Med 800 volts ladning og en venderadius, der slår Clio, vil Renault gøre livet nemmere for det arbejdende folk med deres nye elektriske Trafic.

Renaults stand på dette års Solutrans-messe i Lyon, Frankrig, var proppet med forventningsfulde varebils-journalister. Messen er vigtig, fordi det blandt andet er her, vinderen af Årets Varebil i Europa afsløres. En pris, der i år dog løb til Kia PV5. Ikke desto mindre, var luften statisk, da Renault løftede sløret for den produktionsklar nye elektriske varebil; Trafic Van E-Tech electric. 

Den koreanske schweizerkniv – vi går tæt på Kia PV5 Chassis Cab

Den største nyhed er, at Trafic Van E-Tech electric lanceres med 800 volts ladeteknologi. Selvom Renault stadig er lidt sparsomme med de tekniske informationer, lover de, at bilen kan lades fra 15 til 80 procent på omkring 20 minutter. Der kommer to batteristørrelser; et NMC-batteri med en rækkevidde på omkring 450 kilometer, som er cirka det samme som den større Renault Master E-Tech, og derfor er det nærliggende at konkludere, at der her er tale om det 87 kWh store batteri, vi også kender fra Renault Scenic.

Kan Årets Varebil tåle hårdt arbejde? Vi tester Renault Master E-Tech

Det andet batteri er mindre, og introduceres senere. Rækkevidden er omkring 350 kilometer, og det er LFP-typen helt uden sjældne jordarter. Renault har ikke anvendt denne type batteri før introduktionen af den nye Twingo, så kapaciteten er ikke lige til at gætte. Renault lover dog, at alle celler bliver produceret i Europa, og at batterierne skal samles i Frankrig.

Skateboard med plads til det hele

Selve konstruktionen af den nye Trafic er inspireret af et skateboard med et fladt ’bræt’, hvor hele opbygningen kan være, og nedenunder er der så plads til hjulene sammen med en motor, der trækker på baghjulene, mens batteriet er placeret mellem hjulene. Motoren yder 204 hestekræfter og 345 Nm.

Nuttet mikro slår storebror på plads – her er den nye Renault Twingo

Opbygningen som skateboard gør bilen mere modulær, og derfor kan den fås i flere forskellige versioner. Blandt andet leverer Renault et bart chassis, hvor du nærmest kun får førerkabine og hjul, som så kan bygges op af Renaults over 300 godkendte opbyggere. Renault vil også levere Trafic med tiplad eller en større kasse, adskilt fra kabinen.

Opbygningen gør også, at den nye Trafic kan dreje meget skarpt. Venderadiussen er 10,3 meter, som er det samme som en Renault Clio. Det er slet ikke dumt, når man tager højde for, at varebilen er 487 centimeter lang i den korte version, og den lange version er 527 centimeter. Den lange udgave rummer 5,8 m3, mens den korte rummer 5,1 m3. Til sammenligning har Ford E Transit Custom mellem 5,8 og 6,8 m3 plads i varerummet, men den er også omkring 40 centimeter længere, mellem fem og 10 centimeter højere og ni centimeter bredere. Renault har designet skydedøren sådan, at der kan læsses en europalle ind fra siden.

Bedre design giver bedre rækkevidde

Designet af den nye Trafic er selvfølgelig forfinet til mindst mulig vindmodstand, og Renault vurderer, at de mange forbedringer giver en 10 procents forbedring af rækkevidden. I kabinen er designet futuristisk, og domineres af en 10 tommer skærm, der gør det ud for instrumentbordet, mens en 12 tommers skærm i midterkonsollen klarer resten. 50 procent af indtrækket er lavet af genbrugt cowboybukse-stof, og 15 procent af al plastik i bilen, svarende til 40 kilo er genbrug. Faktisk sigter Renault mod at 23 procent af hele bilen er produceret i genbrugte materialer. Det gælder også batteriet.

Lydløs monstertruck for de tunge håndværkere - Maxus eTerron 9

Der er endnu intet om danske priser, men modellen kan være på danske gader og stræder til oktober 2026.