Hyundai har præsenteret den nye i10, som bliver mere rummelig, mere smart, og så bliver den lille bil endnu nemmere at manøvrere med.

Hyundai i10 har været lidt af en succeshistorie for det koreanske bilfirma. Modellen er designet, udviklet og bygget i Europa, og på tværs af unionen har den været populær. Det gælder også i Danmark, hvor den har markeret sig med masser af plads og komfortable køreegenskaber, der overgår de fleste konkurrenter i mikrobilsklassen. Den helt nye generation fortsætter de gode toner, men måske endnu mere interessant er det, at Hyundai har gjort sit for at gøre bilen nemmere at overskue.

Danmarks billigste bil – splinterny fornuft eller brugt sjov

Først og fremmest er vinduesrammen sænket med 11 millimeter i fordørene og 13 millimeter i bagdørene i forhold til forgængeren. Det giver både en fornemmelse af en mere rummelig og lys kabine, men lige så vigtigt er det, at det bliver nemmere at kigge ud ad vinduerne, når man skal manøvrere bilen forbi eksempelvis en pæl på en p-plads eller en indkøbsvogn. Samtidig er C-stolpen blevet mere slank, så den blinde vinkel skråt bagude er skrumpet fra 13,1 grader til 11,9 grader. Det er meget nørdet, men det er den slags, man sætter pris på, hvis nakken er slidt, og man konstant skal spejde efter cyklister. Sidst, men ikke mindst kan man nu få et bakkamera, så parallelparkeringen bliver nemmere.

Bedre sikkerhed
Hyundai oplyser, at akselafstanden er blevet forøget, men ikke hvor meget. Uanset hvad burde det giver mere plads i kabinen, som i forvejen er blandt de mest rummelige i klassen. Samtidig er den nye model blevet 20 millimeter lavere og samtidig 20 millimeter bredere, som giver den et mere muskuløst og moderne udtryk i kombination med den nydesignede front med en bredere grill.

Velkommen til virkeligheden – vi kører 750 km i Hyundais elbil

I kabinen har i10 fået en op til otte tommer stor trykfølsom skærm, og både Apple Carplay og Android Auto er tilgængelig, og medkøber man navigation, følger Hyundai Live Services med, som opdateres med live-trafik, vejr og fartkameraer, hvor det er lovligt. Måske en af de vigtigste nyheder er, at den lille koreaner nu får en opgraderet nødbremse, som også kan se fodgængere. Modellen får også automatisk op-og nedblænding af langt lys, og så får den skiltegenkendelse, hvis du har tendens til at overse fartskiltene.

Djævelsk lang rækkevidde – Hyundais brintbil koster under 600.000 kroner

Der findes to forskellige motorer til den nye i10 – en 1,0-liters trecylindret benzinmotor med 67 hestekræfter, og en 1,2-liters firecylindret motor med 84 hestekræfter. Den nye Hyundai i10 præsenteres officielt på Frankfurt Motorshow i starten af september, men priser og lanceringsdato i Danmark er endnu ikke kendt.