Tjek dybde på dit dækmønster – det er let nok

| Bernt Kastberg

Ved du, hvor meget dækmønster der skal være, og hvordan måler man dækmønster på en bil? Her viser Isabelle på fem år, hvor lidt der skal til for at sikre, at du kører med lovligt dækmønster.

Din bil har kun fire små berøringspunkter med vejen, nemlig dine dæk. Det er derfor vigtigt, at de har kontakt med vejen også i elendigt mandagsvejr – hvis solen altid skinnede, kunne vi alle køre med såkaldte slicks som på en baneracer, altså dæk helt uden mønster, men så godt vejr har vi jo sjældent i Danmark.

Selv i motorsport skiftes der til dæk med mønster, når vejen er våd. Mønsteret i dækket har nemlig til formål at lede vandet væk, så dækket får kontakt og friktion, så du kan bremse ned, accelerer og dreje med din bil.

Hvis ikke der var et mønster, ville dækket blot svømme ovenpå vandet som et par vandski, og det er der ikke meget friktion i. Det kalder man i øvrigt for akvaplaning.

Ved akvaplaning er det svært at bevare kontrollen med bilen, fordi det kan være umuligt at bremse og styre. Det kan opstå i forbindelse med voldsomme regnskyl på vejen, når du kører gennem store vandpytter, eller når dit dæk er slidt ned.

FDM slår fast: Helårsdæk er dårligst

Så sæt farten ned, når det styrtregner. Opstår der akvaplaning, så fjern foden fra speederen og træd koblingen i bund. Undgå så vidt muligt at styre eller bremse. Det nytter alligevel ikke, og er hjulene drejet, når dækkene igen får fat, vil din bil rykke hårdt i den retning, hjulene peger, måske med en udskridning til følge.

I runde tal kan et nyt dæk lede omkring 30 liter vand væk per sekund ved 80 km/t. Jo mere slidt det er, des mindre vand kan det lede. Test viser, at et dæk med en slidbane på 1,6 millimeter har 84 procent mindre vejkontakt ved 75 km/t, når der er tre millimeter vand på vejbanen.

 

Dækmønster lovkrav

Lovkravet til dækmønster er 1,6 millimeter. Er dækket slidt under, så er det ulovligt at køre med. Dækproducenterne har lavet indikatorer i dækket, som er nogle små buler i bunden af rillerne i mønsteret, og når dækket er slidt ned til bulen, skal dækket skiftes.

Men FDM, Rådet For Større Dæksikkerhed og dækproducenter anbefaler at skifte dæk, når mønsterdybden er på tre millimeter. Spørgsmålet du stiller, er måske så hvordan måler man dækmønsteret?

Hvornår skal min bil til syn? Her er de vigtigste tips til at få bilen synet

Nogle dækproducenter laver bulerne tre millimeter høje, og så er det jo nemt nok at måle. Du kan også måle med en speciel dybdemåler, du køber via FDM, en tankstation, dækcenter eller et værksted.

En anden nem måde at tjekke mønsterdybden på, er ved at tage en 20-krone og stikke den ned i mønsteret. Er teksten Margrethe II - Danmarks Dronning ikke synlig, er dækmønsteret minimum tre millimeter dybt.

I videoen herover kan du se, hvordan Isabella på fem år tjekker slidbanen. Det er let nok.

Tjek olie på din bil - det er let nok

Husk i øvrigt at tjekke forskellige steder på dækket. Hvis det er slidt skævt, kan der være slidbane nok i den ene side af dækket, mens den anden er slidt under.

Hvornår skal jeg skifte til vinterdæk?
Vinterdæk har et specielt mønster, som udover at lede vand væk, også gør det i stand til at få friktion på sne- og isglatte veje. Gummiblandingen er samtidigt af en blødere slags, der gør bremselængden mindre, når det er koldt. Rådet for Større Dæksikkerhed anbefaler, at du kører på vinterdæk, når temperaturen er under syv grader. Nogle dækproducenter anbefaler, at mønsterdybden for vinterdæk ikke kommer under fire millimeter.

FDM: Gode vinterdæk er også bedst, når vinteren er våd

Sådan skifter du selv hjul - ikke så let, så en tre-årig kan gøre det.

icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev