Vejret var med Classic Race Aarhus, hvor 42.500 gæster gled gennem tælleapparaterne – tæt på den tidligere rekord, men det var dog ikke meget race over indgangshastigheden.

Meldinger lød på, at det kunne tage halvanden time at komme gennem køen lørdag morgen, og det var vel at mærke halvanden time i stærk sol – samaritterne havde derfor lidt at se til.

Ellers var der ikke meget at løfte langefingre af på Danmarks smukkeste klassiske racerbane. Området omkring mindeparken er omringet af smuk natur, blomster, skov og en smuk udsigt over bugten. I midtercirklen var der udstilling fra bilmærker og bilklubber, samt et festligt indslag arrangørerne kalder Goodlook Street, efter forbilledet på klassikerfestivalen Goodwood Revival i England.

Ny funktion garanterer dækrøg i Fords Mustang

Her bliver man taget tilbage til efterkrigstiden med swing-musik, dans og udklædt publikum. Også dem med børn kunne blive underholdt med store hoppeborge og segway-banekørsel, og for de tilmeldte var der sæbekasseløb på banen – i parentes bemærket er adgang for børn op til 14 år gratis.

”Det har været en fantastisk weekend,” siger Mike Legarth, direktør for Classic Race Aarhus. ”Solen og det flotte vejr trak så mange tilskuere til, at vi langt oversteg sidste års publikumstal for lørdagen. Til gengæld havde vi færre inde på området søndag, men samlet set kan vi glæde os over, at vi tangerede sidste års rekord på 42.500 besøgende.”

Hvin og røg
På banen fik de mange besøgende masser af dækhvin, røg, benzin og ræs. Der køres i et varieret klassement, hvor de klassiske biler naturligvis fylder mest. De rendyrkede historiske biler er delt op i tre klasser. Der er fx 65-klassen hvor man kan se alt fra Volvo Amazon til fyrige Ford Cortinaer – det er også i den klasse Prins Joachim ræser i. Han var dog fraværende i år, da hans bror meget frækt havde valgt at fejre sin fødselsdag samme weekend. Til gengæld havde en vejkonge taget sædet i bilen med nummer 65, nemlig selveste John Nielsen. Han kørte den ind på en femteplads i alle tre løb.

Ny og hurtigere bil? - her er syv trin til et trygt brugtbilskøb

Så er der klassen op til årgang 71, igen med en masse biler fra dengang far var ung, alt fra Opel Kadett, BMW 2002 og et væld af Ford Escort’er. Sidst er der en klasse med biler op til årgang 86, som er fyldt med Porsche 911’ere, men også en Ford Sierra, en Golf I’er og en gudesmuk orange BMW 3,5 CSL, som også kørte sejren hjem i alle tre løb. Den er bygget af Jan Heiselberg og tog fem år at bygge – som en tro kopi af Niki Laudas fabriksracer back in the days. En enkelt wankelmotor-Mazda RX7 var også med i feltet.

En stor klasse er Youngtimerklassen, der består af et ret bredt felt af biler, hvor hovedreglen er, at de blot skal være over 15 år gamle. Det giver et broget felt med Folkevognen New Beetle, Citroën Saxo, masser af BMW’ere, og sågar en VW Lupo. Klassen blev vundet af BMW M3.

Som noget helt nyt i år var der gæstevisit af en klasse med det lange navn Triumph Competition, British HTGT. De udenlandske kørere kører selvsagt mest i Triumphs, men der er også andre biler med, blandt andet MG’ere, TVR og en Morgan +8, hvis V8-motor havde det skønneste brøl.

Gamle Formel-1-skrig
Brølet blev afløst af skrig i opvisningsklassen for sportsvogne og Formel 1 – det er helt fantastisk at høre de gamle Formel-1-maskiner fra nullerne fyre den af på langsiden. Jørgen Strøjer, der er kendt for at have en stor samling biler, havde taget en replica af en 1955 Mercedes-Benz SLR med, og den er jo bare smuk.

Guds slangebøsse - Porsche Panamera som stationcar knuser dine Ikea-tallerkner

I den mere kuriøse afdeling, som nok også trækker en del til Mindeparken, er de største og mindste – DTC og Legendcars, begge dele garanterer for en masse action. Her er det nyere biler og hvor DTC er garvede racerkørere, der kører for det danske mesterskab i V8-motoriserede specialbyggede kæmpebiler, er Legends mest for upcoming talenter, hvor bilerne er 5/8-størrelses 30’er-inspirerede kitcars med motorcykelmotorer. I sidstnævnte er der altid sammenstød, og biler som udgår, fx røg fire biler ud i første sving i første løb, og sådan er det bare. I øvrigt er det løgn, at det kun er for de unge – sammen med de unge, kører en klasse for oldboys for voksne over 40, og de udgør halvdelen af feltet.

I DTC var der også action på den smalle bane, hvor især Jan Magnussen blev lidt knotten over at udgå to heat i streg. Publikum fik rigeligt med dramatik for pengene, hvor bare ni ud af 17 biler nåede i mål. 

”Det var en stor succes. Men vi havde desværre en del kø lørdag middag på grund af den store tilstrømning, men det fik vi løst. Mange publikummer måtte behandles af samaritterne i varmen, men der var kun en tilskuer, som på baggrund af ’nogle tal’ ikke kunne behandles af lægen på stedet, men skulle på sygehuset. Og så havde vi en kører, som ved en påkørsel fik et slag på hånden, så han fik lagt sin hånd i gips og senere skal scannes,” siger pressechef Morten Alstrup om weekenden som helhed.

Næste års udgave af Classic Race Aarhus – der i øvrigt bliver det tiende i rækken – er programsat til den 24.-26. maj 2019.