Suzuki Swift er den mest underholdende af de japanske minier, men hvor sjov er den egentlig, når den prøver at lege GTI. Og er den overhovedet pengene værd, når den er brugt. Vi går Swift Sport efter for dyre fejl.

Suzuki Swift har altid været en køreglad mini, men det kan blive endnu bedre. Med tilnavnet Sport, er det som om den almindelige Swift lige er trukket i træningstøjet og klar på et par omgange i bokseringen. Med en turbomotor, 140 hestekræfter og en egenvægt på bare 1.050 kilo er den lidt af en karate kid, der er klar til at dele cirkelspark ud til større og dyrere biler på en bugtet landevej. Vejen har vi fundet i dag, og til opgaven har vi lånt en flot og meget rød Suzuki Swift Sport fra 2019 med 36.000 kilometer på tælleren. Den er til salg hos Harris Hansen Biler i Helsingør for 199.000 kroner.

Suzuki Swift Sport – for 224.990 kroner tørre tæv

Indvendigt krammes du tæt af dybe, sportslige sæder, så fra måsen rammer stoffet, kan du mærke, at denne Swift er anderledes og mere end din mormors indkøbsvogn. Når du starter motoren, dukker der en turbotryks-måler op på det lille display i instrumenthuset. Og herfra handler det om at holde det display på max, for det er her lommeraketten er sjovest - med spindende hjul og en løs bagende. Men hvad nu, hvis vi lige stiller Swiften i garagen og snakker om holdbarhed. For der er et par ting, du skal være opmærksom på, hvis du er på jagt efter et brugt eksemplar.

Turbo uden entusiasme

Netop turbomotoren er i udgangspunktet solid. Flere entusiaster savner den forrige generations sugemotor, som var langt mere omdrejningsvillig og engagerende. Turbomotoren med navnet K14C Boosterjet eller ZC33S, kommer fra SUV’en Vitara og har mere bundtræk end hidsig karakter. Men du behøver ikke at være bange for, at den lille motor ikke kan tåle tæsk. Til gengæld er der et relativt udbredt problem med ladetryksventilen. Det er den, der overvåger hvor meget tryk, turboen skaber. For højt tryk er nemlig – måske overraskende – ikke altid at eftertragte. I tilfældet med Swift Sport lader det til, at bilens computer tror, der er for meget tryk, og derfor reduceres trykket. Det reducerer også effekten – ikke så sikker, hvis du skal overhale en lastbil på en landevej, og ikke så sjovt på en snoet landevej. Flere ejere melder, at fejlen ikke forsvinder på trods af udskiftning af wastegate, luftmassemåler og flere andre ting. Så når du tester bilen, er det vigtigt, at den altid trækker hårdt.

Den franske sprinter - brugttest af Peugeot 308 GTI

Swift Sport er en entusiastbil, og ejerne er generelt entusiastiske omkring bilen, men flere ejere brokker sig over, at malingen er tynd, og det betyder, at bilerne meget nemt får stenslag, som på sigt kan føre til rustangreb. Så vær opmærksom på stenslag, når du inspicerer den brugte bil, du drømmer om. Ligeledes virker dele af undervognen relativt udsat for rust. Testbilen er pæn, men det kan være en god ide at finde en bil, som allerede er undervognsbehandlet, eller også få det gjort som en del af salget.

Slattent gummi

I den mindre alvorlige afdeling klager nogle ejere over, at modellen har en tendens til at knirke eller pive fra baghjulsophænget. Problemet er mere udbredt om vinteren, hvor gummiet har en anden tekstur, og det kan modvirkes ved at sprøjte silikone eller andre typer af fedt ind på de to ophæng, der forbinder compundakslen med chassiset.

Terrængående kultbil - brugttest af Suzuki Jimny

Apropos ophæng, så klager flere ejere over et slasket gearskifte eller vibrationer fra drivlinjen. Begge dele kan skyldes de gummiringe eller klodser, der sidder i ophæng til motor og gearkasse. Der findes flere forskellige virksomheder, der laver hårdere plastikklodser, som ikke nødvendigvis fjerner vibrationerne, men som til gengæld giver en meget mere kontant bil og gearskifte, da motoren ikke kan rokke sig frem og tilbage. Hårdere bøsninger modvirker også tendensen til akseltramp, hvor hjulspind får forhjulene til at hoppe op og ned. Så hvis du mener det alvorligt og vil udnytte de sjove egenskaber, som den lille karaktekæmper gemmer på, så kan det være en god ide at udskifte ophængende.

Brugttest af Aston Martin DB7 - den billige superbil

Når det er sagt, så er Swift Sport en fremragende mini-GTI, som giver dig masser af underholdning for pengene. Den er tilmed solidt bygget, hvis du ser bort fra de få ting, vi har nævnt her.