Alt handler om elbiler, og det kan også ses på priserne på almindelige benzin- og dieselbiler. Derfor har vi sat os for at finde fem fede, men oversete biler, hvor andre har måtte tage det helt store værditab.

Danske bilkøbere vil i den grad gerne købe elbiler, og det påvirker prisen på brugte fossilbiler. Alt det ved du sikkert godt, så lad os springe det over, og se på om du kan finde nogle gode tilbud på lettere oversete benzin- eller dieselbiler. Vi har samlet fem fede biler, som du måske selv helt har glemt, fordi alt handler om batterier og afgiftsfritagelse.

Alfa Romeo Giulia 2,0T 200 Super 2017

Alfa Romeo Giulia er absolut en overset bil. Få biler kører lige så engagerende og knivskarpt som den klassiske sedan. Ferraris tekniske chef overså hele Giulia-projektet, og det har smittet af. Alle modeller har eksempelvis en kardanaksel i kulfiber. Og vores brugttest har tilmed vist, at bilen er langt mere solid, end man kunne frygte af en italiensk skønhed.

En italiensk primadonna? Brugttest af Alfa Romeo Giulia

Vi har fundet en bil fra 2017, som har kørt 133.000 kilometer og er udstyret med basismotoren på to liter med 200 heste, som flytter sedanen rigeligt kvikt – 100 km/t ekspederes på 6,6 sekunder. Til trods for basismotoren, var nyprisen dengang 515.000 kroner. Nu kan den blive din til 219.900 kroner.

BMW 330d Touring 2018

Dagens eneste dieselmotor – men her får du også tre liter og seks cylindre. 258 hestekræfter og massive 560 Nm er nok til at trække din campingvogn over Brennerpasset, hvis du skulle have den slags masochistiske indfald.

Tyske familieværdier - brugttest af BMW 320d Touring

Motoren ligger i en BMW 3-serie, som i denne generation faktisk har både et bagsæde og bagagerum, der kan bruges, og så kører den naturligvis fremragende. Bilen vi har fundet har tilmed kun kørt 139.000 kilometer, så der burde være masser af liv i den endnu. Du skal dog sikre dig, at N57-motoren har fået skiftet taktkæde, og at bilen ikke kun har kørt korte ture. Til gengæld kan du så få et ægte diesellokomotiv, der runder 100 km/t på 5,6 sekunder, fortsætter til 250 km/t, og officielt kører knap 20 km/l. Det er godt for ejerafgiften, som kun lige er over 6.000 kroner årligt. Og så er der nyprisen. Tilbage i 2018, var den 752.955 kroner. I dag kan den blive din for 239.900 kroner.

Jaguar F-Type 3,0 Supercharger Coupé 2014

Her har vi fat i en bil, som du helt sikkert heller ikke lige havde overvejet – Jaguar F-Type. Designet er skabt af Ian Callum og er allerede ikonisk. Modellen er en slags Porsche 911-konkurrent, men til forskel fra tyskeren får du her et karrosseri i aluminium, og tjek for øvrigt også lige hvad en 10 år gammel 911’er koster. Den koster det samme, som denne F-Type – bare uden afgift.

Firecylindret Jaguar F-type er et røverkøb der skal prygles

Bilen her har kørt relativt meget – 143.000 kilometer, så det er vigtigt at tjekke, at den er blevet passet og plejet med service hos en Jaguar-ekspert. Men så kan du også nyde den vellydende treliters V6’er med 380 hestekræfter, som gør bilen i stand til at runde 100 km/t på under fem sekunder. Og så er der nyprisen – i 2014 var den 1.595.000 kroner. I dag kan du cirka skære én million kroner af.

Jaguar XE 2,0 P200 Pure 2015

Vi fortsætter med endnu en Jaguar. For Jaguar XE er helt sikkert også overset, og det er en skam. Den kompakte sedan er ligesom coupéen bygget i aluminium med avancerede hjulophæng og har dermed skarpe og underholdende køreegenskaber.

Eksotisk brite – brugttest af Jaguar XE

Bilen her har en toliters benzinmotor, baghjulstræk og 200 hestekræfter, meget lig Alfa Romeo Giulia. Vildkatten her har kun løbet 95.730 kilometer, så der er masser af bil tilbage. Nyprisen var i 2015 540.900 kroner – i dag kan du få den for 199.800 kroner.

Kia Stinger 3,3 T-GDI GT 4WD 2018

Endnu en fed, men overset bil – Kia Stinger og dens biturbo V6’er og avancerede firehjulstræk, var konstrueret til at få europæerne til at indse, at koreanerne godt kunne lave fede og spændende biler. Så motoren yder 370 hestekræfter, og firehjulstrækket kan sende de fleste kræfter til baghjulene, men alligevel holde bilen i skak, hvis dine evner ikke rækker helt til at være Ken Block. 

Det koreanske autobahn-missil - brugttest af Kia Stinger

Vi har fundet en bil, der kun har kørt 130.000 kilometer, og så er den stadig dækket af fabriksgarantien, men du bør alligevel holde øje med, at olieintervallerne er passet, og så kan den blå lakering være lidt skrøbelig, så tjek lakken for stenslag og lignende. Og så kan du lune dig ved tanken om, at andre har betalt 833.999 kroner, mens Stinger i dag kun koster 369.900 kroner.