Nissan har produceret Leaf i 10 år i over en halv million eksemplarer. Vi dykker ned i historien, og undersøger hvor længe batteriet faktisk holder.

Stamfaderen til den moderne elbil kan fejre 10-års fødselsdag. Vi taler selvfølgelig om Nissan Leaf, der blev introduceret i december 2010. Den var bilernes svar på en hjørnesofa i kunstlæder. Eller sådan kørte den i hvert fald. Batteriet på 24 kWh gav bilen en officiel rækkevidde på bare 175 kilometer. Men det var via den snydagtige NEDC-cyklus, så ude i virkeligheden var rækkevidden tættere på 120 kilometer – i godt vejr. Elbilerne er heldigvis kommet langt siden, men vi ville ikke være her nu uden den rullende sofa fra Nissan.

Nissan Qashqai får elektrisk storebror

Skarpe priser
Dengang havde Nissan nærmest hele markedet for sig selv, men i dag har Leaf svært ved at holde konkurrenterne på afstand. En af løsningerne er at sænke priserne, så i dag kan du købe en Nissan Leaf Visia med 40 kWh batteri og en WLTP-rækkevidde på 285 kilometer for 214.900 kroner. Til sammenligning kostede modellen 290.690 kroner i 2011. I den nye model får du blandt andet klimaanlæg, opvarmet rat og sæder (også bagsæde) samt nøglefri betjening. Har du brug for mere rækkevidde, kan du få Nissan Leaf Acenta med et 62 kWh stort batteri til 274.900 kroner. Her er rækkevidden 385 kilometer, og standardudstyret omfatter blandt andet navigation, adaptiv fartpilot og nøglefri betjening.

Elektrisk boost til Leaf – vi kører Nissan Leaf e+

Mange biler, få problemer
Der er altså sket meget for elbilerne på 10 år. I 2011 var der således 2.379 ladestandere i hele EU – i dag er der 213.367. Og med 10 år og over 500.000 biler bygget, kan vi efterhånden begynde at vurdere, hvor solide elbilernes batterier er. For det lader til, at vi slet ikke behøver at være så bange for batterier, der går i stykker. Ifølge Nissan Danmarks kommunikationschef, Ann Strøby, har Nissan solgt i alt 57.800 biler frem til oktober i år i Norden og de baltiske lande. Men kigger man på, hvor mange batterier, der har været repareret eller udskiftet på garantien, så er det mellem 10 og 20 i alt. Hun kan dog ikke oplyse, hvor mange batterier, hvor man har udskiftet individuelle celler, som er mere nærliggende, hvis batteriets kapacitet begynder at falde. Men den overordnede konklusion må være, at du ikke skal frygte dyre regninger på elbilens batteri.

Hvad er billigst at eje – elbil eller benzinbil?

Fakta: Så billig er elbilen
Det er ikke kun ved indkøbsprisen, du kan spare penge. Nissan Danmark har lavet et regnestykke over fem år og 100.000 kilometer, hvor man sammenligner en almindelig benzindrevet Qashqai Acenta med 160 hestekræfter og automatgear med en Leaf Acenta. I regnestykket inkluderer man både faste udgifter som ejerafgift og forsikring, samt serviceaftale og installation af ladestander, ja selv afskrivning på bilernes værdi er der tænkt på. Og resultatet taler for elbilen. Man sparer 45.636 kroner over de fem år ved at vælge Leaf.

Elektrisk favorit - ny Nissan Leaf

Den store post for benzinbilen er selvfølgelig benzin, som beregnes til at være 61.047 kroner. Men den beregning er baseret på det officielle forbrug på 17,2 km/l. Hvis man i stedet bruger hjemmesiden Spritmonitor.de, en uafhængig side hvor bilejere kan oplyse deres gennemsnitlige forbrug, ser resultatet anderledes ud. På baggrund af 187 biler kan man se, at det reelle gennemsnit for en Qashqai 1,3 160 hestekræfter er 12,8 km/l. Og så bliver udgiften til brændstof i stedet 82.031 kroner, og den endelige besparelse vil så i stedet være 66.620 kroner, som du skal betale mindre for at køre en Nissan Leaf – svarende til 13.324 kroner årligt.