, som fejler. Problemet forværres af, at ventilen er bygget sammen med EGR-køleren og placeret bag motoren, så det er svært at nå dem. EGR-systemet kan begynde at vise problemer allerede fra 100.000-120.000 kilometer. Og fra at have været en opgave, der kostede mellem 2.000 og 3.000 kroner, koster det nu 6-8.000 at få skiftet EGR-ventil og rengjort systemet.

VW Passat 1,4 TSI Trendline sedan

Jan Juul Jensen mener, at man i stedet skal kigge efter den 1,4-liters benzinmotor. Med 150 hestekræfter har den rigeligt med kræfter, uden at den bliver tilsvarende forslugen. De tidligere generationers skrækhistorier med knastkæder, som bliver strukket, er fortid, fordi Volkswagen er gået tilbage til tandrem, og den først skal inspiceres efter 240.000 kilometer.

Tyskundervisning
Volkswagens Direkt-Schalt Getriebe eller DSG-gear, når det ikke skal minde om en tysktime, har tidligere været lidt af et problembarn. Men det lader til, at Volkswagen har fået styr på problemerne, specielt de gearkasser, som sidder i forbindelse med de stærkeste motorer. Det forklarer Thomas Mandrup, som er mekaniker hos LAB Car Service i Haderslev, et andet værksted, som har specialiseret sig i VAG-biler. Han fortæller, at den DQ200-gearkassen, en 7-trins DSG-gearkasse, der som udgangspunkt sidder i alle motorer med op til 250 Nm, stadig har problemer med koblinger, der rusker. Så hver opmærksom på at, DSG-gearkassen skifter smidigt under testturen.

Passat Variant er en dejlig familiebil med nogle få, men dyre fejl. Der er heldigvis hundredvis af brugte eksemplarer derude – så det er bare med at komme derud og find din egen favorit.

VW Passat på biltorvet.dk

Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
VW Passat 2,0 TDI BMT Comfortline Plus DSG 150HK 6g Aut.
NYHED
259.800 kr.
VW Passat
2,0 TDI BMT Comfortline Plus DSG 150HK 6g Aut.
Nørre Snede
53.000
2017
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
VW Passat Variant 1,4 TSI GTE DSG 218HK Stc 6g Aut.
NYHED
299.800 kr.
VW Passat
Variant 1,4 TSI GTE DSG 218HK Stc 6g Aut.
Svenstrup J
104.000
2017/2018
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
VW Passat 1,4 TSI BMT ACT Comfortline Plus DSG 150HK 7g Aut.
NYHED
214.900 kr.
VW Passat
1,4 TSI BMT ACT Comfortline Plus DSG 150HK 7g Aut.
Odense NV
116.500
2016/2017
icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev