Sådan prøvekører du en brugt bil

|

En bil er et kompliceret stykke mekanik, og derfor er det altid forbundet med en smule usikkerhed at kaste sig ud i kunsten at købe en ny brugt bil.

I denne guide får du nogle gode råd til at køre udenom de mest åbenlyse fejl.

Den nemme måde at undgå de fleste problemer på, er at købe bilen hos en forhandler. Så ved du, at bilen er gennemgået af eksperter, og du har både reklamationsret på to år og en garanti på seks måneder.

Private sætter typisk prisen højt og det betyder så at priserne på samme bil er næsten den samme hos private som hos din forhandler. Du får dog mere tryghed hos en forhandler, end hos private, hvor biler i hovedreglen er købt som beset.


Godt tip:
Hvis du har set dig lun på en bil fra en forhandler, så husk at høre forhandleren ad om den er køreklar. Det kan være den står gemt væk i et hjørne af en hal, bag en masse andre biler og skal graves frem.


Insisterer du på at købe privat, er det vigtigt at gennemgå vognen grundigt.

Det første du gør, er at læse vejrudsigten. Det må ikke regne og ikke være mørkt, når du ser på bil. Derefter læser du servicebogen. Her kan du se om vognen har fået de service og tandremsskifte, den skal have. Du kan også se om et tandremsskift er lige om hjørnet. Det sker typisk for hver 100.000 km.

Hvis sælgeren har været så flink at starte motoren for dig, så sluk den. Du skal selv teste, hvordan den starter. Mens motoren køler, så gå videre til næste trin.


Rust
Rust er dyrt at få lavet, og er vognen gennemhullet de forkerte steder, er den svær at syne, fordi vognen ikke har den styrke i karrosseriet, den er godkendt med, og derfor er potentielt livsfarlig at køre i.

Træk håndbremsen. Lig dig ned på jorden, kravl under vognen og bank med et spidst, lidt tungt instrument. F.eks. en spids hammer eller en skruetrækker. Du skal ikke hamre så hårdt, at du laver buler, men blot hårdt nok til at konstatere om det er frisk jern, du banker på. Går hammeren igennem, så overvej dit bilkøb eller få et nedslag.

Tjek især forbro, bagbro og bærende vanger, især omkring donkraftløftepunkter. Se billedet ovenfor.

 

Mekanisk
Ryk i alle hjul for at høre, kigge og mærke slør. Hvis der er slør i noget kan det betyde en større reparation. Det kan blot være en styrekugle, men det kan også være bærearmsbøsninger eller bærekugler, den er gal med.

Tjek for en god ordens skyld dækkene om de er slidte eller slidt skævt. Hvis de er slidt skævt, er der noget galt med ophænget, og det skal tages seriøst.

Åbn motorhjelmen og kig på motoren - nedefra og oppefra. Hvis den er smurt ind i olie, er der oliespild. Det må der ikke være.

Åbn oliedækslet på topstykket. Se om der er lysebrun væske på undersiden. Det tyder på vand i olien, dvs. der er en utæthed i systemet, som kan stamme fra toppakningen. Du kan evt. tjekke om der også er olie i kølevandet.

 

Prøvekørsel
Sæt tænding på og læg mærke til om alle advarselslamper lyser. Nogle af dem slukker efter kort tid, men det er vigtigt, at de lyser, så man sikrer sig, at pærerne ikke er gået. Der kan være snydt med ABS-lamper, hvor pæren er taget ud, så den ikke lyser, selv om der er fejl på en ABS-sensor.

Start motoren og se, at alle lamper nu slukkes. Motoren skal starte med det samme og gå helt rent. Hvis det ikke er tilfældet, så er der noget galt. Lyt også efter om udstødningen er tæt. Hvis bilen larmer mere end normalt, kan det skyldes et hul på udstødningen, og så kan den ikke godkendes til syn.

Er rattet stramt at dreje, når bilen er i fart? Så er det tandstangen eller servosystemet, som fejler. Sidder rattet lige ved ligeudkørsel? Hvis ikke, har den måske fået en skade, og hjulene står forkert, hvilket kan give stort dækslid og slid på hjullejer og undervogn.

Find et stykke vej uden trafik. Slip rattet. Trækker den til en af siderne? Husk her at køre midt på vejen da vejens hældning ellers kan få bilen til at dreje.

