I 113 år har Morgan bygget deres trehjulede model, men nu er de klar med den nye model Super 3. For første gang er den IKKE bygget med træramme – og så kommer motoren fra Ford Fiesta.

Den har hverken prisen eller kræfterne til at matche en superbil, men Morgans trehjuler vækker opsigt som ingen anden. 3 Wheeler er en fuldstændig vanvittig konstruktion med tre hjul, en ramme i aksetræ og en 2-cylindret motorcykelmotor placeret allerforrest i bilen. Sådan har det været i hele 113 år. Men ikke længere.

En Morgan til det nye århundrede – Plus Six har 340 hestekræfter

Morgan har netop præsenteret deres nye model, Super 3. Og der er virkelig sket noget. Den nye model er nemlig ny fra top til tå, og første nye konstruktion siden Aero 8, som blev lanceret i 2000. Bilen er bygget op med en monocoque i aluminum som på en supersportsvogn, og Morgan har således droppet det faste indslag med en ramme i asketræ. Det giver et både lettere og stærkere chassis, så crashtestsikkerheden for den lille bil er lige så god, som Morgans øvrige modeller. Panelerne er også i aluminium, men i stedet for at være presset, så er de varmet op, til de bliver plastiske, og med vakuum former man så panelerne. Morgan kalder det Superform, og den er unik.

Go fra Fiesta

Morgan har kastet den gamle motorcykelmotor ud, og i stedet har de installeret en 1,5-liters trecylindret motor fra Ford i Super 3. Motoren er valgt, fordi den er ekstremt kompakt, men til forskel fra eksempelvis Ford Fiesta ST, hvor motoren også findes, har man droppet turboen, og det giver en effekt på 119 hestekræfter og 150 Nm.

Tak Mr. Haynes – en hyldest til manden bag Haynes-manualen

Ikke overraskende er tørvægten bare 635 kilo, så Super 3 er alligevel rimelig rap, og 100 km/t rundes på cirka syv sekunder. Gearkassen kommer for øvrigt fra Mazda MX5, og baghjulet drives med et særligt bælte, der er fremstillet i kulfiber.

En af fordelene ved motoren er, at den kan placeres bag forakslen, så vægtfordelingen bliver optimal. Det skulle give nogle seriøst underholdende, men stabile køreegenskaber. Det enkelte baghjul har den fordel – eller ulempe for nogen – at grebet i dækket let overvindes, så den lille bil er nem at få til at overstyre.

Morgan har arbejdet sammen med Avon for at udvikle et helt nyt dæk i 20 tommer, som Forhjulsaffjedringen er gjort så let, som mulig, mens der er tænkt på vindmodstand, og at lede luft ind i køleren, som noget utraditionelt er placeret på siden af bilen.

Vandtæt kabine

Den lille Morgan er noget rå i det, men denne gang har designerne udviklet kabinen, så den kan tåle både støv og vand – ganske praktisk, når man nu ikke har tag. Når du bestiller din bil, kan du vælge mellem læder, sadellæder, vinyl og et stof, der er vandafvisende og modstandsdygtig overfor UV-stråling.

Tre hjul og smadret front – denne Porsche koster 3 millioner kroner

Under sæderne er der et rum, som kan aflåses, og langs siderne af bilen kan man få monteret elastiske stropper, hvor man kan placere kort, jakken eller mindre tasker – børn kan ikke anbefales.

I Storbritannien starter priserne ved 374.288 kroner, men det er selvfølgelig uden en dansk afgift, og du kan i princippet bestille en model i dag.