Skoda Kodiaq

Brugttest af Skoda Kodiaq

| Andreas Lang Hedegaard

Kodiaq er Skodas bud på en stor SUV, og den imponerer med ekstremt meget plads til hele familien. Men er den lige så solid som den brune bjørn, Skoda har lånt navnet af – det undersøger vi her.

Den brune bjørn vejer et sted mellem 300 og 400 kilo, som er nok til, at man kan tillade sig at kalde den en stor bamse. Kodiak-bjørnen derimod, som lever i det sydvestlige Alaska, kan veje op til 751 kilo. Det er altså et tungt navn, Skoda har givet deres første rigtige SUV, som udmærker sig ved at have oceaner af plads og op til syv sæder.

Den spansk drengerøv – brugttest af Seat Leon Cupra

Kodiaq er baseret på MQB-platformen, som den deler med næsten alle andre modeller i VAG-gruppen, lige fra Volkswagen Golf til Seat Tarraco. Det betyder, at modellen bruger gennemprøvet VW-teknologi, men mere om det senere. Først skal vi have præsenteret dagens hovedrolle. Vi har tester nemlig en Kodiaq Style med fem sæder fra 2018 med firehjulstræk, DSG-gearkasse og 190 diesel-heste, som har kørt 58.000 kilometer og er til salg hos Carplace i Hillerød til 464.900 kroner.

Æd grus! Vi spanker Volkswagen T-Roc R

Vi starter med at få bilen på en lift for at inspicere rust, undervogn og bremser, og trods de 58.000 kilometer ligner testbilen en ny bil nedenfra. Der er ingen spor af rust, og affjedringskomponenter ser friske og solide ud. På bremserne kan man godt se, at bilen trods alt har været brugt, og vi hører også fra danske ejere, at bremserne ikke holder så længe, som man kan forvente. Et sæt nye frontskiver med klodser og montering koster 6.639,72 kroner hos Skoda Ishøj.

Lav kvadratmeterpris
Kodiaqs måske bedste salgsargument er den enorme plads, og du får ikke en bedre kvadratmeterpris på denne side af en Ford Transit kassevogn. Bagsædet kan skydes frem eller tilbage, og det er praktisk, hvis den tredje sæderække skal i brug, men i testbilen med fem sæder betyder det så, at du kan vælge, om du vil have overdådig plads på bagsædet, eller hellere vil have det i bagagerummet. Uanset hvad burde alle kunne finde sig til rette. Resten af kabinen er klassisk Volkswagen/Skoda, og specielt sæderne støtter vældig godt. Håndtagene til dørene imponerer til gengæld ingen, for de knager og knirker, og det er en af de få generelle fejl ved Kodiaq, som mange ejere klager over. De matcher simpelthen ikke det øvrige niveau i kabinen.

En italiensk primadonna? Brugttest af Alfa Romeo Giulia

Testbilen er udstyret med firehjulstræk, DSG-gearkasse og den 2-liters dieselmotor med 190 hestekræfter og den interne motorkode EA288. Den er et godt match, og får den store bil til at føles kvik, uden at være alt for forslugen. Der kan dog være lidt forskellige udfordringer med den, som vi tidligere har snakket med Undal Autoservice i Frederiksværk om. De specialiserer sig i VAG-biler, og her forklarer man, at et af stederne, hvor der kan opstå problemer, er ved EGR-ventilen. EGR er en forkortelse for Exhaust Gas Recirculation, og selve EGR-ventilen kan blive fedtet til i sod, som gør, at den fejler. Problemet forværres af, at ventilen er bygget sammen med EGR-køleren på EA288 og er placeret, så det er svært at nå den. EGR-systemet kan begynde at vise problemer allerede fra 100.000-120.000 kilometer. Og fra at have været en opgave, der kostede mellem 2.000 og 3.000 kroner på tidligere motorer, koster det nu 6-8.000 at få skiftet EGR-ventil og rengjort systemet.

Der lader ikke til at være nogle generelle problemer med den nye 1,5-liters TSI-motor med 150 hestekræfter. Men det gør dog ikke alle ejere glade for den, for mange klager over en hoppende acceleration, når motoren er kold.  

Den danske favorit - brugttest af VW Passat

Firehjulstrækket er af Haldex-typen og er solidt, men olien skal skiftes for hver tredje år. Det er heldigvis relativt simpelt og koster bare 1.028,48 kroner. DSG-gearkassen, som er en automatisk gearkasse med to koblinger, har tidligere haft et ry for at være skrøbelig, men det skyldes især den 7-trins DQ200-gearkasse med tørkoblinger, som kun sidder i forbindelse med mindre motorer. Alle gearkasser i Kodiaq har vådkoblinger og er således meget mere holdbare. De skal have skiftet olie for hver 60.000 kilometer, og det koster 2.525,38 kroner inklusiv arbejdsløn.

En oliesheik værdig – brugttest af Mercedes G-Klasse

Skoda Kodiaq er et godt brugtkøb, hvis du vil have en stor, luksuriøs SUV, som giver dig fuld valuta for pengene. Der er kendte fejl på modellen, men det skyldes i høj grad, at de samme dele bliver brugt på mange forskellige modeller fra VAG-koncernen, så hvis du går efter en model, som er velserviceret, og kører godt ved testkørslen, så bliver du garanteret glad for din tjekkiske bjørn.

Skoda Kodiaq på biltorvet.dk

Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Skoda Kodiaq 7 Sæder 1,5 TSI ACT Sportline DSG 150HK 5d 7g Aut.
FABRIKSNY
563.499 kr.
Skoda Kodiaq
7 Sæder 1,5 TSI ACT Sportline DSG 150HK 5d 7g Aut.
Brøndby
-
2021
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Skoda Kodiaq 2,0 TDi 190 Style DSG 4x4
NYHED
Leasingpris/md. 3.796 kr.
Skoda Kodiaq
2,0 TDi 190 Style DSG 4x4
Støvring
84.000
2017
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Skoda Kodiaq 2,0 TDi 190 Style DSG 4x4 7prs
NYHED
429.900 kr.
Skoda Kodiaq
2,0 TDi 190 Style DSG 4x4 7prs
Skanderborg
87.000
2017/2018
icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev