Alfa Romeo Giulia

En italiensk primadonna? Brugttest af Alfa Romeo Giulia

| Andreas Lang Hedegaard

Vi ved godt, at Alfa Romeo Giulia er både smuk og velkørende, men er det selvmord at købe bilen brugt? Vi tager modellen under kærlig behandling og finder svaret på en af livets store mysterier – kan en italiensk bil være pålidelig?

Du skal have et hjerte sort som indersiden af en EGR-ventil, hvis du ikke har lyst til at knuselske Alfa Romeo Giulia efter en prøvetur. Modellen har det skarpeste styretøj på denne side af en supersportsvogn, og fronten har et design, der lader til at sige; do you feel lucky punk, well do you? Giulia er helt sin egen, men spørgsmålet er, om du kommer til at satse hele butikken for køreglæde og la dolce vita, eller om du ender med vigende hårpragt og tømte lommer.

Fantastisk og sindssyg – Alfa Romeo bygger 540 hestes Giulia

En hurtig søgning på nettet viser flere skrækhistorier, hvoraf den værste nok er fra kollegerne på amerikanske Car & Driver. De havde en Alfa Romeo Quadrifoglio til langtidstest, og i løbet af 14 måneder var bilen ude af drift i 80 dage – det lover ikke godt. National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), en del af det amerikanske transportministerium, har haft tre alvorlige tilbagekald på Giulia. Software til Brake System Modulet (BSM) kan være skyld i, at man ikke kan frakoble den adaptive fartpilot. Den 2-liters motor kan fejltænde, og det kan føre til, at katalysatoren bliver overophedet, som så gør skade på de omkringsiddende ledninger og øger risikoen for ildebrand, og for at bilen går i stå. Der er også risiko for, at en klemme på en kølerslange kan rive hul på en bremseslange, så bremsevæske kan dryppe ned på udstødningsrøret, og det skaber risiko for ildebrand.

Forza Italia – Alfa Romeo Giulia Veloce TI

Vi har spurgt den danske Alfa Romeo-importør, om disse tre problemer har været kendt i Danmark, men de har ikke vendt tilbage inden deadline. I stedet har vi blandt andet talt med Alfa Romeo Klub Danmarks tidligere formand, som selv ejer en Giulia Veloce Q4, og han bekræfter, at hans bil har fået udskiftet et bremserør, og at han ellers er meget glad for sin bil. Det er måske ikke overraskende som tidligere formand af klubben, men han kender ikke til nogle alvorlige eller generelle problemer på Giulia.

Rød passion
Der er heller ikke nogen grund til at tro, at testbilen skulle byde på ubehagelige overraskelser, som den står her i sin flotte Alfa-røde farve. Testbilen er en 2,0 Turbo Super med 200 meget villige hestekræfter, er fra 2017 og har kørt 49.000 kilometer. Den står til salg hos Djarlo i Nærum for 299.900 kroner og føles fuldstændig stram og fast i kødet som en splinterny bil. Ingen steder er der tegn på knap 50.000 kilometer i kabinen, motoren trækker hårdere end de 200 heste antyder, og køreegenskaberne er præcis så præcise, som man forventer. Testbilen har dog, ligesom alle andre Giulia-modeller, tendens til at skrubbe forhjulene, når man drejer skarpt ved lave hastigheder. Det skyldes det unikke forhjulsophæng og italienernes ret så kompromisløse tilgang til at skabe en køremaskine. Du skal altså ikke være bange for, at noget er galt i undervognen. Ingen af de tre danske eksperter, vi har talt med, kender til generelle problemer med undervognen.

Brugttest – Mazda MX-5 er den fornuftige sportsvogn

Testbilen er udstyret med den fantastiske 8-trins automatgearkasse fra ZF, som bruges af alle lige fra Aston Martin til Iveco, og den er bundsolid. Men i testbilen hakker den lidt, når den skifter fra 1. til 2. gear de første minutter. Ifølge Casper Olsen, som ejer værkstedet Car Centre, et autoriseret Alfa-værksted, er det kun, mens bilen er helt kold, og det forsvinder da også på testbilen efter ganske kort tid. Casper Olsen kan faktisk kun komme på et andet generelt problem – dæktryksensoren er meget sensitiv og advarer ofte om for lavt dæktryk, selvom det ikke er korrekt. Men Alfa Romeo har lavet en opdatering, der skulle afhjælpe problemet.

Den danske favorit - brugttest af VW Passat

Kjeld Jensen ejer Jensen Auto, et andet anerkendt autoriseret værksted, og han har heller ikke meget dårligt at sige om Giulia. Hans bedste råd er, at alle service skal være overholdt, og så ville han på alle biler, uanset mærke, få den undervognsbehandlet, så alt efter hvor gammel bilen er, er det værd at gå efter en bil, som allerede har været behandlet.

Brugttest: Made in China - Volvo S90 D4

På trods af et ry for at være en primadonna og ammestuesnak om upålidelige italienske biler, så kan vi ikke finde nogen danske eksperter, der vil tale kritisk om Giulia. Du kan altså med sindsro kigge efter en italiensk bil, og Giulia er ved gud italiensk på alle de vigtigste parametre – bare ikke når det kommer til pålideligheden.

Alfa Romeo Giulia på biltorvet.dk

Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Alfa Romeo Giulia 2,2 JTD 210 Veloce aut. Q4
NYHED
Leasingpris/md. 3.996 kr.
Alfa Romeo Giulia
2,2 JTD 210 Veloce aut. Q4
Støvring
52.000
2017/2018
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Alfa Romeo Giulia 2,0 T 280 Veloce aut. Q4
NYHED
Leasingpris/md. 3.796 kr.
Alfa Romeo Giulia
2,0 T 280 Veloce aut. Q4
Støvring
48.000
2017
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Alfa Romeo Giulia 2,2 JTD 180 Super aut.
NYHED
239.900 kr.
Alfa Romeo Giulia
2,2 JTD 180 Super aut.
Silkeborg
150.000
2017
icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev