Vision EQXX er Mercedes seneste koncept, som skal vise os, at det er muligt at køre over 1.000 kilometer i en batterielektrisk bil – bare den er aerodynamisk nok.

Mercedes har netop præsenteret deres seneste koncept, der viser bilfabrikkens forventninger til fremtiden. Modellen kaldes Vision EQXX, og den kan køre over 1.000 kilometer på én enkelt opladning. Det er til trods for, at batteripakken faktisk er en smule mindre end tyskernes nuværende langdistance-løber EQS.

Mercedes sprænger rammerne for elbiler – 770 kilometer rækkevidde i EQS

Her er nettokapacitet på 107,8 kWh, og den officielle rækkevidde for EQS er op til 743 kilometer. I konceptbilen er batteripakken er på lige under 100 kWh, men optager 50 procent mindre plads og vejer 495 kilo, eller 30 procent mindre end batteripakken i EQS. Batteri og elmotoren, som yder 204 hestekræfter, er udviklet af Mercedes selv og deres underafdeling Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP), som blandt andet står bag Mercedes F1-succes.

Vild aerodynamik

Hemmeligheden bag den imponerende rækkevidde findes blandt andet i bilens design, der sikrer en Cd-værdi på bare 0,17. Til sammenligning har førnævnte EQS – som er verdens mest aerodynamiske produktionsbil – en Cd-værdi på 0,20.

Det på én gang klassiske og innovative coupédesign er både harmonisk og sportsligt, og ingen detalje har været for lille. Selv dækket er designet, så der er mindre vindmodstand. Visuelt leder designet tankerne hen på konceptbilen Mercedes Concept IAA fra 2015, som du kan se billeder af sidst i galleriet. Her brugte man aktiv aerodynamik til at opnå en Cd-værdi på 0,19, og det gør den nye model også.

Glem alt om diesel-taxa’er – her er den nye elektriske E-Klasse

I udviklingen af den nye model har man brugt fysiske vindtunneler mindre. I stedet har man brugt endnu mere avancerede computerprogrammer, og det har hjulpet til, at man har kunne færdiggøre det aerodynamiske design på et halvt år, hvor det normalt tager et helt år.

Mercedes Vision EQXX viser, hvordan vi forestiller os fremtidens elbil, og med et forbrug på under 10 kWh per 100 kilometer, kan den tilbagelægge over 1.000 kilometer på en opladning med strøm fra et batteri, der kan ligge i en kompakt bil, siger CEO hos Mercedes, Ola Källenius.

Lav vægt

For at opnå den imponerende rækkevidde, har man ikke kun arbejdet med aerodynamikken, men også med lav vægt og lav rullemodstand. Bremseskiverne er i aluminium og meget lette, dækmønsteret har en ultralav rullemodstand, og den samlede vægt kan holdes på omkring 1.750 kilo. Til sammenligning vejer en Tesla Model S med 100 kWH batteri 2.250 kilo.

Tysk luksus på tilbud – Mercedes C300

Det er jo en Mercedes, så kabinen er også noget for sig selv, hvor fører og passager blandt andet møder et softwarebaseret brugerinterface, som tager udgangspunkt i et display, der strækker sig hele 120 centimeter på tværs af kabinen. Samtidig har man gjort omfattende brug af genanvendelige materialer. Tæpperne i kabinen er eksempelvis fremstillet af bambusfibre, mens sæder og overflader er betrukket i et vegansk alternativ til læder.

Indtil videre er Vision EQXX stadig kun et koncept, men mon ikke vi ser flere af ideerne i fremtidige produkter fra Mercedes.