Med 110 år på bagen var det på tide, at Morgan opdaterede deres klassiske sportsvogn. Nu har den samme 6-cylindrede motor, som den nye Toyota Supra, men rammen er stadig bygget i asketræ.

Asketræet har i århundreder været brugt til at bygge buer, spyd og gulve – og i starten af det 20. århundrede var asketræet med på de allerførste flyvninger. Der er dog sket meget, og siden har mennesket opdaget mere velegnede materialer til at bygge f.eks. sportslige biler – altså bortset fra en flok halvskøre englændere på grænsen til Wales. Hos Morgan Motor Company har man bygget biler på samme måde i 110 år – med en ramme af asketræ.

Tak Mr. Haynes – en hyldest til manden bag Haynes-manualen

Og selvom man har brugt 54,5 millioner kroner på udvikling de seneste tre år, så er der selvfølgelig også asketræ i den helt nye Plus Six, som bygges på den nyudviklede platform CX-Generation. CX er de romerske tal for 110, og platformen skulle gerne være fremtidssikret – i det mindste de næste 10 år. Det meste af platformen er nemlig lavet i aluminiumsprofiller, og den er 100 procent mere vridningsstabil end den platform, som de seneste modeller er baseret på. Netop stivhed er vigtig for køreegenskaberne, som bliver mere direkte og præcise med et stift chassis.

Hurtigere end en Supra
På trods af det stærkere chassis, vejer den kun 100 kilo, og hele Plus Six vejer bare 1.075 kilo, som bør gøre den nye model afsindigt hurtig. Plus Six har nemlig en 6-cylindret rækkemotor med turbo. Den hedder B58 og kommer fra BMW. I alt yder den 340 hestekræfter og 500 Nm, og så er det samme motor, du finder i den splinternye Toyota Supra og BMW Z4 – men her har den markant færre kilo at slæbe på, så den er faktisk afsindigt hurtig. 0 til 100 km/t rundes på 4,2 sekunder, 0,1 sekund hurtigere end Supra, mens topfarten er 267 km/t, hvis dine hårrødder kan holde til den fart.

Racerløb nær kvalt i varme og egen succes

Gearkassen er som udgangspunkt den samme 8-trins ZF-automatgearkasse, som findes i både Supra og Z4, og hvis den er god nok til de to modeller, er den også god nok til Morgan. Der skulle dog også være en manuel gearkasse under udvikling til entusiasterne. Alle vi andre kan glæde os over, at Plus Six er et af mærkets mest sparsommelige modeller nogensinde med et forbrug på 13,5 km/l.

Ikke kun til hobbiter
Den nye platform har 20 millimeter ekstra akselafstand, men det er lykkes ingeniørerne at skabe 20 centimeter ekstra benplads i kabinen, så du ikke behøver at være formet som en hobbit for at finde dig til rette i kabinen, som for øvrigt er en af de steder, hvor du nemmest kan se forskel på den nye Plus Six og tidligere Morgan-modeller. Gearvælgeren kommer direkte fra en BMW, og der er blevet plads til en lille digital skærm mellem urerne ved rattet, og i dørsiderne er der installerede skjulte højtalere. Til gengæld er der stadig uanede mængder af træ og læder i kabinen.

Genève var i stødet – elektrisk beach buggy og 1.900 hestes superbil

Morgan agter ikke at bygge mere end 300 biler årligt, men prisen i England er også 674.000 kroner, og det er uden dansk afgift eller en eventuel kommende told.