Designet kan diskuteres, men takket være netop det, er Hyundais Ioniq 6, mærkets nyeste elbil, noget af det mest energieffektive, du kan finde på det danske marked. Det vindglatte design giver nemlig 107 kilometer ekstra rækkevidde.

Specielt skråt bagfra, ligner den nye Hyundai Ioniq 6 bagenden på en babyelefant, som moderen er kommet til at sætte sig på. Nu hører design jo generelt til under personlige præferencer, men når det handler om Ioniq 6, er designet svært at komme udenom. Det specielle design er sådan, fordi det er mest aerodynamisk sådan.

Genial aerodynamik

Bilens profil er inspireret af en flyvinge, mens fronten har aktive flaps, der kun åbner sig, når det er nødvendigt at køle. En særlig kanal sidder tilmed i ydersiden af kofangeren på hver side. Den leder luften udenom fronten og ned langs bilens sider. Som noget helt nyt, har Hyundai også anvendt et stykke plastik, der sidder nederst i skærmkassens ene side ved forhjulene. På den måde er der næsten ingen afstand mellem skærm og hjul, og på den måde undgår man, at luften presses ind i skærmkassen og hvirvles op. For at få det mest vindglatte design, handler det om at føre luften roligt forbi, og det lader til at lykkes for Hyundai.

Mercedes vil bygge elbil med over 1.000 km rækkevidde takket være vild aerodynamik

Normalt er det kun nørder, der taler om Cw eller Cd-værdi. Sådan udtrykker man, hvor effektiv bilen er til at skære igennem vinden, og jo lavere, jo bedre. Et oprejst voksent menneske har en Cd-værdi på mellem 1 og 1,3, mens en Land Rover Defender har en værdi på 0,59. Den nye Hyundai Ioniq 6 har en Cd-værdi på 0,21, mens Porsche Taycan har en værdi på 0,22, og Tesla Model 3 har en værdi på 0,23. Det betyder, at Tesla’en skal bruge mere energi på at skubbe luften væk.

Kærkommen opdatering – derfor er Audi Q8 e-tron bedre end nogensinde

Med det mindste og letteste 59 kWh batteri er forbruget officielt ned på 13,9 kWh/100 km. Mest energieffektive Tesla Model 3 kan til sammenligning klare 14,9 kWh/100 km.

Det laver forbrug er centralt, fordi det er med til at give en længere rækkevidde. Sammenligner vi med Hyundais egen Ioniq 5, som 6’eren sjov nok deler al teknik med, så har mest effektive Ioniq 5 med 77,4 kWh batteri og 229 hestekræfter et officielt forbrug på 17 kWh/100 km. Det betyder, at du – i hvert fald i teorien – kan vride op til 507 kilometer ud af batteriet. Samme batteri og 229 heste giver i Ioniq 6 en rækkevidde på 614 kilometer og et forbrug på 14,3 kWh/100 km. Det er altså 107 kilometer mere på grund af det uelegante design.

Haltende kabine

Hvor søstermodellen imponerer med et funky design og en meget rummelig kabine, lider man lidt i Ioniq 6. Der er fin benplads på bagsædet, men vinklen på sædet gør, at der ingen lårstøtte er, og det aerodynamiske design placerer loftet lige der, hvor jeg ellers skulle have hovedet.

Hurtigere end et Happy Meal – Hyundai Ioniq 5

Designet er friskt, og der er masser af udstyr, som en 12,3 tommer touchskærm med dansk navigation og den lige så store digitale instrumentering. Bilen byder også på varme i rattet og på forsæder, adaptiv fartpilot med Stop & Go, 2-zonet klimaanlæg, så man mangler ikke udstyr i selv basisversionen Essential. Men plastkvaliteten er ikke på højde med konkurrenterne, og eksempelvis dørsiderne, hvor Hyundai har fjernet knapperne til ruderne og flyttet dem ind i midterkonsollen, føles som en uendelig væg af hård, glat plastik. Samlekvaliteten fejler ikke noget, men selv en Tesla har mere lækre materialer i kabinen.

Anmeldelse: Tesla Model Y - sådan kører den rabatramte tyske version

Pladsen i bagagerum og frunk kan heller ikke slå søsteren Ioniq 5. I bagagerummet kan der være 401 liter, og i frunken op til 45 liter. Til sammenligning klarer Ioniq 5 527 liter og 57 liter, så designet og aerodynamikken koster altså på det praktiske.

Hård konkurrence

Køremæssigt har Hyundais ingeniører optimeret på bilen i forhold til Ioniq 5. Blandt andet sidder servopumpen nu på selve ratstammen, og man anvender nogle særlige bøsninger i alle ophæng, som skulle skærme bedre mod vibrationer og rystelser.

Skoda Enyaq 60 – stadig den oplagte elbil til Familien Danmark

Bag rattet føles Ioniq 6 en smule mere fast end sin søster, som gør den en anelse mere dynamisk, men GTI-køreglæde får du ikke, og det er også helt fint, for Ioniq 6 er bedre som langtursvong. Det er også det, du skal gøre op med dig selv. Har du brug for mere plads, eller er du typen, der pendler meget på motorvejen, for så vil dog nok se en stor effekt af Ioniq 6’s aerodynamiske design.

MG4 er sjov, billig og praktisk – men langtfra perfekt

Men som alle andre elbiler har Ioniq 6 et kæmpe problem i skrivende stund – Tesla – som endnu en gang har sat priserne ned. Du kan nu få en Tesla Model 3 Long Range for 389.990 kroner. Her får du 602 kilometer rækkevidde, 498 hestekræfter og 0 til 100 km/t på 4,4 sekunder. En Hyundai Ioniq 6 Long Range Performance Advanced med firehjulstræk, 325 hestekræfter og 0 til 100 km/t på 5,1 sekunder koster til sammenligning 464.995 kroner. Så jeg ville nok tage Tesla’en.