Vi har samlet tre luksusbiler, som hver har kostet over én million kroner fra ny, men som i dag koster langt under 200.000 kroner. Læs med her, hvis du trænger til lidt mere luksus i dit liv.

Vi har fundet tre luksuslimousiner, som i dag koster en brøkdel af, hvad de kostede, da de var nye. Alle tre biler, er i dag godt brugte, men det er ikke ensbetydende med, at der ikke er masser af luksus tilbage i dem. Vi forsøger her at give dig en kort guide, for husk – guld ruster ikke.

Brugttest: Sådan køber du Maserati Ghibli uden bekymringer

I 1998 så verden en del anderledes ud, men helt sikkert var det – ligesom i dag – at hvis du kørte S-Klasse, så var du chefen. Specielt fordi Mercedes netop det år lancerede en ny generation af deres topmodel, som bød på verdens første adaptive fartpilot, nøglefri start og ventilerede sæder. Så tænker du ja ja hva’ så, det kan man da få i en Kia Ceed i dag. Og ja, mange af de funktioner fra dengang, kan i dag findes på helt almindelige biler til dødelige mennesker. Men du kan stadig ikke få en Kia Ceed med luftundervogn eller en lyddæmpet kabine, der får selv et bibliotek til at lyde som grøn stue i børnehaven. Eller hvad med benplads på bagsædet, som er selv en kansler værdig – nej, det tænkte jeg nok.

På Biltorvet kan du lige nu samle denne pæne ældre dame op til samme pris som en mikrobil med lidt udstyr. Startprisen var 1.000.000 kroner for S320 med en 3,2-liters V6’er med 224 hestekræfter, og V6’eren sender den store luksuslimousine til en topfart på 240 km/t. Eksemplaret her har kørt 225.000 kilometer, og sælges kun til cvr-nummer. Det er noget, forhandlere gør for at undgå at yde reklamation, hvis der skulle opstå dyre fejl på bilen, så hav øjne og ører med dig, når du tager ud og kigger bilen.

Sådan prøvekører du en brugt bil

En dyr Mercedes er velbygget, og denne type biler bliver typisk serviceret på officielle værksteder, så kig efter stemplerne i servicebogen. Modellens største akilleshæl er faktisk rust, så tjek skærmkasser, bagagerum, og tag en lommelygte med, så du kan undersøge bilens underside og affjedring.

Engelsk elegance
Næste bil er fra 1998 og byder på V8’er-køreglæde og engelsk elegance. Denne Jaguar XJ8 var et eksklusivt bekendtskab, da den var ny. Det er nemlig en Sovereign-variant med forlænget akselafstand, så der er plads nok på bagsædet til en tenniskamp. Nyprisen var i 1998 1.440.000 kroner, men nu koster den 129.9000 kroner. Motoren er en 4-liters V8’er med 284 hestekræfter, som giver bilen et lækkert overskud med en tilpas afdæmpet og tilbageholdende V8-rumlen. Men netop motoren skal du være opmærksom på. Motoren kører med kæde i stedet for tandrem, men kædestrammeren er lavet i plastik på de første årgange, og den kan smadre, som kan føre til motorhavari.

Helt elektrisk i I-Pace

Måden, du forsikrer dig på, er ved at åbne motorhjelmen, og få en anden til at starte motoren – men det er vigtig, at motoren er helt kold. Hvis du hører raslen fra en kæde, så er kædestrammeren kaput, og så skal du finde en anden bil eller have et stort prisnedslag. Ligeledes havde nogle biler problemer med spjældhuset, som kunne få motoren til at sætte ud, og desværre typisk ved høj fart, som gjorde situationen ekstra farlig. Testbilen har dog kørt 182.000 kilometer, så sandsynligvis er spjældhuset skiftet allerede.

Sidste ting er termostaten, som kunne sætte sig, og fordi vandpumpens blade var i plastik på de første modeller, kunne de tage skade af det meget varme vand. Igen, fordi bilen nu er så relativt gammel, må det antages, at både termostat og vandpumpe har været skiftet flere gange, men når du kører en tur, så hold øje med temperaturmåleren.

Tysk overflod
Volkswagen Phaeton er for længst gledet i glemmebogen som en kuriositet fra producenten af folkelige biler som Golf og Polo. Oprindeligt udtænkt af VW-chefen Ferdinand Piëch som en direkte konkurrent til Mercedes S-Klasse og BMW 7-Serie. Ideen kom sig blandt andet af, at Mercedes havde introduceret en konkurrent til Golf’en i form af A-Klassen, så Piëch var ude efter blod.

Det tyske multitool – Volkswagen Touareg

Piëch havde en liste med ti krav med til sine ingeniører, en af dem var, at Phaeton skulle kunne køre en hel dag med 300 km/t i 50 graders varme, men stadig holde temperaturen i kabinen på 22 grader. Det er til trods for, at Phaeton er elektronisk begrænset til 250 km/t.

Vi har fat i en Phaeton fra 2007, som på mange måder er det fornuftige valg. Den har nemlig en 3-liters diesel-V6’er med 230 hestekræfter, så den 2,1 tons tunge limousine er ikke specielt hurtig, men den er til gengæld luksuriøs, og det mærkes tydeligt fra du sætter dig ind i bilen. Nok laver Volkswagen generelt lækre biler, men det er intet sammenlignet med Phaeton.

Den 3-liters diesel er måske ikke den hurtigste, men den er heldigvis både solid og billigere at servicere end den voldsomme V10 diesel eller W12-motor, som Phaeton også findes med. Uanset hvad, så skal bilen have udfyldt alle stempler i servicebogen fra et rigtigt VW-værksted – ikke alle kan finde ud af skrue på en sjældenhed som Phaeton. Tjek også lister og døre for rust, for det kan være et problem, specielt på en bil som denne, der har kørt 251.000 kilometer.

Danmarks billigste bil – splinterny fornuft eller brugt sjov

De mange kilometer er også en af grundene til, at du i dag kan købe denne über-luksuriøse bil for under 165.000 kroner, til trods for, at den kostede omkring 1,5 millioner kroner for 12 år siden.