Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret som vinder af Årets Varebil 2023, selvom den var op mod tunge konkurrenter både på diesel og strøm.

Det er blot anden gang, at en elbil kan kalde sig selv vinder af Årets Varebil, og vi skal helt tilbage til 2012, og den i dag nærmest glemte Renault Kangoo Z.E. Men i dag er det altså sket igen. En elbil har vundet Årets Varebil 2023. Og det er vel egentlig ikke nogen overraskelse, at det er netop Volkswagen ID. Buzz Cargo, der vinder. Den har nemlig allerede vundet som årets personbil. Og nå ja, og International Van Of The Year 2023.

Buddets nye favorit – test af VW ID. Buzz Cargo

Og det er de samme takter, der går igen i kvalifikationerne som vinder. Buzz Cargo kører fuldstændig anderledes, end man forventer af en traditionel varebil. Selv med 420 kilo last, er den tættere på gokart end Transporter, og elmotoren er fuldkommen ligeglad med, om der også er hægtet 750 kilo trailer bagpå. Den er stadig lige kvik. Koblet med et støjfrit miljø og en komfortabel kabine, vil mange håndværkere og bude glæde sig over at køre i bilen, som alle vender sig om på grund af sit iøjnefaldende design.

ID. Buzz charmerer sig til Årets Bil 2023

Nogle jurymedlemmer påtalte dog, at lastrummet er til den lille side – 0,4 kvadratmeter mindre end mindste Transporter, og så er lastrummet kun 127 centimeter højt, hvilket gør det besværligt at komme helt ind i varerummet, hvis ikke man skal kravle. Dernæst er sidespejlene for små til at køre med trailer, og så er der rækkevidden, som er udfordret, fordi det smarte, lettere firkantede design fylder meget i vinden.

Volkswagen ID. Buzz Cargo fik 64 point ud af 225.

Ford E-Transit får andenpladsen

På andenpladsen finder Fords store elektriske varebil E-Transit, og den er ikke bange for at arbejde. Fordelen er, at du får alle de samme opbygningsmuligheder, som en almindelige Transit. Batteriet er nemlig gemt under gulvet, så du får op til 15,1 kubikmeter plads i den største van-variant. Der findes også mandskabsvarianter og en chassisvariant til opbygning.

Det elektriske bud på afveje – på langtur i Ford E-Transit

Modellen fås med en totalvægt på 3,5 3,9 eller 4,25 tons, og modellen må i princippet laste op til 1.967 kilo, men ikke når bilen er med en totalvægt på 3,5 tons. Tilmed er bilen både kvikkere, mere komfortabel og støjsvag, end den dieselvariant den er baseret på, men det trækker ned, at E-Transit har det bedst indenfor bygrænsen. Motorvejskørsel for den store bil sluger strøm, som smedelærlinge sluger snaps til en firmajulefrokost.

Ford E- Transit fik 45 point ud af 225.

Toyota Proace City Electric

Selvom Toyota Proace City Electric faktisk er et PSA-produkt, vi kender lige så godt som Peugeot Partner eller Citroën Berlingo, så klarede den elektriske Toyota sig flot i Årets Varebil 2023. Proace City Electric nyder nemlig også gavn af at få byttet dieselmotoren ud med strøm, som gør den både kvikkere, mere støjsvag og lettere kørt. Rækkevidden er ligesom de andre elektriske varebiler ikke super-imponerende. Officielt er rækkevidden op til 274 kilometer fra et 50 kWh batteri, under de bedste betingelser væk fra motorvej.

Toyota Proace City Electric Van bliver kun bedre af eldrift

Det er et mindre batteri end både E-Transit og ID. Buzz Cargo, og det betyder, at hvor Buzz Cargo kun må laste 574 kilo, så må Proace City Electric laste op til 800 kilo, selvom traileren kun må veje 750 kilo, mens Buzz må tage 1.000 kilo.

Toyota Proace City Electrics store udfordring er dog, at den føles meget som en varebil selv i topmodellen, og her er prisen kun 15.000 lavere end billigste ID. Buzz Cargo, som har samme størrelse varerum og et 77 kWh stort batteri.

Toyota Proace City Electric fik 41 point ud af 225.

Nissan Townstar

Nissans elektriske varebil Townstar er kun en enkelt strips fra Toyota Proace City Electric, men må alligevel tage til takke med en fjerdeplads. Den har ellers en god størrelse, og en lavere pris end konkurrenterne, og så må den faktisk trække helt op til 1.500 kilo, hvilket er imponerende i sammenhæng med de øvrige elektriske konkurrenter.

Men med et batteri på bare 45 kWh, er den virkelige rækkevidde kun tilstrækkelig få dem, som kører en fast og kortere rute dagligt.

Nissan Townstar fik 40 point ud af 225.

Iveco Daily Air Pro

Finalefeltet eneste diesel er Iveco Daily – men sikke en diesel. Tre liter og 210 hestekræfter, koblet med et 8-trins automatgear, som findes selv Bentley’er. Og tilmed er kørekomforten blevet opgraderet i Air Pro-udgaven. Her får fjedrene på bagakslen nemlig assistance af luftpuder, og fra kabinen kan du selv vælge comfort, auto eller heavy, alt efter hvor tung en last du kører med. Det virker bare, testbilens last på 1.000 kilo føltes i hvert fald som ingenting.

Desværre straffede juryen Daily for dieselmotoren. Det er til trods for, at der er en elektrisk variant på trapperne.

Iveco Daily Air Pro fik 35 point ud af 225.