Hyundai arbejder med flere forskellige koncepter for solceller, vil allerede fra 2020 udstyre solceller på nye modeller – det gælder også benzin- og dieselbiler.

Den nye Toyota Prius Plug-In kan du bestille med solceller på taget. Selv den semi-danske Fisker Karma bød på solceller på taget, men nu vil koreanske Hyundai revolutionere brugen af solceller i personbiler. Ifølge en pressemeddelelse vil mærket efter 2019 udstyre sine nye biler med solceller på både tag og kølerhjelm. På den måde forbedres rækkevidden, og bilerne belaster miljøet med en lavere CO2-udledning. Hyundais løsning bliver monteret både på de biler, der i forvejen er miljøvenlige, fordi de drives helt eller delvist af el, og på biler med en traditionel benzin- eller dieselmotor.

Højteknologisk forsvar – Toyota Prius Plug-in

Vi arbejder på tre forskellige teknologiske løsninger, og allerede de første solceller, vi introducerer på vores hybridbiler, bliver meget effektive. Alt efter hvor meget solen skinner, kan de første solceller lade bilens batteri 30 til 60 procent op på én dag. På den måde sikrer solcelleteknologien, at Hyundai fortsat er helt i front, når det gælder udviklingen af grønne, miljøvenlige biler, siger Annegrethe Skovby, pressechef, Hyundai Danmark.

Grøn fornuft – Kia Optima Plug-In Hybrid

Det lyder lovende, for solcelletaget på Toyota Prius Plug-In kan indtil videre ’kun’ øge rækkevidden på ren el med omkring 1.000 kilometer om året.

Lad solen skinne
Anden generation af Hyundais solceller bliver verdens første semi-transparente solpanel, der bliver monteret på biler med forbrændingsmotorer. Udover at det halvt gennemsigtige tag giver mere lys i kabinen, lader panelet også bilens batteri op, mens man kører. På den måde slipper man får at have en generator til at producere strøm, og det reducerer benzin- eller dieselforbruget.

Her er finalefeltet Årets Bil 2019

Den tredje og sidste teknologi, som Hyundai arbejder på, er et solpanel, der har både lavere vægt og en højere effekt. Panelerne skal monteres på både tag og kølerhjelm på mærkets mest miljøvenlige el-, hybrid- og brintbiler. Det avancerede panel, der stadig er under udvikling, skal omdanne solens stråler til energi, der kan være med til at lade bilens batteri op, så man på den måde producerer energi, mens man kører.

I energibranchen arbejder man allerede i dag med begrebet ’prosumer’, som er en forbruger, der også producerer el ved at have sin egen vindmølle eller solcelle hjemme ved huset. Med den teknologi, som Hyundai arbejder med, rykker ’prosumeren’ også ud på landevejene i de kommende år, og dermed tager vi miljøvenlig transport til et nyt og højere niveau, siger Annegrethe Skovby.