Er du så heldig, at du i løbet af arbejdsdagen har brug for et køretøj, der kan fragte dig frem over alt, uanset hvad du skal slæbe efter, så er der et nyt værktøj til værktøjskassen – Ineos Grenadier Quartermaster. For alle andre, er den åndssvag og åndssvagt dyr, men derfor er vi vilde med den alligevel.

Det er ikke hver dag, jeg drømmer om at få mig en minigraver og ernære mig ved at grave andre folks huller, men bag rattet af Ineos Grenadier Quartermaster, er der nærmest ikke noget, jeg hellere ville. For den store pickup er som skabt til livet med en tung trailer og mudrede byggepladser.

Ineos Grenadier kommer til Danmark – Biltorvet besøger fabrikken

Hvis du ikke kender Ineos, så gør dig selv ulejligheden og læs denne artikel fra sidste år, da vi besøgte fabrikken på grænsen mellem Tyskland og Frankrig. Og hvis du ikke gider, så er Ineos et nyt bilmærke, skabt af en engelsk rigmand, som vil løfte arven efter den originale Land Rover Defender med et arbejdsredskab til eventyrer, farmere og fagfolk med helt særlige behov.

Den britiske rejsemakker - Land Rover Defender 130

Ikke overraskende er Grenadier et relativt groft arbejdsredskab, som kører derefter, men det er samtidig en bil, der vækker det indre børnehavebarn med begejstring for livets mere banale ting.

Lastbiler og traktorer

Vi har fat i Quartermaster, som er pickupudgaven af Grenadier, hvor man har forlænget den massive chassisramme 30,5 centimeter, så modellen i stil med forbilledet Land Rover Defender 130 bevarer dobbeltkabinen. Ladet er ikke specielt langt, faktisk er det bredere, end det er langt – 161 centimeter bredt og 156 centimeter langt. Det er dog plads nok til, at der kan stå en europalle. Lasteevnerne er faktisk heller ikke imponerende, op til 835 kilo, men det har nok mere noget at gøre med, at Quartermaster er et meget tungt køretøj med en egenvægt på omkring 2,8 tons, og derfor er der kun 700 kilo til totalvægten på 3.500 kilo. Det skulle ikke undre mig, om modellen sagtens kunne klare det dobbelte antal kilo, fjedre og ramme taget i betragtning. Bagklappen til ladet tåler en belastning på 225 kilo, og der er et 400 watts stik i ladet til powertools eller en fryser, til at opbevare pølser til en to ugers eventyrtur i bushlandet ved Kilimanjaro, eller kolde Red Bull's på byggepladsen. 

På dinosaur-jagt i højtråbende Hilux

Den næsten 5,5 meter lange biler kører som en fladbundet pram i høj sø. Er du vant til mindre personbiler, bliver du overrasket over styretøjet, hvor du må assistere efter et større sving, fordi der ikke er den selvoprettelses-effekt, der normalt hjælper dig, når du for eksempelvis trækker ud fra en sidevej. Det kan overraske først, men man vænner sig til det, og den generelle adstadige kørsel fra den høje, tunge bil.

I udviklingen af bilen har man haft fokus på at skabe en bil, der kan tåle misbrug dag efter dag. Så noget af det upræcise styretøj kan forklares med en styreboks, der ligner den i en Land Rover til forveksling, men som er halvanden gang større, produceret af Bosch og normalt at finde på en 7,5 tons lastbil. Akslerne er massive og fra en italiensk traktorproducent, der leverer til blandt andet John Deere. Har man først set, hvor meget stål, der svæver rundt under bilen, giver de lidt gumpetunge køreegenskaber mere mening.

Ford Ranger Wildtrak – køreglædens arbejdsmand

Når det er sagt, så er affjedringen ikke helt så grov som en gammel Land Rover, og støjdæmpningen er fin. I kombination med gode sæder fra Recaro og rimelige justeringsmuligheder af rattet og sædet, er det et sted, du snildt kan opholde dig længe og over mange kilometer. Faktisk er samlekvaliteten overraskende god og solid, når man tænker på, at Ineos kun har bygget biler i 2,5 år. Materialerne i kabinen er ikke så lækre som i den nye Defender, som klart føles som en mere luksuriøs bil, men Grenadier har ikke noget at skamme sig over, og designet er fedt, da mange af knapperne er flyttet op i et panel i loftet, som i en flyvemaskine. Materialekvaliteten i knapperne er dog ikke helt så lækre, som man kunne håbe på, og multimediesystemet er ikke af nyeste skuffe, selvom Apple Carplay fungerer fint.

