En brugt Mercedes GLA kan være et stjernegodt alternativ til en ny crossover, men er der ting, du bør være bekymret over ved en højbenet Mercedes? Vi graver alle problemerne frem.

Hvis du synes, en Nissan Qashqai er lige så kedelig som at se lim tørre, men mangler en crossover med høj førerposition og et moderne, urbant design? Så kan det være, du skal kigge på det bugnende brugtmarked og Mercedes GLA, der skiller sig ud fra konkurrenter på villavejen med sin stjerne på fronten.

Og måske tænker du, jamen en GLA er da slet ikke så stor som en Nissan Qashqai, men i så fald tager du fejl. GLA er bygget på MFA-platformen, som den deler med blandt andet A-Klasse. Alligevel er GLA faktisk to centimeter længere end Nissan Qashqai. Indvendigt er GLA en overraskende rummelig bil, og bagsædet er faktisk helt okay, selv til høje personer, men man føler sig lidt indelukket på grund af den lille siderude. Bagagerummet er respektabelt med 421 liter, eller bare ni liter færre end Qashqai. Du går altså ikke synderligt på kompromis med det praktiske, men det koster som bekendt at køre med en Mercedes-stjerne. Vi har fat i en GLA200 fra 2015 med 156 hestekræfter og manuelt gear. Den er til salg hos Bilhuset Laursen i Køge, har kørt 62.000 kilometer og er sat til 329.900 kroner eller samme pris som en ny, veludstyret Qashqai.

Brugttest: Made in China - Volvo S90 D4

Den største bekymring ved en brugt bil er frygten for at købe en hel garage fuld af problemer. Derfor har vi allieret os med Jacob Jepsen, der driver Mercedes-værkstedet JTC, og Carsten Øster Jensen, som er mekaniker hos Gørløse Autoimport, et Mercedes værksted. De to har adskillige gode råd til at snuse eventuelle problemer frem, men de er begge enige om, at GLA generelt er en solid bil uden mange typiske fejl.

Skudsikker med tiden
Hvis du er på jagt efter en dieselvariant, så findes der grundlæggende to motorer. GLA200 d og GLA220 d deler den samme 2,1-liters Mercedes OM651-motor, mens GLA180 d har en 1,5-liters motor udviklet sammen med Renault. Den lille motor er solid, og Carsten Øster Jensen har kun oplevet en vakuumstyret arm i vandpumpen, som kan sætte sig, men man smører blot armen under service, og så er der ikke flere problemer i det.

Tiden flyver – farvel til Mercedes GLA200

OM651-motorer, som er Mercedes egenudviklede motor, og som sidder i de fleste af mærkets modeller, har tidligere været udfordret af børnesygdomme. Problemet var, at taktkæden kunne blive strukket over tid, og så bliver timingen i motoren forandret. I værste tilfælde kunne det føre til motorhavari, men det lader til, at Mercedes har styr på sagerne på de nyeste udgaver. Du gør dog dig selv en tjeneste ved at rense ører, inden du tager ud og testkører bilen. Først og fremmest skal du insistere på, at bilen er kold – det er nemlig her, du kan høre problemet. De første fem til 10 sekunder, rasler kæden, så du ikke er tvivl. Når der kommer olietryk nok i motoren, spænder kædestrammeren kæden op, og lyden forsvinder. Jacob Jepsen har oplevet problemer på motorer helt ned til 100.000 kilometer, men har også set masser af biler, som har kørt 300.000 kilometer uden problemer. Han tager 6.300 kroner for at skifte kæde og kædestrammer inklusiv arbejdsløn.

Brugttest: Sådan køber du Maserati Ghibli uden bekymringer

Foretrækker du benzin i tanken, så findes der en 1,6-liters og 2-liters motor, som begge har vist sig at være solide. Testbilen kommer med en udmærket 6-trins manuel gearkasse, men for at få den rigtige Mercedes-fornemmelse, er det oplagt at vælge en version med automatgear. På GLA findes der ikke en traditionel automatgearkasse med momentomformer, men i stedet en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse. Den har haft også haft børnesygdomme, som Mercedes som udgangspunkt har taget per kulance. Men nu hvor bilerne er ude over garantien, er det en god ide at være opmærksom på gearkassen, som hverken må glide i koblingen eller hakke. Typisk opstår problemet, fordi gearkassen ikke får skiftet olie ofte nok. Mercedes foreskriver 120.000 kilometer mellem service, men 60.000 kilometer er mere retvisende, og et service med olieskift af gearkassen koster 1.795 kroner hos JTC.

Mercedes mindste er stor klasse – vi kører A180d

Sådan en moderne Mercedes er spækket med elektroniske løsninger, og langt de fleste holder fint. Du skal dog være opmærksom på baglygterne. Her kan dioderne gå, og hvis bare en af dem dør, bliver du desværre nødt til at skifte hele lygten.

Samlet set viser GLA sig at være en ganske solid og fornuftig brugt bil, hvis du ellers har dine øjne og ører med dig. Så hvis du er til en højbenet Mercedes, så er der ingen grund til ikke at prøve en GLA.