Vi kører Hyundai Kona electric, som byder på anvendelig rækkevidde, masser af kræfter og udstyr til en danskervenlig pris – men er vi klar til elbiler.

Hvem skulle have troet, at det var en koreansk opkomling, der skulle omvende danskerne til elbiler. Men sådan kan det meget vel ende, for Hyundai har lavet en tiltalende elbil, som kan få en elbilskeptiker overbevist.

Hyundai vil have solceller på benzinbiler

Vidunderbarnet hedder Kona electric, og bilen er baseret på den almindelige brændstofdrevne crossover, som bærer samme navn, men fronten er let ændret for at gøre el-versionen mere vindglat. Faktisk falder vindmodstanden fra en Cd-værdi på 0,33 for den almindelige crossover til 0,29 for el-versionen, for det er noget, der gør en forskel, når kræfterne kommer fra et batteri i stedet for benzin eller diesel. Heldigvis har Hyundai udstyret Kona electric med et ganske anseeligt batteri, og det er halvdelen af lykken ved den koreanske bil.

Kapaciteter
Du kan vælge mellem to batteristørrelser; et 39 kWh stort batteri, som er nogenlunde så stort som Nissan Leaf’s 40 kWh batteri. Med dette batteri, kan du kun få en elmotor med 136 hestekræfter og Trend-udstyr. Prisen er 269.995 kroner. Storebroren har et batteri på 64 kWh, som er lidt mindre end mindste 70 kWh store batteri i Tesla Model S. Med det store batteri yder elmotoren i stedet 204 hestekræfter, og for den pakke må du slippe 299.995 kroner for Trend-udgaven.

Her er finalefeltet Årets Bil 2019

Men lad os komme frem til det, der for alvor skal omvende danskerne. Den lille batteripakke har en rækkevidde på 312 kilometer, og den store har en rækkevidde på 482 kilometer – det er WLTP-tallet, og et tal som flere uafhængige medier har opnået, så det burde altså være reelle kilometer, hvis du holder dig fra hurtige motorvejsstints, og forudsat at det ikke er alt for koldt, selvom Kona electric har varmepumpe, som sparer strøm når klimaanlægget kører.  

Batterigaranti
Ligesom Hyundais øvrige modeller, er der fem års garanti på drivlinje uden kilometerbegrænsning, men på batteriet er der otte års garanti eller 200.000 kilometer. Denne garanti fungerer således, at du er berettiget til et indgreb, hvis batteriets effektivitet falder til under 70 procent, eller oversat til rækkevidde burde du altså altid være garanteret mindst 337 kilometer rækkevidde fra batteriet. Hyundai kan så også berolige dem, som har tænkt sig at eje bilen i rigtig mange år. Skulle det ske, at batteriet taber effektivitet efter garantiens ophør, kan man skifte modulerne i batteriet individuelt – det lille batteri har tre, og det store har fem – et modul koster omkring 8.000 kroner. Prøv at skifte en turbo på en brændstofbil til samme pris, så virker det ikke så dyrt.

Uanset batteristørrelse smider Hyundai en 7,2 kW ladestander med i prisen, så du slipper for at skulle betale de knap 10.000 kroner, det normalt koster at få opsat en ladestander hjemme. Du skal dog være opmærksom på, at du nok skal betale omkring 4.000 kroner ekstra til en fasefordeler, så du har 32 ampere i stedet for de normale 16 ampere. Med 16 ampere tager det nemlig omkring 20 timer fra 0 til 80 procent kapacitet i batteriet, mens 80 procent kan opnås på ni timer og 35 minutter, hvis du har det dobbelte antal faser.

Kona electric understøtter dog op til 100 kW-ladning, som ikke ret mange ladestandere understøtter endnu, men så kan det store batteri lades fra 0 til 80 procent på 54 minutter og fra en 50 kW ladestander, som er mere udbredt, kan du ’tanke’ op til 80 procent på 75 minutter.

Tyst køreglæde
Vi har ikke mulighed for at teste rækkevidden selv, men på en tur rundt omkring København viste Kona electric sig fra sin bedste side. De 204 hestekræfter gør den mere end bare kvik ud af lyskryds. 100 km/t rundes på 7,6 sekunder, og i det fedtede efterårsvejr, kan mærke hvordan forhjulene kæmper for vejgreb, når de 395 Nm fra 0 omdrejninger skal klemmes gennem gummiet. Når man skruer ned for Brian-kørslen, er elbilen aldeles støjsvag, og den store effekt gør kørslen ubesværet og med en følelse af overskud. Samtidig er kabinen velindrettet og affjedringskomforten er fin uden at være exceptionel.

Blød og billig Hyundai Kona keder sig når det går ligeud

Bag rattet findes der skiftepaler, men fordi motoren ikke har nogen gear, styrer den ene pal i stedet niveauet af regenerativ bremsning – altså hvor meget energi, der opsamles, og dermed hvor hårdt bilen bremser, når speederen slippes. Den anden pal kan bruge helt som en bremse, så du holder den inde, til bilen holder stille, og så kan du slippe palen, for bremserne holder selv bilen stille, indtil du accelererer væk. Det fungerer udmærket, men det virker også lidt som en gimmick, for der den almindelige bremsepedal fungerer udmærket.

Årets Bil?
Samlet stiller Hyundai med en meget tiltalende pakke – hvor mange andre steder får du 204 hestekræfter, adaptiv fartpilot, parkerings- og regnsensor og klimaanlæg for 300.000 kroner, og som du med et Clever-abonnement kan køre så langt du vil for 599 kroner om måneden? Kona electric er altså god valuta for pengene, den er komfortabel og hurtig, og så lader det til, at den har løst elbilens største problem – rækkevidden. Er det godt nok til at vinde Årets Bil 2019 og en plads i danskernes hjerte – jeg vil mene ja.