Mercedes skal have gjort plads i salgslokalerne til nye modeller, så GLA sendes afsted med en Final Edition – vi undersøger, om ekstra udstyr kan foryngre GLA, eller om du skal vælge en af konkurrenterne.

Det var tilbage i 2013, at Mercedes lancerede en ny model til deres voksende SUV-program. Modellen hed GLA og var på alle måder et brud med forestillingerne om, hvad en Mercedes er. GLA var en kompakt og højbenet crossover, der var baseret på den forhjulstrukne A-Klasse med et friskt og nyskabende design, som hjalp Mercedes med at trække nye kunder ind i butikken. Men det var dengang, og Mercedes har indset, at tiden er ved at løbe fra den første generation, så for at presse citronen en sidste gang, har man lanceret en Final Edition, som byder på masser af udstyr til prisen. Det tæller blandt andet et par smarte 19 tommer fælge og AMG-eksteriør med dobbelte afgangsrør, lakerede bremsekalibre og LED forlygter. I kabinen er der interiørlister i kulfiber-look, navigation, klimaanlæg og bakkamera, men eneste sted, man faktisk kan identificere Final Edition-udgaven, er på gulvmåtterne.

Komfortens pris – Mercedes A-Klasse

En almindelig GLA200 med 7-trins DCT-gear og Final Edition pakken burde koste 428.722 kroner, men Mercedes skyder altså bilen af til 418.100 kroner, så umiddelbart er der god valuta for pengene, MEN det ekstra udstyr til trods, kan GLA ikke skjule sin alder. Specielt i kabinen, er det tydeligt, at Mercedes har rykket sig langt på kort tid. Designet lader til at være af en lidt ældre dato med de mange små knapper i midterkonsollen, og multimediesystemet kontrolleres gennem en hæmmende drejeknap. I samme ombæring savner jeg en adaptiv fartpilot, som slet ikke kan tilkøbes til GLA.

Pumpet, men med små arme
Udefra er designet af den kompakte crossover stadig friskt, og de brede hofter og korte hæk får bilen til at se muskuløs ud. Den dybe kongeblå farve og kromlisterne giver en tyngde og eksklusivitet, som man forventer sig af en Mercedes, mens de store 19 tommer fælge giver et pift af ungdommelig vildskab.

Designet sætter til gengæld sine begrænsninger på pladsen. Pladsen er bestemt godkendt i hovedhøjde på bagsædet, også selvom man er over 185 centimeter, men benpladsen er begrænset, så længere ture er ikke nogen nydelse, hvis du har lange stænger. Bagagerummet er godkendt med 421 liter, som kun lige er ni liter mindre end Nissan Qashqai.

Mercedes forfinede C-Klassen – C200 gør hverdagen bedre

Trods 200-skiltet bagpå er motoren en 1,6-liters benzinmotor med 156 hestekræfter og 250 Nm, som umiddelbart lyder tilstrækkeligt, men reelt har motoren halvtynde overarme. Accelerationen er opgivet til 8,1 sekunder fra 0 til 100 km/t, men skal den nå det, skal motoren piskes, og det er lig med masser af motorstøj, når den tager omdrejninger. Det stemmer ikke rigtig overens med indtrykket af en Mercedes med overskud. For at føje spot til skade er motoren tilmed relativt tørstig, og efter en tur-retur til Aarhus endte vi på et blandet forbrug på 11,36 km/l.

Den 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse skifter bedre end visse konkurrenter, men jeg savner en mere skarp speederrespons, for ofte sidder man og venter på effekten. Styretøjet kunne også være mere direkte, og sammen med de høje bløde fjedre, giver det en relativt vuggende og krængende kørsel, som i hvert fald ikke er sportslig. Til gengæld er affjedringen blød, og komforten er god.

Bilen til den hippe pensionist – BMW X2

Bedre konkurrenter
Spørgsmålet var, om det ekstra udstyr kunne holde GLA ung. Det korte svar er nej. Du får uden tvivl masser af valuta for pengene, men var det mine penge ville i stedet vælge en BMW X2 sDrive18i med automatgear. Den koster 438.666 kroner, og har mindre udstyr og ’kun’ 140 hestekræfter, men samlet er det en bedre, mere moderne bil.