Der findes ikke noget mere firkantet, maskulint eller tidløst end Mercedes G-Klasse. Men er firehjulstrækkeren lige så solid, som den ser ud? Vi finder alle svagheder ved den legendariske Geländewagen.

Hvad har danske værnepligtige og russiske gangsta-rappere tilfælles – de kan alle kalde Mercedes Geländewagen for deres firmabil. Da den blev introduceret i 1979, var den tænkt som et arbejdsredskab i stil med Land Rover og Jeep, men igennem de 40 års produktion er G-Klassen blevet et eftertragtet objekt, der med STORE BOGSTAVER viser, at du har succes. Måske derfor, den tiltaler rappere, men der skal være gang i pladesalget, hvis du skal have råd til en. Testbilen er fra 2014 og har kørt 127.000 kilometer. Den er til salg hos Dansk Turbo Teknik på Amager for 997.000 kroner.  

Gammel kærlighed ruster ikke - brugttest af Land Rover Defender

Motoren i testbilen er en 350 BlueTec, som betyder, at den har et AddBlue-system, der begrænser udslippet af skadelige NOx-partikler. Det er jo godt for resten af trafikken, men du er måske mere interesseret i at vide, at de 211 hestekræfter og 540 Nm fuldt er tilstrækkelige til at flytte den tunge bil afsted i et hæderligt tempo. I kombination med den 7-trins 7G-Tronic-automatgearkasse får du den flyderfornemmelse, som passer sig til en Mercedes i millionklassen, og fra din høje udkigsplads bag rattet, er det svært ikke at føle sig som kongen af København. Eller måske oliesheiken. For når du kigger på en G-Klasse med diesel-V6’eren, som har motorkoden OM 642, så skal du først og fremmest kigge efter olie. Der er to forskellige steder, den typisk spilder olie fra, og de er begge besværlige at komme til. Det forklarer Jacob Jepsen, der er indehaver af det uafhængige Mercedesværksted JTC i Greve.

Har du styr på olien?
Det mest almindelige læk kommer fra pakningerne ved oliekøleren. De koster bare 16 kroner stykket, men problemet er, at køleren sidder inde i v’et på motoren, og derfor skal man fjerne mange ting for at komme til. Og når man alligevel har alt væk, anbefaler Jacob Jepsen, at man samtidig skifter udstødningsmanifold. I alt er det en opgave til 12.000 kroner. Det kan dog også være pakdåsen, der sidder på bagsiden af motoren ind mod krumtappen. Igen koster selve pakdåsen nærmest ingenting, men man skal have motor og gearkasse adskilt for at kunne komme derind, og da olien løber i samme drænkanal som eventuel olie fra en utæt oliekøler, kan det være svært at finde frem til hvilken af de to syndere, der bærer skylden.  

Mors drøm – Mercedes GLB

En anden typisk fejl er utætte flammeskiver på indsprøjtningsdyserne. Og det opdager du nok, når du kører i bilen. Utætheden lader nemlig gas slippe ud, og det ryger så fra indsugningen til klimaanlægget ind i kabinen som en sødlig lugt. Hvor dyrt det er skifte en flammeskive afhænger meget af, hvor meget koks der er bygget op omkring dysen – hvis der er meget, kan den sidde rigtig godt fast. OM 642-motoren har flere typiske fejl, men er grundlæggende rigtig solid ifølge Jacob Jepsen. Han advarer dog, at man skal sørge for at få renset et eventuelt tilstoppet partikelfilter med det samme. I værste tilfælde skal filteret skiftes, og et nyt koster mellem 12.000 og 14.000 kroner.

Fætter Højben - brugttest af Mercedes GLA

Olie eller mangel på samme kan også være en synder i transmissionen. 7G-Tronic gearkassen er solid, men fordelergearkassen kan være en svaghed, fordi den har separat olie, og den bliver overset ved nogle services. Du kan høre, hvis fordelerkassen er slidt op ved at dreje skarpt. Hvis der er en mislyd, så skal du være opmærksom – det er simpelthen tandhjul, der hopper over. Hvis fordelerkassen er rigtig slidt, så kan det også høres ved almindelig acceleration. Løsningen er at renovere gearkassen, og det er ikke billigt.

Brugttest: Sådan køber du Maserati Ghibli uden bekymringer

En G-Klasse har legendariske terrænegenskaber og hele tre differentialespær, men de færreste kunne drømme om at tage den svinedyre tysker med i pløret, med mindre du kigger på de helt gamle modeller, som 240 GD. Det er dog en god ide at kigge under bilen for tegn på bøjede eller skrabede dele af rammen, affjedring og transmissionen. Når du kigger på bilen, så kig efter rust under gummilisten til forruden. Det samme kan ske rundt om baglygter og omkring bagdøren. Du skal også være opmærksom på knækkede baglygteglas, som kan slippe fugt ind. Specielt den højre. Her sidder forstærkeren til musikanlægget, og den kan kortslutte, hvis du er uheldig.

En italiensk primadonna? Brugttest af Alfa Romeo Giulia

De få kendte problemer bør ikke skræmme dig, hvis du virkelig vil have en G-Klasse. Selv 12.000 kroner til en motor smurt i olie er en dråbe i havet, når du ser på, hvad modellen koster i indkøb og at holde kørende årligt. Testbilen koster 17.000 kroner årligt alene i vægtafgift. Men det koster, hvis du vil være villavejens oliesheik.