Kia introducerer nu den sidste af tre forskellige udgaver af deres elektriske varebil PV5. Chassis Cab er den barberede udgave, hvor kun fantasien og din pengepung sætter grænser for hvordan, PV5 kan bygges op.
Kan du huske Kia K2700 eller måske Bongo? Nej, vel. For Kia og varebiler rimer ikke rigtig. Men du kan lige så godt vænne dig til det. Det koreanske mærke har indset, at en bred portefølje er nødvendig i en omskiftelig verden – man har ikke lyst til at være det eneste bilmærke efterladt på perronen med gammeldags biler med rat, når alle andre sælger selvkørende droner. Så langt er vi ikke endnu, men nethandel og den medfølgende levering af varer skaber et voksende marked for varebiler, og i takt med storbyer, der strammer reglerne for luftforurening, har Kia set et hul, de kan udnytte. I 2030 forventer de, at 40 procent af alle varebiler i Europa vil være elbiler, så byd velkommen til PBV-familien.
Buddets nye favorit – test af VW ID. Buzz Cargo
PBV er en forkortelse for Platform Beyond Vehicle, og første model hedder PV5. Vi har allerede set både Cargo- og Passenger-versionerne, og i forbindelse med Solutrans-messen i Lyon, Frankrig, har Kia nu introduceret den tredje variant af modellen – Chassis Cab.
Basisversionen med plads til fantasi
Chassis Cab er i realiteten den mest basale udgave af elvarebilen, for fra kabinen og bagud er der intet andet end ramme, batteri og baghjul. Resten må du selv finde på, og det er faktisk kun fantasien, der sætter grænser for, hvad der kan bygges på. Kia står selv for en del forskellige opbygninger, så du kan vælge mellem tre størrelse kasse eller et lad. Når du vælger den løsning, er der er tre års garanti på delene, mens resten af bilen er dækket af den sædvanlige syv års garanti. Kia har samtidig et samarbejde med omkring 50 europæiske opbyggere, der kan lave alt fra food trucks til kølebiler eller ladbiler med tiplad.
Kan Årets Varebil tåle hårdt arbejde? Vi tester Renault Master E-Tech
Chassis Cab kommer kun i billigste udstyrsvariant Work, og til at starte med det lille batteri på 51,5 kWh, som giver en rækkevidde på 297 kilometer (det er antageligt uden en kæmpe kasse bagpå). Til gengæld er lasteevnen 1.005 kilo. I slutningen af 2026 kommer Chassis Cab også med det store batteri på 71,2 kWh, en rækkevidde på op til 416 kilometer og en lasteevne på op til 905 kilo. Det er endnu ikke offentliggjort, hvor tung en trailer Chassis Cab må trække. Priserne bliver de samme som for Cargo, så 230.000 kroner uden moms for Standard Range og 250.000 kroner for Long Range.
Cargo og Passenger
Til formålet har Kia udviklet en varevogn-specifik platform, de kalder for E-GMP.S, eller Electric-Global Modular Platform for Service. Den deler mange dele med EV3 og 4 modellerne, men chassiset er kraftigere, og affjedringen er også ændret, for at kunne klare hårdt arbejde. Takket være den opbygning, er PV5 den eneste model i C-segmentet, der kan bygges op fra en bar ramme.
Lydløs monstertruck for de tunge håndværkere - Maxus eTerron 9
Cargo-udgaven byder på et regulært lastrum med plads til 4,4 m3, og lige så imponerende – et trin op i bilen, der kun måler 42 centimeter. Det vil knæene takke dig for, og det betyder samtidig, at pladsen i lastrummet faktisk er så generøs, at man kan komme derind, mens man nærmest må kravle ind i en Volkswagen ID. Buzz Cargo, der har et meget lavt lastrum på kun 127 centimeter. I PV5 Cargo er det 155 centimeter, og de knap 30 centimeter gør faktisk en markant forskel.
Men den meget lave bund betyder til gengæld, at PV5 Cargo er udfordret, når det kommer til en trailer, anhængertrækket er simpelthen placeret så lavt i bilen, at det kun er godkendt til 750 kilo, mens Passenger-versionen må trække op til 1.500 kilo. Batterierne kan lades med 150 kW, så 10 til 80 procent klares på 30 minutter, og alt efter om man vælger det lille eller store batteri, er der 121 eller 163 hestekræfter til gængelige igennem forhjulene.
Dansk firma forvandler dieselhakkere til bæredygtige elbiler med lang rækkevidde
Priserne er som tidligere nævnt de samme mellem Cargo og Chassis Cab, men på Cargo-versionen kan du få det højere udstyrsniveau Work Pro for en merpris på 10.000 kr. ekskl. moms, og så får du også 360 graders kamera og ekstra parkeringssensorer på siderne, blindvinkelassistent og assistent for bagved-krydsende trafik, centerairbag mellem forsæder og elektrisk foldbare sidespejle.
Passenger-udgaven med fem sæder og imponerende 1.320 liter bagagerum koster fra 279.999 kroner for en Access Standard Range til 339.999 for en Upgrade Long Range.
