Udsigterne til meget højere ejerafgifter lurer på horisonten – gift for sjove biler. Så på Biltorvet har vi sat os for at finde otte fede biler, som koster under 3.000 kroner i grøn ejerafgift om året.

Det er kun et par dage siden, DI Bilbranchen, som repræsenterer over 600 bilforhandlere, har foreslået en måde at finansiere danskernes køb af elbiler i fremtiden. Ejerafgifterne til benzin- og dieselbiler skal stige med yderligere 50 procent. Og de 50 procent skal altså lægges oveni de stigninger, som allerede er vedtaget, og som i alt vil stige 36,9 procent frem mod 2026.

Nye batterier giver Toyota 1.000 km rækkevidde – men kun i Kina

Det er ikke sjovt for alle os, der drømmer om sjove og hurtige biler, som ikke kører på strøm. Men der er håb. På Biltorvet har vi fundet otte sjove biler, som alle er til at betale i ejerafgift. Vores magiske grænse er 3.000 kroner.

Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo

Alfa Romeo Giulia får slet ikke nok respekt. Bilen kører simpelthen fantastisk, og styretøjet er skarpere end flere sportsvogne. Det giver god mening, for det var Ferraris tekniske chef, der overså hele projektet, så alle modeller har eksempelvis en kardanaksel af kulfiber – selv mindste motor, som er den, vi har fundet her. Det er en sprød 2-liters benzinmotor med turbo og et fint 8-trins automatgear. På trods af ’bare’ 200 hestekræfter, kan den relativt store sedan runde 100 km/t på bare 6,6 sekunder. Det burde være kvikt nok til de fleste, og i hvert fald nok til at man kan udnytte de dejlige køreegenskaber. Og fordi bilen officielt kører 16,7 km/l, skal du kun betale 2.080 kroner i ejerafgift.

En italiensk primadonna? Brugttest af Alfa Romeo Giulia

Du kan finde den italienske skønhed fra 270.000 kroner for en model fra 2017 med 95.000 kilometer på tælleren.

Audi S3

Hvad siger du til 310 hestekræfter, firehjulstræk og bare 4,6 sekunder til 100 km/t. Audi S3 er seriøst hurtig, og i alt slags vejr. Men alligevel kan du få denne køremaskine, uden at skulle betale astronomiske dummebøder. Det skyldes, at en Audi S3 fra 2017 har et officielt forbrug på 15,4 km/l, som betyder, at du stadig ’kun’ skal slippe med 2.780 kroner årligt i ejerafgift.

Kamphelikopteren fra Ingolstadt – Audi RS3

Til gengæld er Audi S3 ikke nogen billig bil i indkøb. Du kan få en S3’er fra 340.000 kroner, men så er det generationen før. Skal du have en S3 med lav afgift, skal du slippe fra 490.000 kroner eller op.

BMW Z4 2.0 Sdrive

Man kunne med rette argumentere for, at en sportslig BMW altid skal have en sekscylindret rækkemotor, og det er fuldstændig rigtigt, men nu handler det jo om at betale så lidt som muligt i rullende afgifter. Så vi har ikke fundet den ’rigtige’, men den billige. Vi har fundet en Z4 fra 2019, som er udstyret med den ellers ret velfungerende, omdrejningsvillige og vellydende firecylindrede 2-liters motor, her med bare 197 hestekræfter.

Det er dog nok til at sende den relativt kompakte roadster til 100 km/t på 6,6 sekunder, og alligevel officielt køre 18 km/l. Det betyder, at afgiften kun er 2.620 kroner. Hvis du drømmer om en Z4, koster de fra 160.000 kroner, men skal du under 3.000 kroner i ejerafgift, koster de fra 670.000 kroner.

Mazda MX-5 2.0

Er det ikke fantastisk – selv den kraftigste version af Mazda MX-5 til dato, klarer sig stadig under 3.000 kroner årligt i ejerafgift. Det er til trods for at den ivrige 2-liters motor yder 184 heste, men fordi den bare skal slæbe på lige over et ton, er det officielle forbrug 17,5 km/l, og du skal bløde bare 2.620 kroner årligt i ejerafgift.

Brugttest – Mazda MX-5 er den fornuftige sportsvogn

Fordi vægten er lav, er MX-5 ikke bare hurtig – den er også sjov. Bilen er ekstremt levende, og er ikke nødvendigvis sat op til at være hurtigst, men desto mere sjov.

Du kan finde den mindre 1,5-liters udgave fra omkring 215.000 kroner, mens den 2-liters udgave koster fra 360.000 kroner.

Mini Cooper S Coupé

Hatchbacks har traditionelt været det bedste bud, hvis du vil have sjov, uden at det gik for meget ud over økonomien. Så vi har fundet en Mini Cooper, men en atypisk variant. Det er nemlig Coupé-varianten, som helt ærligt er ret fjollet, fordi den i forvejen begrænsede plads er blevet endnu mindre, og pæn kan man nok ikke beskylde den for at være. Men Mini Coupé er anderledes, og så kører den sjovt. Mini Cooper S har nemlig nogle fantastiske køreegenskaber, og med 184 hestekræfter er den rigeligt hurtig.

Vanvittig ’bil’ – Bilnørderne kører hillclimb med trehjulet Morgan

Det officielle forbrug er på 17,2 km/l, som boner ud i en ejerafgift på 2.080 kroner årligt. Vi har fundet et eksemplar fra 2013, som har kørt bare 107.000 kilometer med en pris på 179.900 kroner.

Peugeot 308 GTI 270

Vi fortsætter med en hatchback, som her bærer de tre legendariske bogstaver GTI. Det er selvfølgelig Peugeots 308, og her i den særlige kraftige udgave med ikke bare 250, men 270 hestekræfter. Det er ikke den sjoveste og mest underholdende GTI, men den runder 100 km/t på seks sekunder, og fortsætter til 250 km/t, så sløv er den ikke.  

Den franske sprinter - brugttest af Peugeot 308 GTI

Det bedste er selvfølgelig, at den officielt kører 16,7 km/l, som betyder, at du kun skal slippe 2.090 kroner. Hvis du er fristet, er der kun en enkelt 308 GTI til salg lige nu. Den er 2016 og har kun kørt 29.000 kilometer, og kan blive din for 280.000 kroner.

Porsche 911 Turbo

Du kan selvfølgelig også vælge at ’hacke’ systemet og finde dig en veteranbil. Når bilen fylder 35 år, falder vægtafgiften automatisk til en fjerdedel, og det gør selv kraftige biler som denne Porsche 911 Turbo billige i de løbende afgifter – bare 1.285 kroner årligt. Men husk, at veteranbilerne kommer med visse begrænsninger, så den blandt andet kun må bruges lejlighedsvis.

Ny sportsvogn eller klassisk Porsche – hvor er køreglæden størst?

Netop denne 911’er har den interne modelkode 930, fordi det er Turbo-versionen, som i sin samtid var kendt som ’the widowmaker’, fordi turbomotoren var notorisk svær at samarbejde med. Bilen her er dog blevet opdateret, så den er nemmere at leve med. Men den slags koster. Bilen er fra 1979, har kørt 130.000 kilometer, og koster 899.000 kroner.

Dieselbilen – BMW 120d

Diesel er efterhånden blevet et fyord, og straffes derfor med en såkaldt udligningsafgift, som gør bilerne, som jo typisk udleder færre gram CO2, markant dyrere i grøn ejerafgift. Men ikke denne BMW. Det er en 120d, som i forvejen kører fremragende med et lille, stift chassis, baghjulstræk, direkte styretøj og en 2-liters dieselmotor med 190 hestekræfter.

Kan du blive rig på fede biler? Bilnørderne taler investering

Hvis du vil have en underholdende pendlerbil, så findes der ikke meget bedre end BMW 120d. Dieselmotoren er nemlig oprigtigt økonomisk, så det officielle forbrug er opgivet til 25,5 km/l, og det kommer dig altså til gavn ved ejerafgiften, som kun er 2.640 kroner.