Stort batteri, stort bagsæde og masser af komfort. Kia EV4 byder på mange gode takter, faktisk er der få ting, der ikke spiller for den koreanske elbil – men er det nok til at vinde titlen som Årets Bil 2026?

Efter en uge og 700 kilometer er der ikke mange dårlige ting at skrive om EV4. En langtur med fem personer og fuld last viste, at der skal mere til at ryste den nye model fra Kia. Selv om den er bygget på samme E-GMP-platform som EV3, adskiller de to sig alligevel. Først og fremmest har EV4 14 centimeter ekstra akselafstand, som betyder, at du har et bagsæde, så stort som en håndboldhal – eller næsten. Og gulvet er tilmed fladt. Det er specielt fedt, hvis man er fem i bilen. Selve sædet er dog for lavt, og derfor kommer man til at mangle noget støtte til lårene. Efter længere tid i sædet kan man blive træt af siddestillingen.

Årets Bil 2026 – så mange kinesiske biler er med i finalen

EV4 er delvist udviklet i Tyskland af europæiske ingeniører, og det giver en anden køreoplevelse. Sammenlignet med EV3 er tyngdepunktet to centimeter lavere, og alt andet lige giver det en mere dynamisk bil. EV4 er sat op til at være mere fast, men ikke for hård, og køreegenskaberne rammer et fint kompromis, fordi du ikke bliver tampet igennem hver eneste ujævnhed på vejen, men får samtidig en bil, der har meget lidt krængning, så du kan holde et højt tempo på en bugtet landevej – ikke at EV4 lægger op til det. Den kører godt og sikkert, men uden at engagere dens fører.

Her er priser og udstyr på Kia EV4

I stedet må du nyde bilens udstyr sammen med passagererne. Basisversionen starter ved 264.999 kroner, samme pris som EV3 og stiller med udstyr som regnsensor, lyddæmpet forrude, to-zoners klimaanlæg, adaptiv fartpilot med skiltegenkendelse og to 12,3 tommer skærme. Ved næste trin Prestige til 279.999 kroner får du blandt andet dørhåndtag, der selv kører ind og ud, delkunstlæder, p-sensorer og trådløs opladning. Begge modeller er med det lille batteri på 58,3 kWh og en rækkevidde på 440 kilometer.

Synsmandens egen favorit – Brugttest af Kia EV6

19 tommer alufælge, LED forlygter med fjernlysassistent, el-bagklap og el-justerbart førersæde, samt digital nøgle er en del af udstyret i Upgrade til 339.999 kroner, som topmodellen GT-Line bygger på. Her får du så også en masser visuelt – andre fælge, blanksort kølergrill og andre detaljer. I kabinen er der head up display, alu-pedaler, kunstlæder på nogle ret lækre sæder, hvor specielt nakkestøtten i et vævet stof er behagelig på længere ture. Kia kalder det Premium Relaxion førersæde, og det har både varme og køling, ligesom bagsæderne også har indbygget varme. Harmon Kardon anlæg med tilhørende subwoofer slutter pakken af. Prisen her er 354.999 kroner.

Kia skal også have ros for, at headup-displayet nu inkluderer navigation fra Apple Carplay, og at det automatiske vognbaneskifte, som tit kan være lidt stiv og langsom i forhold til, hvad du selv kan gøre, er mindre invaderende og nemt kan slås fra i forhold til andre konkurrenter. Til gengæld er den lille Climate Control Touchscreen-skærm, der styrer klimaet, ret gnidret at bruge. Knapperne er små, og meget af skærmen overskygges af rattet, fordi den nærmest sidder lige under og til højre for rattet. Det er eksempelvis svært at skrue ned for blæserens intensitet, mens man kører. Armlænet i midterkonsollen kunne også godt være justerbar, så det kunne køres længere frem. Men begge dele er i den mindre alvorlige afdeling.

Stort batteri og endnu større blind vinkel

Der er faktisk ikke nogen alvorlige fejl ved EV4. Det tætteste vi kommer, er en meget stor blind vinkel, som kan gemme en hel Christianiacykel. Kia har inkluderet en kameravinkel til den side, man blinker, som vises i instrumentbordet. Det kan i nogle situationer afhjælpe, men det kan ikke helt løse problemet.

X-faktoren der forsvandt – ny Nissan Leaf

Til gengæld virker hele el-delen af EV4 overbevisende. Opvarmning af batteriet kan ske både via bilens navigation, og kører du med eksempelvis Apple Carplay, kan du også aktivere funktionen manuelt. Det gjorde vi en halv time før ladning, og selvom EV4 ikke er nær så heftig til at lade som storebror EV6, så strøg den op på 100 kW på et minut, og lå stabilt på over 120 kW frem til 68 procent. Vi ladede fra 17 til 70 procent på 24 minutter. Officielt kan man lade fra 10 til 80 på 31 minutter under de bedste betingelser.

Skoda Elroq - danskerdarling gør dyrere storesøster overflødig

De ladetider vinder ikke nogen priser, men det fungerer gnidningsfrit. EV4 har et ret stort batteri – 81,4 kWh i testbilen, og det store batteri giver ikke overraskende en ganske fin rækkevidde på 584 kilometer for testbilen. Helt så langt nåede vi ikke, men med fuld last og hastighed på 120 km/t (som er tilladt på lange stræk i Sverige), endte vi på et forbrug på 21 kWh/100 km over 699 kilometer. Det ville give en reel rækkevidde på 387 kilometer, som er respektabel, og mon ikke lidt lavere fart, varmere vejr og færre kilo i bilen alt sammen ville bidrage til et endnu bedre forbrug.

Er Kia EV4 Årets Bil?

Trods den lange akselafstand, er bagagerummet ikke vildt rummeligt. Officielt kan der være 435 liter, men EV4 kommer også senere i en Fastback-version, som både får marginalt længere rækkevidde på grund af den mere strømlinede form, og et større bagagerum på 490 liter. Fastbacken er til gengæld visuelt udfordret.

Næste generation – Mercedes CLA with EQ Technology

Men er EV4 en god bil, og kan den blive Årets Bil 2026? Ja og måske. Ja, fordi det er en meget helstøbt bil. Den kunne lade hurtigere, og være mere spændende at køre, men det betyder ikke ret meget i hverdagen, hvor man i stedet vil nyde pladsen og komforten. Og måske, fordi jeg ikke kan svare for mine kolleger. Priserne er skarpe, og den byder på langt mere komfortabel og rummelighed end lillebror EV3, men personligt mener jeg, at Årets Bil skal byde på tekniske nyskabelser, og det har EV4 ikke, uanset hvor god og skarpt prissat den ellers måtte være. EV4 fortjener en høj karakter, og hvis alle jurymedlemmer giver den en god karakter, kan det sagtens være, den ender med at vinde. Og det ville ikke være ufortjent.