Det kan virke bagudskuende at introducere en hybrid uden ladning fra stik, men den nye Nissan Qashqai E-Power bruger avanceret teknik, som ikke bare gør den til den bedste Qashqai-variant, men også bedre end mange konkurrenter.

Bilproducenterne står i kø ved den grønne håndvask, mens de forsøger at overgå hinanden med hvem, der først kan blive fossilfri. Vindene i branchen blæser mod elbiler, så det er faktisk lidt af en overraskelse, at Nissan introducerer Qashqai E-Power. De kalder den godt nok selv en stepping stone til elbiler, men det må have været dyrt at udvikle modellen, som er overraskende kompleks – og god.

Den elektriske sparegris – Nissan Ariya

Qashqai E-Power er en hybrid, men ikke som de tusindvis, der kører rundt på de danske veje. Den har nemlig ikke noget stik til at lade det lille batteri på bare 2,1 kWh. Det giver en rækkevidde på sølle to til tre kilometer, hvorimod Danmarks mest solgte plugin Ford Kuga PHEV har til sammenligning et batteri på 14,4 kWh og en officiel rækkevidde på op til 64 kilometer. Men Nissan-hybriden adskiller sig også fra Toyotas hybrid-modeller. I stedet for at have en elmotor, der assisterer benzinmotoren, er det her udelukkende elmotoren, der driver forhjulene. Eller som Nissan-folkene forklarer det; benzinmotoren er slaven, elmotoren er mesteren.

Nørdet teknik

Elmotoren yder 190 hestekræfter og 330 Nm, og hvordan det opleves, kommer vi tilbage til senere, for selvom elmotoren er chefen, er den isoleret set ikke så spændende. Det er i stedet benzinmotoren, som udelukkende fungerer som en generator, der producerer strøm. Den har tre cylindre og en slagvolumen på 1,5 liter og turbo. Den yder 156 hestekræfter, men det mest interessante ved den er, at den har variabel kompression. Så hæng lige på, for det bliver lidt nørdet.

Ny Nissan Qashqai – god til børn

Motoren har reelt en ekstra krumtap og to ekstra plejlstænger. En aktuator kan så simpelthen forskubbe alle fire stempler og deres krumtap, så kompressionsforholdet varierer mellem 8:1 og 14:1. Når der ikke er behov for høj ydelse, kan man opnå lavere forbrug og CO2-udslip med et højt kompressionsforhold. Når maksimal acceleration kræver mere strøm, skiftes der til en lavere kompression, hvor effekten stiger sammen med forbruget.

Nørdernes favorit – her er den nye Honda Civic

Resultatet er et officielt forbrug på relativt konservative 18,9 km/l og 119 gr/km CO2, men på vores testtur nåede vi snildt 20 km/l. Og husk så lige den centrale forskel mellem denne slags hybrid, og dem der sælges flest af i dag.. Når først strømmen slipper op, kører de reelt meget kortere.

Stilhed

Det bedste, og nok mere interessant for de fleste danske bilkøbere, er, at Qashqai E-Power er ekstremt velopdragen på landevejen. Elmotoren og dens kraftoverskud giver en nem og afslappet kørsel. 100 km/t ekspederes på 7,9 sekunder, men takket være en 55 liters tank er rækkevidden faktisk på over 1.000 kilometer. Samtidig er bilen enormt stille at køre i. Det er elbilernes force, men prøv lige at accelerere hårdt i en Toyota Yaris Hybrid, og så vil du høre, at det samme ikke gælder i en hybrid.

En ven af familien - brugttest af Nissan X-Trail

Derfor har Nissans ingeniører arbejdet intensivt med at dæmpe støjen fra benzinmotoren. Men først og fremmest har de sikret sig, at den starter så lidt som muligt. Og når den kører, er det altid under belastning, for at få mest muligt ud af det. Dernæst har man lyddæmpet bilen ekstra, og installeret et noise cancellation-system i bagenden af bilen, som simpelthen neutraliserer støj i kabinen. Og det virker.

Ulemperne

Det er også derfor, vi gerne kårer E-Power til den bedste variant af Qashqai. Du har alle fordelene ved den almindelige model, men en langt mere komfortabel og sparsommelig kørsel, som vil glæde de fleste.

Nissan fejrer Leafs 10-års jubilæum – og sætter priserne ned

Men hvad så med bagsiderne, spørger du måske. Umiddelbart er der to. For den meget komplekse benzinmotor kræver frisk olie for hver 15.000 kilometer, mens de almindelige modeller kører med 20.000 kilometers interval. Og så er der den anden ting – prisen. Nissan har nemlig for det første ikke prisen klar før til august, men du skal ikke regne med en klækkelig rabat, som vi har været vant til, at pluginhybrider indkasserer. I Sverige er merprisen 44.000 danske kroner for en Accenta-model, så vi må håbe, at Nissan formår at handle en god pris hjem – det fortjener Nissan Qashqai E-Power.