Kør lidt op i fart og lyt efter mislyde. Hvis det knurrer, kan det være et hjulleje. Sving fra side til side og læg mærke til om lyden ændrer sig, alt efter hvilken side du svinger til. Er det tilfældet, er det sandsynligvis hjullejet.

Knurrer vognen i gearene? Rusker koblingen eller tager ved selv om pedalen næsten er helt nede ved gulvet? Glider motoren, når du giver gas? Så er koblingen sikkert slidt.

Drej rattet helt i bund til en af siderne. Kør en langsom runde i første gear og lyt. Knirker og brager det? Så er drivakselleddet itu.

Kør over bump. Siger det klonk? Så er udstødningen løs, et led til krængningsstabilisatorer itu eller en bærekugle eller en styrekugle er gået.

Trækker bilen ok? Giv fuld gas og tænk over, om accelerationen svarer til motorens størrelse. Hvis ikke, så er der noget galt med motoren - måske er det dyrt.

Tænd for varmen. Læg mærke til om det dugger. Hvis ja, så er varmeapparatet gået. Test blæseren. Virker alle trin?

Brems uden at holde på rattet. Bremser den lige? Hvis nej, er der noget galt med forhjulsophænget- typisk en bærearmsbøsning, eller der er noget galt med bremserne.

Brems igen, men kun lige til bremserne tager fat, uden at holde på rattet. Ryster rattet? Hvis ja, er bremseskiverne skæve.

Brems helt ned på en let stigende vej, men før bilen holder helt stille, så slip bremsen og mærk om bilen kan rulle enten baglæns eller forlæns, alt efter vejens forløb. Hvis ikke, så hænger bremserne, og det kan blive en relativ stor udgift. Test bremserne: Brems så hjulene blokerer og mærk pedalen sparke igen. Det er ABS’en, som arbejder. Hvis ikke, er der en bremsefejl (eller også har bilen ikke ABS). Denne test er mindst dramatisk, hvis du prøver ved langsom fart på et glat underlag.


Sidste tjek
Når bilen igen holder stille, så lad den køre i tomgang, mens du tjekker lys og lyskontakter og alt andet el, som fx klimaanlæg, elruder, blæsere og varme.

Åbn motorhjelmen og sluk ikke motoren, før blæseren i motorrum kører. Imens tjek for oliespild og vandspild. Det kan være motoren lige er tørret af, så det er altid godt at tjekke en ekstra gang.

Gas op og slip gassen. Se på udstødningsrøgen. Er den blå og lugter af brændt olie, så brænder vognen olie af, og der er noget galt. For det skal den ikke.

Er der meget hvid røg fra en varm motor, kommer der vand i cylindrene, og det skal der heller ikke være.

Begge dele kan tyde på, at toppakningen er utæt. Olien kan dog også komme fra stempelringe, ventilstyr eller et helt tredje sted fra.

Har du tid, kan du slå et smut forbi din lokale forhandler, der kan læse fejlkoder ud på vognen. Her kan man måske få afsløret skjulte fejl.

Skriv alt, hvad du finder ned på en blok, så du husker det, når sælgeren konfronteres. Alt, hvad der er galt, skal du have kompensation for i prisen.


Papirer:
Hvis du køber eller sælger din brugte bil privat, skal du selv logge ind på SKAT´s hjemmeside via Nem ID. Du kan omregistrere bilen her, så den kommer til at stå i dit navn >>

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt den pris, forhandleren eller sælgeren tilbyder, er ok, kan du sammenligne med markedsprisen her: biltorvet.dk.

Hos FDM kan du få god hjælp til din slutseddel, før du skriver under:

Download en gratis slutseddel hos FDM >>

 

Godt tip:
Tjek på Trafikstyrelsens web her, om der er overensstemmelse mellem kilometertallet ved sidste syn, og bilens kilometervisning.

 

Hvis alt er godt
Købte du vognen, så husk at køre den til service regelmæssigt. På et service får vognen tjekket og måske skiftet kølevand, bremsevæske, olie, tændrør, tandrem, kilerem, filtre og tændrørskabler, samt vinduesviskere og pærer og får udlæst fejlkoder. Samtidig opdager man det, hvis dækkene, bremser, tromler, skiver og diverse ophæng er slidte, og hvis der er begyndende rust, som måske kan udvikle sig.

icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev