Den oversete fare: Kører du også med forkert dæktryk?

| Bernt Kastberg

Forkert dæktryk på din bil forlænger bremselængden, forringer køreegenskaberne, deformerer og slider dækket hurtigere og øger brændstofforbruget. Her er en guide til at sikre dig korrekt dæktryk ved at bruge bilens egen dæktryk tabel. Det er let nok. 

I din bil har du kun fire kontaktpunkter med vejen, nemlig dækkene. Det er dem, som skal redde dig, når du har brug for at katastrofebremse eller styre dig ud af farlige situationer, samt give dig greb på både våde og frysende veje. Derfor er det essentielt, at dækkene er optimale.

Tjek dybde på dit dækmønster - det er supervigtigt, især når det regner og sner

En let ting, du kan tjekke, er om de har det korrekte dæktryk. Dæktrykket har også indflydelse på din brændstoføkonomi, og dermed om din bil slider unødigt på miljøet. Er der for lidt eller for meget dæktryk, har dine dæk dårlig vejkontakt, og du får et skævt slid på dækket. Er dæktrykket lavt, vil bilen være svær at styre og bremse, og du kan miste kontrollen med den, fx ved en katastrofeopbremsning.

Det giver dig også en dårligere brændstoføkonomi, fordi rullemodstanden er højere. Dækket bliver varmt og kan deformere, og det hele bliver værre, hvis du kører med tungt læs, fx på en ferietur om sommeren eller juleturen med familien.

Sådan pakker du sikkert til bilferien

FDM har regnet på det. Ved kørsel med 1,0 bar for lavt tryk øges brændstofforbruget med helt op til 15 procent. Desuden kan for lavt dæktryk halvere dækkets levetid.

FDM: Gode vinterdæk er også bedst, når vinteren er våd

Hvilket dæktryk passer til min bil?

Rådet for Større Dæksikkerhed anbefaler, at man tjekker dæktrykket mindst en gang om måneden. Det gøres med kolde dæk, så altså ikke lige efter kørsel med høj hastighed eller efter en længere tur.

I de fleste biler findes der en dæktryk tabel i venstre fordørsåbning, som viser, hvilket dæktryk bilen skal køre med. Mærkaten kan også være gemt bag tankdækslet. Kan du ikke finde det, så kig i instruktionsbogen.

Der kan være forskel mellem for- og bagdæk, samt særlige krav til dæktryk ved kørsel med tungt læs, høj hastighed eller campingvogn.

Sådan finder du den perfekte familiebil

 

Hvordan tjekker man dæktryk?

På de fleste tankstationer findes dæktryksmålere og maskiner, så du kan justere dæktrykket. Når du har indstillet maskinen til det anbefalede dæktryk, afmonterer du ventildækslet og presser tutten fra maskinens slange på dækkets ventil. På nogle tankstationer er det en bærbar lille tank, som du bruger. Her angives dæktrykket på en skive, og du skal enten trykke på minus- eller plusknappen for at hhv. fjerne eller tilføje luft i dækket.

FDM slår fast: Helårsdæk er dårligst

Måleenheden på maskinerne er typisk opgivet i bar. Derfor skal du kigge i bilens tabel efter tallet, som angiver dæktryk i bar.

Mister du et ventilhætte, når du tjekker dæktrykket, skal du skaffe en ny. Hvis man kører uden ventilhætte, vil der sætte sig skidt fra vejen i ventilen, som derved kan blive utæt, når der næste gang tjekkes tryk i dækket.

Mange nye biler har automatisk dæktrykkontrol, og advarer dig, hvis dæktrykket ændrer sig. Systemet kaldes TPMS, og biler, der er typegodkendt efter 1. november 2012 og frem, skal være udstyret med TPMS. Men det sikrer ikke, at dæktrykket er korrekt i forhold til belastningen, altså hvis du fylder bilen op med bedsteforældre og julegaver eller kører med campingvogn.

Kør-selv-vinterferie – her er de fire bud

Her viser Isabella på fem år, hvordan du finder ud af, hvilket dæktryk din bil skal have.

Det er da let nok.

 

SE også de andre guides i serien, hvor Isabella viser, at det er da let nok at vedligeholde bil:

Tjek dybde på dit dækmønster

Hvad er Isofix? 

Tjek olie på din bil.

icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev