Mercedes C300 Coupé taler til de, som går op i udseende og teknologisk bling-bling, i stedet for at lade sig styre af ligegyldige ting som snusfornuft. Og her fejler den vældig smarte stjerne på ingen måde.

På Biltorvet er vi glade for Mercedes velbyggede C-Klasse. Den imponerer både som sedan og stationcar, uanset om den har en diminutiv 1,5-liters motor eller 333 hestes fra en syngende V6’er. Men vi har haft til gode at prøve ego-versionen af C-Klasse. Det er coupé-varianten med bare to lange fordøre og en faldende taglinje.

Mercedes forfinede C-Klassen – C200 gør hverdagen bedre

Design er jo en smagssag, og ingen skal bilde mig ind, at Mercedes laver en bil, der ikke findes et stort publikum til. Det må være dem, der kniber en tåre i øjeblikkelig forelskelse af den dråbeformede, sportslige C300, vi har til test. I mine øjne virker C-Klassen dog på en eller anden måde for klejn til de svungne linjer. Den er for lille til at være en ægte Grand Tourer og for stor til at kæmpe med fx en Audi TT.

Døre spærrer trafikken
De lange døre gør den heller ikke videre praktisk på en snæver p-plads, hvor man risikerer at banke dem op i andre biler, og du kan heller ikke parkere ved en cykelsti, da dørene kan spærre helt for selv de bredeste af slagsen i København. Adgangen til bagsæderne er alligevel ikke optimale, selv om det kræver, at forsæderne skubbes frem. Taglinjen giver fint plads til personer på 175 centimeter, men over 180 centimeter kniber det med at få rum til hovedet, og der er også kun lige plads til benene. Et barnesæde er næsten umuligt at lirke derom, selv om sæderne netop er bedst velegnet til de små.

Mercedes C400 Stationcar - en næsten for perfekt supermodel

Men nu er C300 jo heller ikke sat i verden for at være praktisk, men for at se lækker og smart ud og være sportslig. Affjedringen er derfor af den faste slags, hvilket har den gode effekt, at den styrer fantastisk gennem sving uden krængning, og den vil fint kunne spille op til den nærmeste sportsvogn. Den lækre fornemmelse bakkes op af et lille, men tykt og lækkert fladbundet rat.

Det sagt, så føles C300 ikke som en sportsvogn trods sine respektable 258 hk, dertil er gearkassen for silkeblid i sine skift, selv i den mest sportslige indstilling, Sport plus, hvor den ellers gør sit for at lege AMG’er med ekstra lyd i potten. 0-100 km/t-tiden er forrygende med sine seks sekunder, men det føles ikke så vildt, som det lyder, måske fordi man skal trykke ret langt ned på speederen, før der kommer sådan rigtigt ild i de to liter fordelt på fire huller på række.

En forbandelse
Det er jo lidt en forbandelse for Mercedes, at de her har forfinet drivlinjen så meget, at følelsen af mekanisk vælde forsvinder, men målgruppen vil sætte pris på netop denne flødeagtige og ukantede tilgang til mekanik. Racerkørere derimod vil kede sig lidt, for muskelbilen skal lokkes frem. Man får fornemmelsen af, at lungerne ude foran tilhører en kontormus og ikke en dørmand.

Fætter Højben - brugttest af Mercedes GLA

Men kør den på motorvejen i økomode, og den er et eksprestog – vi tog den lige en smuttur fra hovedstaden til Aalborg, og C300 klarede det som en mis. Kun er der vel meget dækstøj, selv om det kun er 18-tommerfælge med 40-profil, mens vindstøjen er fint under kontrol. Fælgene (og rattet) er en del af AMG-pakken til 35.000 kroner, der også giver dig en flot diamantgrill, som den pyntesyge ikke kan undvære – dertil er det for lækkert.

Perfekt automatik
På langturen glimrer de automatiske systemer ved deres forfinethed, som fx Lane Assist, der holder dig indenfor de hvide striber uden at være for krakilsk – for en gangs skyld var der ikke behov for at slå systemet fra, som vi ellers tit bliver nødt til, fordi systemerne er mere irriterende end gavnlige. Mercedes har i C300 fundet det perfekte kompromis, hvor det kun griber ind og korrigerer, når det er nødvendigt.

Mercedes mindste er stor klasse – vi kører A180d

I samarbejde med den adaptive fartpilot bliver C300’eren nærmest en selvkørende bil, og fremhæves her skal også, at den adaptive fartpilot tillader dig at køre ret tæt på de forankørende, før den sænker farten, hvilket gør overhalinger mere naturlige, og den sætter også hurtigt farten op igen, selv i øko-indstillingen. Ofte kan begge dele være et problem, men Mercedes har her formået at lave systemet, så det ikke er irriterende. Det fortjener en stående ovation.

Systemet arbejdede i testbilen sammen med navigationssystemet, så den selv sænker farten ved rundkørsler, hvor du blot behøver at dreje bilen igennem, så skal den nok selv bremse ned og gasse op. Den tænder endda den højre tågelygte, før du er begyndt at dreje. Det er bare lækkert.

Svær at komme uden om
Det er en del af en såkaldt førerassistenpakke, der set i lyset af den samlede grundpris på 666.598 kroner lader til at være enhver krone værd af de 30.900 kroner ekstra, du må efterlade hos forhandleren. Nu vi er ved automatikken, faldt vi også på halen over Mercedes blændfrie fjernlys, hvor du kan køre med fjernlyset tændt, selv ved modkørende, der blot indhylles i et sort hul, mens resten lyses flot op. Du går altså aldrig ned på lys, og det er bare nice.

Luksus på budget – fordi guld aldrig ruster

Til C300 får du lov at betale 100.000 kroner for teknikken, kaldet multibeam LED, i en premiumpakke med blandt andet bakkamera, lækkert anlæg og interiørlys, samt digitalt display, hvilket, modsat førerassistentpakken, virker en kende harsk. Selv om det er lækkert, skal man godt nok have en ualmindeligt lækker frisure for at kyle så mange gylden efter det.

For de, som hælder til en cool dråbeformet sælgerbil, der har alt i bling-bling, der virker, er C300 svær at komme udenom. Den forkæler dig på langture, og du ikke behøver være flov over at ankomme i den, fordi en Mercedes jo alt andet lige signalerer en vis succes. C300 er samtidig velegnet som rejsevogn med en lyseblå skjorte hængende på en bøjle ved bagsædet, og en chef, der betaler for benzinen, da den kun render 13,9 km/l, men hold den væk fra dørtræk på striben og familieture til julemarkedet, medmindre du sukker efter ydmygelser.