Den nye generation af Nissan Leaf byder på længere rækkevidde og avanceret udstyr, men den store overraskelse gemmer sig i måden den kører på – her er en elbil, der kører sjovt.

Hvis du lige som jeg er glad for biler, så har du garanteret et stykke vej, du finder ekstra fornøjeligt at køre – og hvis du nu sad bag rattet af den nye Nissan Leaf, så ville du garanteret nyde turen endnu mere. Den er nemlig sjov, og så kører den på strøm.

Toyota laver endelig plugin-version af Prius - og den er god

Til forskel fra den tidligere generation, som kørte som en forvokset sækkestol, så er den nye Leaf tæt på at opføre sig sporty. Styretøjet er ikke bare direkte, det har også en overraskende fin feedback, som er uvant i en bil, som virker så langt fra gammeldags mekaniske biler, men du har altså en fremragende fornemmelse med forhjulenes gøren og laden. Selve undervognen er markant mere fast end tidligere, og derfor er der minimal krængning gennem sving, og Leaf opleves præcis og sikker, hvilket opfordrer dig til at tage svingene lidt hurtigere – det er sjovt, selvom der ikke er nogen forbrændingsmotor til at levere et æggende soundtrack.

I stødet
Elmotoren trækker på forhjulene, og selvom den lydmæssigt ikke gør meget væsen af sig, så er der masser af go i den. 150 hk og 320 Nm i alt, der er tilstede, så snart du presser speederen mod måtten. 100 km/t rundes på 7,9 sekunder, men det er specielt 0 til 60 km/t, der imponerer. Du stryger foran alle andre i lyskryds, og det store overskud giver en meget afslappet kørsel, når du ikke kører som en kåd teenager.

En hybrid, der spiller - Kia Niro Plugin

Kombinationen af kraftoverskud, intet gear og lavt støjniveau gør Leaf til en meget komfortabel cruiser. Tilsæt så nogle meget komfortable forsæder og en spidsfindig opfindelse, som Nissan kalder e-Pedal, som næsten overflødiggøre bremsepedalen, og du får den perfekte bybil. Nissan anslår selv, at op mod 90 procent af al kørsel kan klares med kun én pedal, og det er ikke helt ved siden af. Når du slipper speederen, bremser bilen markant, fordi den samtidig opsamler store mængder energi, og med lidt tilvænning behøver man således slet ikke at bruge andet end speederen. Det er vældig nemt og afslappet.

En Tesla med ordentlig rækkevidde - Tesla Model S100D

En gang i mellem er det dog nødvendigt at bruge den traditionelle bremse, og det er ikke nogen stor fornøjelse. Bremsepedalen føles nemlig svampet og vattet, og bremsepedalen har en lang vandring, før bremserne aktiveres – det er ikke synderligt tryghedsskabende, når du gerne vil stoppe for noget, som pludselig er dukket op foran dig. Den vattede oplevelse af bremsepedalen er klart mest udtalt med e-Pedal aktiveret – det er dog muligt at køre helt uden funktionen, som i en traditionel bil.

Ekstra rækkevidde
Den nye Leaf har fået et markant større batteri, som nu er på 40 kWh. Ifølge NEDC-normen kan den køre op til 378 kilometer, mens den testede Tekna med 17-tommer fælge er opgivet til 270 kilometer. Nissan Danmark skriver selv, at mellem 165 og 300 kilometer er realistisk alt efter kørestil. I løbet af testugen kørte vi mindst 220 kilometer på en opladning med masser motorvejskørsel og aircondition og tung speederfod, så rækkevidden er godkendt.

Den største ulempe ved det store batteri er en lang ladetid. Hvis du skulle lade bilen fra dit sommerhus med et almindeligt 230 volts stik, så kan det tage op til 26,5 timer fra tomt batteri til 100 procent. Fra en offentlig ladestander med 16 ampere tager det op til 15 timer, men vi oplevede ikke et egentligt problem i løbet af ugen, selvom vi kørt knap 300 kilometer. En hurtiglader på 50 kW kan lade batteriet fra tomt til 80 procent på 40 til 60 minutter. 

Plads til indkøb
En af de gode nyheder ved den nye Leaf er, at du har markant mere plads i bagagerummet til hakket oksekød, flåede tomater og løg. Den gamle Leaf kunne rumme 370 liter, mens den nye tager 435 liter, som langt overgår eksempelvis en almindelig Volkswagen Golf, der rummer 380 liter. Bagsædet er en smule klemt på grund af den skrånende bagrude, så det er svært at sidde opret på bagsædet, hvis du er over 185 centimeter. 

En lille pendlerdiesel - Nissan Micra 

Selve kabinen er veludstyret i Tekna-varianten med Bose-musikanlæg og ProPilot-systemet, der er Nissans navn for en avanceret adaptiv fartpilot. Også instrumenthuset har nu fået en digital skærm, der kan vise mange forskellige informationer omkring elbilen og dens rækkevidde.

Den gamle Nissan Leaf kunne bryste sig af at være verdens mest solgte elbil, og det kunne den nye meget vel også gå hen og blive. Den er sjov, praktisk og har en rækkevidde, de fleste vil kunne leve med – en klar favorit.