Kongen af sandkassen

I forbindelse med afholdelsen af Årets Varebil 2025, hvor Quartermaster deltog, blev en af de store fordele ved bilen afdækket. Den er nemlig sublim til at trække en stor trailer. En lækker Ifor Williams trailer med tip og en egenvægt på 1.000 kilo mærkes nærmest ikke, og den store maskintrailer med en Kubota minigraver og en samlet vægt på 2,8 tons sad bedre på Grenadier end nogen af de andre i kåringen. Den var overlegen til både Iveco Daily og Mercedes Sprinter, der godt nok begge var eldrevne, og den måske nærmeste konkurrent Land Rover Defender 110 Hard Top. Netop her er det til fordel, at Quartermaster er så tung, for den ligger mere stabilt på vejen end nogen anden. Hvor selv store biler som Defender bliver skubbet og rykket i, når man kører over eksempelvis et fartbump, så er det i Grenadier Quartermaster tydeligt, at det er den, der styrer vogntoget og ikke traileren.

Årets Varebil 2025: Elbilerne dominerer finalefeltet

Vi tester Trialmaster-versionen, der stiller med snorkel til at krydse dybe floder, grove BF Goodrich All-Terrain dæk og i alt tre spær. Testbilen har tilmed et 12.000 punds spil monteret i forkofangeren. Med den slags standardudstyr gør det nok Ineos Grenadier til den eneste bil til salg lige nu, som du kan styre til Cape Town eller Beijing uden at skulle pakke andet end pas, tandbørste og oplader til telefonen. Og en mudret byggeplads er i hvert fald ikke noget problem for den store bil, selv med en velvoksen trailer på slæb. Du vil helt sikkert være kongen af sandkassen med sådan et træk.

Skovfoged se her

Hvis du er godsejer, skytte, skovfoged eller Indiana Jones, så ville Quartermaster sikkert også virke som en oplagt firmabil. Vi tester bilen på Biltorvets terrænbane i Sverige, og Quartermaster kommer takket være de tre spær op ad vores stejle og ubarmhjertige skrænt. Udover at være stejl og med et let knæk på toppen, hvor man skal styre uden om et træ, så har tidligere forsøg skabt et meget ujævnt spor, hvor hjulene kæmper om greb. Ikke mange andre kan det, men Quartermaster kravler op, godt hjulpet af det massive skub fra den 3-liters sekscylindrede dieselmotor fra BMW. Den ryster 550 Nm ud gennem en 8-trins ZF-gearkasse allerede fra 1.250 o/min, hvilket gør den perfekt til både en tung trailer og terrænkørsel.

Tunge tricks - Volkswagen Amarok V6

Mellem træerne kan Quartermaster dog ikke skjule sin længde. Det er svært at komme rundt på de smalle stier, og den har det svært med de stejle skrænter, hvor den lange afstand mellem hjulene, får den til at sætte sig på maven, hvis man ikke passer på. Hvis du virkelig skal klatre, så er det nok bedre at vælge den almindelige udgave, som har 30 centimeter mindre mellem hjulene.

Vanvittigt dyr

Testbilen er på svenske plader og har derfor bagsæder, og selvom der er tilstrækkelig med plads i hovedhøjde, så er der ikke meget benplads. Ryglænet er stejlt, så det er ikke et bagsæde, du vil udsætte granvoksne mænd for længe ad gangen. I Danmark vil den nok give mere mening i en van-version, hvor man bag bagdørene i stedet kan have hundene, geværerne eller det vigtigste værktøj. For sandheden er, at Ineos Grenadier Quartermaster bliver frygteligt dyr. Indtil videre har vi kun den svenske pris, og som testbilen står, koster den uden moms 660.091 kroner. Det betyder, at modellen ville koste på den gale side af 1,2 millioner kroner, når varebilsafgiften er betalt. Det er frygteligt mange penge, og du skal være Indiana Jones med udsigt til et nyt guldfund eller en usædvanlig succesfuld entreprenør, hvis du skal være villig til at bruge den slags penge på arbejdskøretøj.

Ford Ranger Raptor - rallybilen med lad

At Grenadier Quartermaster koster så meget, er en skam, for den byder på nogle kvaliteter, for de få, der faktisk har brug for et arbejdsredskab, der kan komme frem uanset hvor, og uanset hvad du skal have slæbt frem. Det er måske også det, der gør den så tiltalende for os andre med kontakt til den indre femårige, der sammen med sin far savler over byggemarkedets mange lækre stykker værktøj. Mens Land Rover Defender og Mercedes G-Klasse er blevet marketingøvelser, står Grenadier Quartermaster alene på scenen som et professionelt værktøj, og den slags er sjældent set nu til dags.