Den er hamrende charmerende og kører bukserne af en hver anden kassebil, MEN Volkswagen ID. Buzz Cargo er egentlig ikke udpræget glad for hårdt arbejde, og rækkevidden gør den bedst til storbyen.

Jeg tror aldrig, jeg har kørt en varebil, der tiltrækker så meget opmærksomhed, som Volkswagens ID. Buzz Cargo. Men omvendt mindes jeg heller ikke, jeg har kørt en varebil, som er så kvik, frisk og letkørt som ID. Buzz Cargo. Opmærksomheden skyldes helt sikkert den skæve blanding af retro-karakter fra det originale VW Rugbrød og moderne elbil-detaljer, som store fælge. Men det er køreglæden, der fylder mest.

Buzzens mester – Volkswagen ID. Buzz

For ID. Buzz Cargo kører virkelig godt. Elmotoren yder 204 hestekræfter og 310 Nm, og til forskel fra dieselen i en Transporter, er hestene altid friske og veludhvilede. Det giver en øjeblikkelig respons, når du træder speederen ned, og derfor virker den relativt store bil hurtigere, end den er. Regenereringen, hvor elmotoren agerer som bremse, når du slipper speederen, for at opsamle strøm, får det hele til at føles endnu nemmere, da du dårligt behøver at løfte foden fra speederen.

VW ID. Buzz Cargo bliver Årets Internationale Varebil

Styretøjet er ikke det mest direkte, men det er præcist, og fordi elmotoren trækker baghjulene, og batteriet er placeret lavest i bilen, opfordrer bilen dig næsten til at køre som Nemlig-chauffør på akkord. ID. Buzz Cargo er overraskende let på tå, dynamisk og er helt igennem en fornøjelse at køre. Koblet med lavt støjniveau, og en affjedringen, der ikke er for hård, bør gøre ID. Buzz Cargo til en favorit for pakkebude.   

Spor af familien

Førerkabinen er simpel på grænsen til spartansk. Armlænet i venstre dør er lavet af hårdt plastik, som går igen andre steder i kabinen, og udover den lille skærm bag rattet, får du en 10 tommers skærm, som styrer alle bilens funktioner. Begge dele kender vi fra ID. 3 og 4, da varebilen teknisk er bygget på samme platform. Multimediesystem skal lige bruge nogle sekunder, før det er ude af sengen og klar til at arbejde, men ellers er det nemt at bruge de forskellige systemer og finde rundt.

Som en ægte varebil har Cargo tre siddepladser, selvom bænksædet til de to passagerer nok passer bedre til unge og eller slanke lærlinge end til to tunge og brede tømrersvende.

Hårdt arbejde

Lastrummet klarer 3,9 kvadratmeter, som er en smule mindre end mindste Transporter, der rummer 4,3 kvadratmeter. Pladsen er i sig selv okay, men der er andre problemer. Hovedsageligt, at gulvet er meget højt, så du skal have benene helt op under knæene for at komme ind, som bliver mere træls, hvis du slæber tungt. For at gøre det endnu være, er selve lastrummet kun 127 centimeter højt, så det er anstrengende for ryggen at slæbe tunge ting ind i lastrummet. Det vil nok være sjovere at læsse flamingokasser fyldt med økologisk bredbladet persille end eksempelvis en værkstedskran på 86 kilo.    

ID. Buzz charmerer sig til Årets Bil 2023

Det ekstra høje gulv skyldes, at bilens batteri med en nettokapacitet på 77 kWh ligger under gulvet. Det er godt for køreegenskaberne, men ikke for adgangsforholdene deromme.

Batteriet er også tungt, så den køreklare vægt på vores bil er 2.426 kilo, og da ID. Buzz Cargos totalvægt er 3.000 kilo, må den reelt kun laste 574 kilo. Det er ikke meget, hvis du skal have værktøj og materialer med på en opgave.

Rækkevidde på en vinterdag

Batteriet har en stor kapacitet, men det charmerende design er ikke det mest effektive, når det kommer til at skære gennem luften med mindst mulige modstand. Det slår ud i rækkevidden, specielt hvis man bevæger sig væk fra storbyen. En tur til Lolland på 150 kilometer hver vej afslørede netop det. På turen derned havde vi et gennemsnitsforbrug på 30,6 kWh, og på vejen hjem var den helt oppe på 33,1 kWh. Selvom det er tilladt at køre 130 km/t en del af vejen, holdt vi farten til 120 km/t. Faktisk var det laveste forbrug, vi så, på 26 kWh.

Det elektriske bud på afveje – på langtur i Ford E-Transit

Til sammenligning kørte en Ford E-Transit omkring 33 kWh i vores test, og den er noget større end ID. Buzz Cargo. Så den charmerende Folkevogn er lidt 'tørstig', og med vores gennemsnitsforbrug over de i alt 623 kilometer, som var 29,7 kWh, vil den teoretiske rækkevidde fra 100 til 0 procent være 259 kilometer i omkring to graders varme. Officielt skulle vores testbil være i stand til at køre 416 kilometer. Om det er tilfredsstillende, må du selv vurderer, men om ikke andet, så viser det, at ID. Buzz Cargo er bedst i byen.

Skal du hellere vælge en Transporter

Ja, hvis du virkelig skal slæbe, så er Transporter mere oplagt. De fleste varianter må trække 2,5 tons, mens ID. Buzz Cargo kun må trække 1.000 kilo. Der er også markant bedre plads i lastrummet, og Transporter er bedre på langture, men den kører også som en varevogn, har lige så meget charme som en hvid plastik-havestol, og den koster omkring 8.000 kroner i årlig ejerafgift. Til gengæld koster en 204-hestes Transporter Pro fra 345.118 kroner uden moms, hvilket er 15.000 kroner mindre end Buzz Cargo. Den skal du til gengæld vælge, fordi den kører skidegodt, er charmerende, og fordi det er vigtigt for dig og din virksomhed, at den kører på strøm.