Den elektriske Renault Master E-Tech har allerede vundet Årets Varebil med stor rækkevidde, masser af plads og evnen til at trække op til to tons trailer. Vi udfordrer den med en gammel traktor.

En Ferguson TE20 traktor vejer 1.251 kilo, har en 2,0-liters benzinmotor med 25 hestekræfter – hvis den virker – og så har den lille grå og ikoniske maskine egenhændigt revolutioneret landbruget. Men hvad har den at gøre med vinderen af Årets Varebil 2025, tænker du måske. Forståeligt, men når ens kollega spørger, om man kan hjælpe med at hente netop en grå Ferguson til hans 500 kvadratmeters kolonihave – og at traktoren ikke kan starte – så er det jo den perfekte måde at teste Renault Master E-Tech. Den store og elektriske varebil må nemlig trække en trailer på 2.000 kilo, og senere 2.500 kg, en del bedre end mange andre elektriske varebiler.

Renault Master og Nissan Interstar kåret som Årets Varebil 2025

At få en død traktor på en autotrailer er ikke helt nemt, men da den først kom op, var opgaven nemmere. Vi kørte 135 kilometer med trailer, halvdelen med læs, halvdelen uden, hvilket gav et forbrug på 29,9 kWh/100 km. Kunne man udnytte hver eneste elektron i batteriets 87 kWh, så giver det en rækkevidde på 290 kilometer. Vi holdt os fra motorveje, men som entreprenør lover det alligevel godt for aktionsradius, hvis du ofte kører med en mindre gravemaskine. Knap 300 kilometer burde kunne tilfredsstille de fleste. Officielt er rækkevidden op til 446 kilometer.

Dyrt værktøj – Ineos Grenadier Quartermaster

Til forskel fra den gamle Master, som kunne fås med baghjulstræk og tvillingmonterede hjul, så trækker den elektriske udgave på forhjulene, og måske fordi det var knastørt, oplevede vi ingen problemer med at sætte kræfterne ned. Ingen hjulspind, og det er til trods for, at den 140 hestes og 300 Nm stærke elmotor har et fint overskud til at accelerere bil og trailer i sådan grad, at traktoren fik en ekstra strop for sikkerheden. Affjedringen var upåvirket af traktoren, og håndterede både sving og fartbump fint. Kort sagt er det nemt at køre med trailer i den elektriske Master.

Der findes også en version med 130 hestekræfter og et lille batteri på 40 kWh, men den store rækkevidde er klart en af de store fordele ved Master, og når prisen alligevel starter ved 290.000 kroner ex. moms, er der ingen grund til at tage det lille batteri.

Ladetiden halter

Selv lasteevnen er flot med det store batteri, som i sig selv vejer 520 kilo. Testbilen må laste op 973 kilo kilo med det store batteri, mens andre udgaver må laste helt op 1.510 kilo. Lastrummet kommer i enten 10,8 eller 13 m3, og er regulært, men uden smarte løsninger, og der er langt op i lastrummet fra skydedøren, som ikke har indbygget trin, og bunden er lidt højere, fordi batteriet ligger i bunden. Det lave tyngdepunkt hjælper til gengæld på køreegenskaberne, men hvis du er bud og skal løbe ind og ud af bilen hele dagen, kan det helt sikkert mærkes i knæene, når du kommer hjem. Til gengæld er det muligt at åbne bagdøren, selvom der er monteret en trailer på anhængertrækket. Det er ikke alle konkurrenterne, der kan klare det.

MAN TGE Next Level – varebilen for professionelle

Det store batteri kan enten lades med op til 22 kW eller 130 kW hurtigladning. Officielt betyder det, at batteriet kan lades fra 15 til 80 procent på 38 minutter. Bemærk her, at Renault oplyser fra 15 og ikke 10 procent, som ellers er blevet en branchestandard. Vi så heller aldrig så høj ladeeffekt på noget tidspunkt i løbet af testugen. Efter trailerkørslen ladede vi fra 47 til 83 procent, som tog 27 minutter med en gennemsnitseffekt på 66 kW og et peak på 69 kW. Ikke rigtig imponerende.

Fischer Price og for korte arme

Når man hægter traileren af, er Master ganske kvik og letkørt. Størrelsen kan den ikke løbe fra i byen, når man skal parkere den, men affjedringen er tålelig, og bilen er faktisk fornuftigt støjdæmpet. Det er kun nogle gange, at det tomme lastrum virker som en stor resonanskasse. Designet i kabinen er moderne, simpelt og flere ting går igen fra Renaults personbiler. De tre sæder fungerer fint, og der er fornuftigt med plads. Til gengæld er plastkvaliteten af den samme, som Fischer Price bruger – hård og glat, men det er sikkert slidstærkt. Jeg bliver dog aldrig venner med sidestillingen. Rattet kan justeres både ud/ind og op/ned, men ikke langt nok ud, så i stedet er jeg nødsaget til at køre sædet tættere på, end jeg egentlig har lyst til. Det kan blive anstrengende, og da styretøjet tilmed har et dødt punkt omkring midterstillingen, som en kontakt, der først tændes, når du drejer på rattet, kan du godt savne noget feedback i styretøjet. Styretøjet kan du leve med, men det er svært at vænne sig til bremsepedalen. Den er helt uden modstand, så blød som en svamp at træde på, og dermed meget svær at dossere. Er du ikke ultraforsigtig, risikere du at spilde dagens første kop kaffe ud over hele indersiden af forruden. Heldigvis er der en ’one pedal’ funktion, så du kan køre næsten uden at bruge bremsepedalen.

Lige groft nok - populære All Terrain-dæk er for dårlige

De få fejl til trods, får du med Master en meget helstøbt pakke. Du får en rigtig fin rækkevidde, mulighed for at trække en ganske stor trailer, komfortable køreegenskaber, masser af plads og nogle skarpe priser. Så selv efter en Ferguson-redningsmission og 735 kilometer over testugen, er Master stadig den helt rigtige vinder af Årets Varebil 2025.