Nissan X-Trail

En ven af familien - brugttest af Nissan X-Trail

| Andreas Lang Hedegaard

Hvad siger du til en stor, praktisk og familievenlig SUV med syv sæder. Vi tester Nissan X-Trail for at undersøge, om det den oplagte SUV til den store familie.

I disse år kan man ikke sige Nissan uden også at sige Qashqai. Den populære model blev sidste år Danmarks mest solgte bil. Men nu er det ikke alle, der kan nøjes med en mellemstor crossover, for har man mere end to halvstore børn, bliver Qashqai hurtigt for lille. Heldigvis har Nissan selv svaret – X-Trail. De to biler deler nemlig samme platform, flere motorer og kabinen. Men den vigtigste forskel er, at X-Trail er 27 centimeter længere, og det betyder, der er plads til to ekstra sæder i bagagerummet, som relativt nemt klappes op eller foldes ned. Er det foldet ned har du et stort, regulært bagagerum på 565 liter, og foldet op, har du plads til fem børn, men at proppe voksne om på bagerste sæderække er lige at stramme den.

Den franske familiefest - brugttest af Renault Grand Scénic

Testbilen er udlånt af Terminalen Roskildevej i Høje Taastrup. Det er en X-Trail N-Connecta med den 1,6-liters diesel og 130 hestekræfter. N-Connecta er det næsthøjeste udstyrstrin, så testbilen har blandt andet et 360 graders kamera. Bilen er fra 2017, har kørt 93.000 kilometer og koster 239.900 kroner. Den har også et stort el-panoramasoltag, som sammen med de syv sæder var ekstraudstyr til 14.000 kroner. Og netop soltaget bør du lige tage et kig på. Der kan nemlig komme vand ind deroppe fra, fordi de to kanaler, som leder vand væk, kan stoppe til, lidt ligesom nedløbsrøreret derhjemme. Tricket er at tage et stykke ledning og skubbe igennem røret, så du får hul igennem. Men hvis ikke det har været gjort, kan du risikere, at der gentagende gange er kommet vand ind i kabinen, og hvis det ender i måtterne i fodbrønden, kan det på sigt både give problemer med rust og lugt, for alle, som har duftet til gammelt, råddent vand, ved, at det er en forfærdelig lugt.

Brugttest af Skoda Kodiaq

Sikker diesel
Testbilen kører med den velkendte og udbredte 1,6-liters dieselmotor og en 6-trins manuel gearkasse. Det er ikke ligefrem nogen raket, og den store SUV bruger 10,5 sekunder for at runde 100 km/t, så du skal ikke have for travlt med at komme til fodboldtræning med ungerne. Gearkassen virker også noget slasket og løs i testbilen, men motoren har et godt ry, og er udviklet i samarbejde med Renault, og findes desuden i eksempelvis Mercedes C-Klasse. Der findes også en 2-liters diesel, som kører med kædetræk, men der findes ikke mange af dem i Danmark. I stedet er det mere interessant at kigge på den 1,6-liters benzinmotor med 163 hestekræfter. Den er lidt kvikkere, men noget mere tørstig end dieselmotoren, og har også et godt ry uden generelle problemer.

Den danske favorit - brugttest af VW Passat

Testbilen er en forhjulstrækker, ligesom langt de fleste biler på det danske marked. Der findes også en firehjulstrukken version, men X-Trail er mere familiebil end SUV, så hold du dig bare til forhjulstrækkeren. Hvis man skal tro flere ejere, så er der heller ikke nogen grund til at gå efter versioner med CVT-gear. Nogle ejere har simpelthen fået udskiftet gearkassen i Qashqai, og mange har fået en softwareopdatering, som skulle afhjælpe problemet. Ifølge Nissan skal gearolien i CVT-gearkassen skiftes hver 100.000 kilometer, men flere anbefaler, det sker oftere. Uagtet virker det ikke til at være en speciel solid gearkasse, så gå efter det manuelle gear eller de nyeste versioner, som i stedet har dobbeltkoblingsgearkasse.

Undervognen på testbilen afslører en del begyndende rust, som endnu er relativt uskyldigt, men det vil være en god ide at kigge efter en model, som allerede er blevet undervognsbehandlet. Hvis du forelsker dig i et eksemplar, som ikke er blevet behandlet, så se om du ikke kan trykke forhandleren på maven, indtil han smider en undervognsbehandling med i prisen.

Den sidste tysker - brugttest af Opel Insignia

Hvis du vil have en rummelig familiebil med syv sæder, som samtidig ikke ligner en rullende børnehave og er til at betale, så er der ikke mange andre muligheder end Nissan X-Trail. Det er en moderne crossover med solide køreegenskaber, og bortset fra nogle få fejl er det også et fornuftigt brugtkøb.

Nissan X-Trail på biltorvet.dk

Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Nissan X-Trail 1,6 dCi 130 Tekna X-tr.
NYHED
259.900 kr.
Nissan X-Trail
1,6 dCi 130 Tekna X-tr.
Silkeborg
66.000
2017/2016
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Nissan X-Trail 1,3 Dig-T Acenta DCT 160HK 5d 6g Aut.
NYHED
319.900 kr.
Nissan X-Trail
1,3 Dig-T Acenta DCT 160HK 5d 6g Aut.
Hillerød
9.500
2020
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Nissan X-Trail 1,6 dCi 130 Tekna X-tr. 7prs
NYHED
265.000 kr.
Nissan X-Trail
1,6 dCi 130 Tekna X-tr. 7prs
Havdrup
80.000
2017
icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev