Audi e-tron var allerede en lækker og komfortabel elektrisk SUV, da den blev introduceret. Nu hedder den så Q8 e-tron og har fået et usynligt, men vigtigt facelift – Q8 e-tron får nu op til 44 procent mere rækkevidde.

Audi e-tron var en af de første elektriske SUV’er. Tesla Model X var selvfølgelig landet, og Jaguar havde lige slået Audi og Mercedes EQC med deres I-Pace, men e-tron var på mange måder den mest helstøbte. Men den havde et stort, altoverskyggende problem – rækkevidden. Den over 2,5 tons tunge SUV var tørstig efter strøm som få, og til trods for det 83,6 kWh store batteri, var det ikke tilfredsstillende.

Fuld af børnesygdomme – brugttest af Audi e-tron

Nu har Audi så indset, at deres navnekabale ikke kan gå op, hvis modellen bare hedder e-tron, for det gør alle de andre elmodeller jo også, så modellen har fået et facelift og tilnavnet Q8 e-tron. Selve faceliftet er der ikke meget at skrive hjem om. Nyt fælgdesign og lys rundt i grillen, men du skal nok være den helt særlige type Audi-ejer for at interessere dig for det. Den altoverskyggende nyhed er, at Q8 e-tron har fået mere rækkevidde.

Større batteri

Hvis vi starter med den ’lille’ 50-variant, så har den fået batteriet fra storebroren. Batteriet har en bruttokapacitet på 95 kWh, og man udnytter nu en smule mere af batteriet, så nettokapaciteten er blevet 89 kWh, mod 64 kWh i den gamle. Det giver en gedigen forøgelse af rækkevidden, så den nu er 485 kilometer. Det er en forbedring på 44 procent, hvoraf de 33 procent kommer fra det større batteri, mens vi kommer tilbage til de øvrige forbedring om lidt.

Dårligt batteri i elbilen? Nu kan Applus teste det på 20 minutter

Den store Q8 e-tron 55 har fået et endnu større batteri på 114 kWh brutto og 106 kWh netto. Det fylder det samme, som det gamle batteri, men det er pakket anderledes, og derfor har man fået en 20 procent højere energitæthed, og alligevel er batteriet kun blevet 24 kilo tungere.

Rækkevidden er sprunget til 574 kilometer, som er en forbedring på 32 procent, hvoraf de 20 procent kommer fra det større batteri. De øvrige 12 procent kommer fra optimering, der fordeler sig over små, næsten usynlige ændringer i bilens aerodynamik og en opdateret motor.

Bilnørderne tester ministerbiler – 20 år gammel V8'er eller luksushybrid til spotpris

Q8 e-tron er således gået fra en CW-værdi på 0,28 til 0,27, og det lyder måske ikke af meget, men det betyder en del, specielt på motorvej. Eksempelvis giver en ny-designet spoiler under bilen ved hjulene fem ekstra kilometer. I grillen sidder et air curtain af mangel på bedre, som åbner og lukker sig, alt efter om bilen har behov for køling. Og det er forbedret, hvilket giver fire kilometer ekstra rækkevidde.

Flere viklinger

I jagten på længere rækkevidde har de tyske ingeniører opdateret motoren på bagakslen – Q8 e-tron har selvfølgelig firehjulstræk fra to elmotorer – og enten 340 eller 408 hestekræfter. Men i stedet for 12, har den nye motor nu 14 viklinger, som skaber magnetfeltet.

Brugttest af Audi A4 Avant - hurra for en klassisk stationcar

Med den samme mængde strøm kan motoren nu skabe et kraftigere magnetfelt, som så skaber et højere drejningsmoment. Hvis momentet ikke bruges fuldt, har motoren brug for mindre strøm til at levere samme momentet, og det sænker forbruget, som dermed øger rækkevidden.

Vores første tur var for kort til at sige noget om et forbedret forbrug, det må vente til vi har bilen i en hel testuge. Til gengæld var turen nok til at bekræfte, at en af Q8 e-trons største forcer er intakt. Bilen er nemlig stadig vildt komfortabel, takket være luftaffjedring og en lækker kabine.

Den elektriske rumraket - brugttest af Tesla Model X

Med faceliftet har man gjort styretøjet mere præcist, og så har man skiftet bøsningerne i bærearmene til undervognen. Det giver en smule mere fasthed og mere kontante køreegenskaber, men det er mikroskopiske ændringer. Faktum er, at Q8 e-tron glider hen over ujævnheder, men kan sagtens bevæge sig gennem sving med (alt) for høj fart, uden på nogen måde at virke usikker.

Den elektriske gentleman - brugttest af Jaguar I-Pace

Kort sagt har Audi opdateret Q8 e-tron lige der, hvor den havde allermest brug for det – en kærkommen opdatering.